• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vogelpoep plekken weghalen met een fohn

LB

Detailing guru
Tester of Bling
4 jan 2009
1.815
123
48
Was laatst bij de plaatselijke Volvo dealer. Ik heb daar met de verkoper gesproken en het detailen van auto's kwam ter sprake. Hij weet dat ik daar actief mee ben. Hij vertelde dat "zijn" poetser/detailer uitgebeten vogelpoep plekken met een fohn uit de lak kan halen. Ik heb het web afgezocht, maar ik kan er niets over vinden.

Heeft iemand een idee of dit kan en hoe het werkt?
 
Vind het maar raar klinken.

Het enigste wat ik kan bedenken is dat door de zon de poriën open staan van de lak. Daar trekt de poep in. Auto koelt af en de poriën zijn dicht.
Door het weer te verwarmen zou het mogelijk weer open gaan staan maar ben wel erg benieuwd wat "zijn" poetser/detailer dan verder gaat doen.
 
Of hij een haar fohn of verfbrander bedoelde, dat weet ik niet. Helaas was de poetser/detailer niet aanwezig. Anders was ik wel ff naar 'm toe gelopen.
 
Wat mij wel opvalt is dat als je vogelpoep verwijderd en er nog enkel een doffe plek te zien die je nog niet kunt voelen deze vanzelf wegtrekt zodra de zon gaat schijnen.
Ik heb al 2 keer zo'n plek gehad die met bewolkt weer gewoon zichtbaar bleef en toen het mooi weer werd was ie met een dag verdwenen dus zo raar is dat niet met die fohn.
gr hans
 
Dat wat bwmhans zegt heb ik ook eens gehad. Zou het kunnen dat het bijvoorbeeld een reactie is geweest met de wax laag?
 
Ik kwam onderstaande tegen...

De beste methode:

- Brand met een verffohn alle oude zuren uit de lak, flink warm stoken, kijk wel uit dat je lak niet smelt, doe je dit niet, dan kunnen er zuren in de lak blijven zitten en kan het zijn dat je de plek na een tijdje weer terug gaat zien. En zorg dat de lak weer is afgekoelt voordat je met de volgende stap begint
- Vervolgens behandelen met klei, goed glad maken
- Eventueel lichtjes opschuren met minimaal 2000
- Grof polijsten met een harde pad, ik gebruik zelf Farecla G3 hiervoor, gele flessen
- Afpolijsten met een fijn diepglansmiddel en zachte pad, bijv. Farecla G10
- Beschermen met wax, gebruik hiervoor wel altijd een vaste wax, liefst op basis van Carnauba

:roll
 
Feitelijk gezien zet de lak uit als hij heet/warm is,de porieen staan dan open. Als er nu verse poep,af wat dan ook op een warme lak komt en deze koelt weer af,zal de substantie door het krimpen van de lak ingesloten worden. Dit krijg je dan zomaar niet meer weg. Enkel met verwarmen,het procces dus weer omdraaien, zal de plek weer weg te krijgen zijn.
 
Ik heb zo m'n twijfels of je ingevreten vogelpoep 'even' weg föhnt...

e9921f60.jpg


15x vergroot en zoals je ziet is de lak volledig gebarsten met flinke kraters. De verf is gewoon weg en ik kan me niet voorstellen dat er genoeg omliggende verf is om de rest weer op te vullen.

37729cce.jpg


75f13479.jpg


8d27d79a.jpg


f62f2038.jpg
 
"Ik heb zo mijn twijfels of je krassen even wegpolijst..."


Oftewel je hebt herstelbare en onherstelbare schades...:roll
 
Tuurlijk bestaan porien echt, je gaat ze alleen niet op de foto krijgen.
Tenzij je een microscoop hebt....

In principe heeft zo goed als elk materiaal porien...
 
Het mooie is dat je veel foto's op internet vind van lak(defecten), maar geen van poriën in de lak:confused:
Dus nogmaals; wie kan me een (microscopische) foto laten zien van poriën in een nieuwe of iig onbeschadigde lak?:ja
 
Ik zou zeggen, koop een microscoop en ga er mee aan de slag...!

@ Mark, waaruit maak je dat op dan..?
 
Hier een foto, 15x vergroot van normale lak. Je ziet geen poriën...

cfaeb488.jpg


Ik geloof dat Nissan destijds een lak had ontwikkeld die zichzelf weer 'dichtvloeide' als er een kras in werd gemaakt.
 
Kan wel

Bij ongelijkmatige uitharding ontstaat het microscopisch
Soort lak bepaalt de mate van absorbtievermogen

Van de week nog een zachte zwarte lak gehad die "zoog"als een tierelier