• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Volvo 245 "Baby Ruth"

Doktor Klean

Detailing addict
23 feb 2018
45
50
35
Limburg
De start van het detailing project heeft op zich laten wachten, omdat ik het belangrijker vond om het hoogdringende onder de motorkap eerst aan te pakken. Omdat ik het meeste zelf doe (=lees als "eerst zelf probeer") is het dan ook weer wachten op onderdelen, wachten op het weekend om er aan te beginnen... en dan halverwege de klus er achter komen dat een of andere moer door de vorige eigenaar werd verkracht met een Engelse sleutel... en dan weer wachten op onderdelen & op het volgende weekend :joy:

Hier alvast een indruk van de begin staat waarin de auto zich bevond, inmiddels heb ik ze wel al eens grondig gewassen uiteraard:
IMG_20180225_161305055_HDR.jpg

  • Stalen velgen die zowat half verroest zijn
  • Rubbers & plastiekdelen rondom zijn niet meer mooi zwart (of zelfs lichtgrijs!)
  • Vrij ruwe lak die progressief erger wordt van achter naar voren, muv van het dak dat overal ruw is :joy:
  • De onderkant & wielbogen van de auto hebben veel aangekoekt vuil.
  • Veel lakschade rondom, niet of slecht bijgewerkt.
  • en dan hebben we nog wel wat dingetjes die door de loop van de thread heen zullen onthuld worden.

In het laatste weekend van mei ben ik dan alvast maar aan de motorkap begonnen, zodat ik een idee had van hoe hard de lak was & omdat er een ongelooflijk lelijke vlek op zit. Het lijkt alsof er een flesje RainX oid is omgevallen :oops: 'Ik denk dat het door de blanke lak is getrokken, in de verf, dus of ik dat ooit nog kan corrigeren lijkt me sterk. Er moet uiteindelijk een andere motorkap op om het geheel af te werken.
IMG_20180519_134150241.jpg



Eerst de motorkap gewassen met een Dreftsopje om zoveel mogelijk LSP te verwijderen. Ik had drie weken voordien de Touchless Wax van Waxaddict gebruikt en daar bleef, tot mijn verbazing, nog best veel van over. Dit was tevens het uitgelezen moment om de Ferro Lube van Dodo Juice uit te testen.
Over zowel de glijdende kwaliteiten, als de ijzer-verwijderende eigenschappen ben ik heel tevreden... alleen niet over het feit dat mijn blokje klei helemaal verbrokkelde halverwege de motorkap :sweat: Monello klei & DJ Ferro Lube spelen dus niet braaf samen!
IMG_20180526_131128294_HDR.jpgIMG_20180526_131632986_HDR.jpgIMG_20180526_132321245.jpgIMG_20180526_135543749_HDR.jpgIMG_20180526_131507573_HDR.jpg
Ook de innerlijke mens moet uiteraard gesmeerd blijven :cool:

Na het kleien en afspoelen zag ik verspreid over de motorkap "witte vlekjes": zijn dit vlekken waar de blanke lak verdwenen is? Of is dit een effect van de klei die zich ophoopt waar de lak (serieus) oneven is oid?
IMG_20180526_134342562_HDR.jpg
 
  • Leuk
Reactions: Dany
Mooie verhaal en Mooi z’n oude Volvo zeg!

Het is moeilijk te zien op de foto maar het lijkt of op die plek de blanke lak inderdaad weg is.
 
Leuk project, kerel! :D Daar ga je een hoop voldoening van krijgen en dat zijn de leukste klusjes! :p

het meeste zelf doe (=lees als "eerst zelf probeer")
Haha! +1 :p

Monello klei & DJ Ferro Lube spelen dus niet braaf samen!
Good to know! :D

blanke lak verdwenen is? Of is dit een effect van de klei die zich ophoopt waar de lak (serieus) oneven is oid?
Hmm... Lijkt erop dat de blanke lak hier weg is. Steenslag-achtig. (Daar kan je met kleien inderdaad ook wel achter blijven haken en dan hapt 't in de klei)



Ben benieuwd! :D
 
Na het kleien kon ik beginnen aan het polijsten! De eerste keer dat ik een DAP gebruik en dat beviel me aardig. 't Is ook de eerste keer dat ik detail volgens de regels van de kunst. Ik dacht dat mijn eerdere ervaring met spot repair me wel zou helpen, maar dat bleek toch anders uit te draaien.
Zo geraakte heb ik oa de rookie mistake gemaakt van de pads niet te primen, waar ik veel te laat achter kwam.

Van links naar rechts de DAP & toebehoren, mijn detailbag & de detailbag van mijn broertje. Hij zat om de hoek zijn gloednieuwe Tornador te testen.
IMG_20180526_142442058_HDR.jpg


Ik ben begonnen met Mezzo op de oranje pad, maar het werd al snel duidelijk dat ik stapje zwaarder mocht beginnen. De Yellow Monello dan maar uitgehaald met enkele toefjes Veloce. Na 3 hits Veloce, 2 hits Mezzo en 2 hits
Keep in mind dat ik helemaal vergeten was om de pad te primen dus ik deed er bijgevolg twee keer zo lang over, maar al bij al ben ik blij met het uiteindelijke resultaat.
IMG_20180526_173652544_HDR.jpg


Misschien had ik nog wat meer correctie kunnen halen als de pads geprimed waren, maar ik denk dat een spiderpad met Scholl S3 geen overbodige luxe zal zijn. De lak is echt knetterhard! Alleen vraag ik me af of dat misschien niet overboard gaat, aangezien de blanke lak niet al te best meer is her en der?

Uiteraard heb ik de andere kant ook gepolijst... en daarna PB Black Hole aangebracht getopped met de Cherry Wet Wax van Chemical Guys. Deze wax is gemakkelijk aan te brengen, en ik ben nog niet tevreden met de huidige correctie dus wil er ook nog geen sealant over aanbrengen.

Het "eindresultaat", het verschil met de overige panelen zijn wel erg duidelijk :party:
IMG_20180526_202827884_HDR.jpg
 
  • Leuk
Reactions: Viffer en Farson
Dat is al een flink verschil!

Dat puntje primen vind ik altijd wel interessant. Er zijn veel how-to's te vinden die uitgebreid pad primen, terwijl anderen gewoon een druppeltje meer erop doen voor de eerste hit met evt. een spray detailspray of water. Wat zijn hier zoal de meningen daarover? Overigens bij de 5.5inch spider pad was primen wel nodig voor mij om stuiteren te voorkomen bij eerste hit.
 
even ter zijde.. krijgen we nog een mooie show-off van deze detail? ben namelijk heel benieuwd wat je er van zult maken :)

Als ik het gevoel krijg dat de auto "als één geheel" aanvoelt, doe ik zeker een show-off. Ik heb bv ook nog velgen die ik wil laten poedercoaten, en aangezien ik paneel per paneel ga werken zal het even duren voor ik klaar ben in z'n geheel.

Dat is al een flink verschil!
Overigens bij de 5.5inch spider pad was primen wel nodig voor mij om stuiteren te voorkomen bij eerste hit.

Het verschil wordt irl helaas teniet gedaan door de grote vlek die nog steeds zichtbaar is :pensive: Dat stuiteren had ik inderdaad ook! Alsook het gevoel dat mijn product werd opgeslorpt in de pad.
 
  • Leuk
Reactions: NathanCelica
Primen van een foam pad is niet nodig. Primen is voor microvezel en wol pads.
Ik ga voordat ik een pad gebruikt deze eerst even onder een warme kraan spoelen en droog draaien. Hierdoor is de pad soepeler en voor mij werkbaarder.
Vergeet ook niet de pad te reinigen als deze vol zit met lak residu en polijst residu.
 
  • Leuk
Reactions: Doktor Klean
Wauw, nu al,een fraai resultaat te pakken. En wat komt er nog wel niet bij! Gaaf hoor, nu al mooi verhaal, mooie wagen en lekker resultaat.

Keep up the good work!
 
Mini update:
Na het werk eventjes naar mijn broertje gereden. Hij wou de wieldoppen eens aanpakken, gewoon voor de lol, dus wie ben ik om dat tegen te spreken. Ik had er iig niet veel van verwacht.

VOOR:
IMG_20180607_190806963.jpgIMG_20180607_190812921.jpg

TIJDENS:
IMG_20180607_191007942.jpg

NA:
IMG_20180607_200409608.jpgIMG_20180607_200416071_HDR.jpg

Voor een klusje waar geen hogedruk aan te pas is gekomen ben ik toch best onder de indruk! Nu kunnen we de Rusty Steelies even verbergen tot de velgen klaar zijn :grinning:
 
  • Leuk
Reactions: exCite
Da´s een goed begin! :D

Primen van foampads doe ik ook niet. Althans, eigenlijk wel, maar dat doe ik niet voordat ik begin, maar wanneer ik het polijstmiddel over het werkvlak verdeel. Je ''primed'' de pad hierdoor ook omdat het oppervlak van de pad egaal een laagje polijstmiddel krijgt. :p

Wel gebruik ik 1-2 pufjes Spray&Wipe/water om de pad iets te bevochten. Zo trekt het polijstmiddel niet meteen dieper in de pad i.p.v. dat het tussen de pad en lak blijft werken. ;)

vergeten was om de pad te primen dus ik deed er bijgevolg twee keer zo lang over.
Misschien had ik nog wat meer correctie kunnen halen als de pads geprimed waren.
ik denk dat een spiderpad met Scholl S3 geen overbodige luxe zal zijn.
Alleen vraag ik me af of dat misschien niet overboard gaat, aangezien de blanke lak niet al te best meer is her en der?
Waar deed je twee keer zo lang over? Om je werkvlak te polijsten? :p Meer polijstmiddel zou juist betekenen dat het langer duurt voordat je het polijstmiddel helemaal afgebroken hebt.
Iets verteld mij dat Volvo-lak inderdaad hard kan zijn, maar dat voordat je opschaald naar Spiderpads je ook aan je techniek nog wat kan verbeteren. :p Zelfs met een spiderpad en compound ga je niet ineens bizar veel lak verwijderen, maar polijsten over blanke lak die niet zo best meer is, da's altijd tricky of zelfs gewoon een no-go. ;)

Dat stuiteren had ik inderdaad ook! Alsook het gevoel dat mijn product werd opgeslorpt in de pad.
Stuiteren heb ik nog nooit gehad. Maar waarschijnlijk als je de pad iets vochtig maakt en het product eerst goed verdeelt (over werkvlak én pad) door deze te verdelen op standje 2, dan zal de pad al veel ''gelubriceerder'' kunnen werken. :D
 
  • Leuk
Reactions: Doktor Klean
Aangezien ik nieuw ben in het hele gebeuren, is het voor mij soms raden natuurlijk waardoor ik ergens langer over doe, waarom ik niet het gewenste resultaat haal, ... Veel zal inderdaad nog van de techniek afhangen, maar ik denk dat het gebruik van een detailspray of conditioner ook een waardevolle tip is! Ik heb in ieder geval voldoende meters lak om te oefenen :imp:
 
Goed werk alvast! Ik ben ook bezig met mijn hopeloze geval, maar toch leuk om er zoveel mogelijk iets moois van te maken.

Ik gebruik eigenlijk altijd na het reinigen van m'n pad gewoon weer 3 erwtjes polijstmiddel en een pufje S&W. Dat werkt voor mij goed.

Keep up the good work! Ik blijf lezen in ieder geval :).
 
Benieuwd hoe deze eruit komt! Deze blijf ik volgen. Mijn vader had vroeger voor zijn werk ook nog dit model gehad. Volgens mij zelfs dezelfde kleur. "De tank" heette die bij ons thuis. Omdat hij wel tegen een stootje kon.
 
Eindelijk mogen we terug auto's poetsen in ons Belgenland!
Vanwege problemen met de aandrijving (lawaaierige as), een vakantie in Griekenland & bij terugkomst het verbod op "onnodig leidingwater verspillen", is er sinds medio juni niet veel meer (optisch) gebeurd aan de auto :confused: Ik heb dit weekend echter vrij gehouden, dus als het nu het weer nog wilt meezitten.... :sun:

Omdat een update zonder foto's toch wat leeg aanvoelt, heb ik er nog eentje klaar staan. Ik moest het tandwieltje van de odometer vervangen, en dacht "dit is het ideale moment om het dashboard te cleanen":
IMG_20180701_153411167_HDR.jpg


Een before foto heb ik niet, maar je moet niet veel fantasie hebben om je in te beelden hoe stoffig dat er uit zag na 27 jaar ;)
Eerst zuiver gemaakt met Autoglym Interior Shampoo, een MF & enkele oorstokjes. Vervolgens het zwarte plastic behandeld met Meguiars Plastic Trim (?) omdat ik het nog heb liggen... ik ben er echter niet zo heel erg blij mee, maar voor dit onderdeel was het prima.
 
Ik kan mij voorstellen dat het verschil met vooraf indrukwekkend is.
Ziet er mooi uit. Zal een fijn gevoel geven.