• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Volvo lak polijsten

jtb81

Detailing addict
4 jun 2014
12
50
Afgelopen weekend voor het eerst op mijn auto (Volvo v50, saphire black) aan de gang gegaan met kleien en daarna polijsten met de dap900. Het viel me op dat alhoewel ik een mooie glans krijg en de lak mega glad wordt, ik geen krasjes weg kan werken met de oranje pad en monello mezzo. Gaat dit met Velloce wel lukken of verwacht ik teveel van de dap?
 
Je zal idd een stapje (agressiever) moeten gaan met polijstmiddel en pad, eventueel een wollenpad. Volgens mij is Volvo lak redelijk hard, met een Dap900 kan je best veel corrigeren alleen kan het wat langer duren. We weten natuurlijk niet hoe diep de krassen zijn vanaf hier maar als het lichte waskrassen zijn moet dit er wel uitgaan.
 
Jtb81, Misschien kun je een foto maken van de krassen die je niet wegkrijgt. Verder is het vaak lastig om te bepalen ofdat iemand een grovere combinatie moet gebruiken. Het heeft te maken met een aantal factoren die ik niet uit je tekst kan halen. - Hoe is de gebruikte pad geprimed ? - Hoeveel polijst heb je gebruikt op je pad? - Is het flesje polijst goed geschud alvorens je deze hebt gebruikt? - Heb je een testspot gedaan, of is de hele auto gedaan met een mezzo op een oranje pad. En heb je deze testspot ook afgenomen met bijv Gyeon Prep? - Welke stand van je DAP heb je gebruikt om te polijsten? -Hoe vaak reinig je de pad tijdens het polijsten? Het is niet negatief bedoeld, met meer info is een juist antwoord geven een stuk makkelijker. En voorkom je onnodige uitgaven. De DAP 900 kan aardig wat corrigeren, net zoals tembaco ook zegt. Je zult op harde lak misschien iets meer geduld moeten hebben.
 
Geen probleem, ik ben nog redelijk beginneling dus ik had wat meer info moeten geven. Ik krijg eigenlijk geen enkele kras weg en bij zware krassen snap ik dat, maar lichte krassen zouden toch op zijn minst minder moeten kunnen worden. Mijn werkwijze is als volgt geweest:
- Auto wassen met de 2-emmer methode en dodo juice born to be mild.
- Auto afgedroogd met de Delirium oranje doek
- Gekleid met de kit van monello.
- Auto weer gewassen en gedroogd.
- Flesje Monello Mezzo schudden.
- 4 kleine drupjes monello mezzo op een oranje pad.
- Dan eerst een paar keer de machine op de auto houden zonder hem aan te zetten.
- Op stand 1 het product gelijkmatig verdelen over een oppervlak van 40x40cm
- Daarna op stand 4 polijsten.
- Daarna stand 6 polijsten
- Daarna op stand 3.
- Na ieder paneel een nieuwe pad gepakt.
- Pads schoongemaakt met Dasty en veeeeeeel water.
- Hierna nog met Monello finale, black hole en collinite aan de gang geweest.
 
Jtb, Er vervelend natuurlijk als je al die voorbereiding hebt gedaan en dan de krassen niet weg krijgt. Maargoed het is een leerproces en uiteindelijk zal je de correctie halen die je zoekt. In je plan van aanpak zie ik niet zoveel gekke dingen, zelf zou ik het afdrogen voor t kleien weglaten omdat je daarna ook weer gaat wassen maar dat is een persoonlijke keuze. Wat ik wel een beetje mis is het Testspot verhaal, waarin je bepaald welke pad /polijst keuze er nodig is voordat de hele auto gedaan wordt. Aangezien je nu de hele auto al behandeld hebt is het aan te raden dit wel te doen bij een volgende detail beurt. Testspot: https://forum.Carclean.com/threads/hoe-doe-je-dat-nou-zon-testspot.2477/ Druk uitoefenen op je DAP en pad, in onderstaand filmpje is een handige tip hoe je tijdens het polijsten kunt controleren of je niet te hard drukt: https://www.youtube.com/watch?v=QM8PnDooZP8&feature=youtu.be Primen van je pad is erg belangrijk anders zal de polijst in de pad trekken en is het effectieve oppervlak op de pad om een correctie te behalen vele malen minder. Zelf prime ik mn hele pad met polijst alvorens ik de 3 a 4 erwten dotjes op de pad aanbreng. Onderstaand filmpje geeft een idee. https://www.youtube.com/watch?v=1QT1ugq98ko&feature=youtu.be Als je al deze stappen meeneemt in je testspot en je krijgt dan na een paar hits niet de juiste correctie, dan ben je er vrijwel zeker van dat je een zwaardere combi moet gebruiken. Weet niet waar je vandaan komt, misschien woont er een mede forumlid bij je in de buurt welke een keer met je mee kan kijken.
 
Je hoeft natuurlijk niet heel je auto te doen om de juiste combi te vinden , of om bovenstaande uit te proberen. Je kunt ook voor 1 paneel kiezen, bijv motorkap of kofferbak klep, of een zijpaneel. Zo blijft de wagen netjes in de bescherming staan en heb je maar 1 paneel waar je op werkt, en welke nadat je klaar bent weer kan voorzien van een bescherming.
 
Mezzo op oranje is niet heel erg zwaar, dus ik vermoed dat je een aantal stappen moet opschalen.
(vooral als het de eerste keer in het Volvo leventje is dat het lakwerk aangepakt wordt ;) )
 
Mijn ervaring met Volvo lakken is dat deze behoorlijk hard zijn. Zeker als er wat diepere krassen in zitten moet je waarschijnlijk opschalen naar wol met Veloce. Na drie V70's met de DAP te hebben gedaan ben ik zelf vrij snel naar de rotary over gegaan.
 
Bedankt voor jullie tips. Ik heb een gele pad besteld en Veloce, de volgende keer zal ik de pads primen, dat ben ik deze keer vergeten.