• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Voorbereiding Sealant

BMW-Ka

Detailing addict
11 mei 2016
26
63
34
Spaubeek
Beste heren,

Onze BMW is nu +-3 weken in ons bezit. Deze is aangekocht bij dealer en dus bij professioneel poetsbedrijf geweest. Dit is ook te zien aan de staat van de lak.

Nu is mijn vraag hoe ik de lak moet voorbereiden op een Sealant.

Mijn eerste ervaring met de Ford Ka heb ik eerst gekleid en toen gepolijst. Het kleien heeft toen ook deels marring veroorzaakt.

Ik wil dus de oude wax/sealant op de BMW verwijderen op een milde manier, reinigen en Sealant van Poorboys EX-P opnieuw aanbrengen.

Welke stappen kan ik het beste doorlopen?
 
Gewoon de normale stappen: wassen, eventueel Non-Ferro, kleien, polijsten, beschermen.
Dat door het kleien marring ontstaat is echter geen probleem, je gaat toch polijsten dus verwijder je die ienie-mienie alsnog ;).
Liever marring door het kleien dan vervuilde polijst-pads met zooi....
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Het beste is gewoon om het hele stappenplan te doorlopen. Dus:

- Wassen
- Teer en ijzer verwijderen d.m.v van klei en/of ijzer- en teerverwijderaar.
- Polijsten. Als de lak in goede staat is kan je een hele lichte combinatie polijstmiddel/pad pakken.
- Eventueel ontvetten met iets als Gyeon Prep. Ik weet niet hoe noodzakelijk dit is voor de sealant van Poorboy's.
 
marring ontstaat bij kleien dacht ik vooral door te weinig glijmiddel of te harde klei. Misschien een idee om daar mee te experimenteren?
 
marring ontstaat bij kleien dacht ik vooral door te weinig glijmiddel of te harde klei. Misschien een idee om daar mee te experimenteren?

Ik heb de auto inmiddels volgens de volgende stappen behandeld. Wassen, kleien, polijsten en sealant aangebracht.

De lak van de bmw is kneiter hard en er is dus nauwelijks marring ontstaan.

Echter nu had ik dit weekend een meeting met Dave (van het forum) en vertelde ik dat ik de PP EXP heb aagebracht op de volgende methode: EXP op de rode pad (dap900) verdelen. Daarna het behandelend vlak verdelen doormiddel van deppen. Standje 1 uitwrijven. En afwerken opstand 4. Opmerkelijk vond ik wel dat er zeer weinig sealant achterbleef bij het uitwrijven na de aangegeven 30 a 60min. Ik heb deze handeling wel 2 keer herhaald

Dave vertelde dat ik door op stand 4 in te werken misschien de sealant "afbreek" tijdens het vormen van z'n beschermlaag. Achteraf kan ik dit wel begrijpen.

Nu zou ik de sealant opnieuw willen aanbrengen op de juiste methode. Ik zal vandaag mijn bestelling, ja mijn 2e bestelling al, gaat mogelijk toch een verslaving worden.... Ontvangen. Met onder andere PP slick & suds. Is deze shampoo krachting genoeg om de auto te poetsen en dan na het drogen opnieuw de sealant aan te brengen?
 
Laatst bewerkt:
Poe. Uhm ik heb geen ervaring met deze sealant of shampoo. Ik weet niet of je die EXP zomaar mag layeren op deze manier.

De snelheden van de DAP zijn behoorlijk belangrijk.
snelheid 6 is voor Veloce, 5 is voor Mezzo, 4 is voor Finale, 3 gebruik ik voor Lime Prime en Prep Polish, voor EXP of wax denk ik dat 2 al snel genoeg is. Als je de sealant echt opnieuw wil aanbrengen zul je de boel eerst moeten polijsten om de oude laag te verwijderen.
 
+1 voor alle eerdere reacties!

Om het even simpel te houden;

  1. Oude bescherming verwijderen middels polijsten. (Finishing combinatie is voldoende - bijvoorbeeld ''Finale op Wit'')
  2. Polijstresidu afnemen
  3. Lakwerk ontvetten middels Gyeon - Prep/Nanolex - EX, op je doek spuiten en panelen afnemen. (Lak is nu brandschoon)
  4. EX-P op je pad aanbrengen, enkele druppels.
  5. Stempelen op je paneel. (Product verdelen)
  6. Machine op stand 2, product even snel egaal verdelen.
  7. Product inwerken en dun uitspreiden, als het te dik lijkt, je werkvlak groter maken.

Greetz
 
+1 voor het antwoord van @Quantoxx !

8. laat de EXP wel even kuren! Min of 15 is vaak al genoeg maar staat op de verpakking dat het ook langer kan meen ik...
9. Voor het uitbuffen genoeg MF doeken gebruiken en bij problemen kan je evt spray&wipe gebruiken!
10. Indien je een tweede laag wil aan brengen raad ik aan na het uitbuffen van laag 1 even een tijdje te wachten! (Tijd voor een bakkie of wat te eten :cool:, wacht zelf minimaal 60min)
 
Dank voor alle reacties. Om de auto's nu weer volgens de bovenstaande stappen te behandelen zie ik komende periode even geen tijd. Dan zet ik ze maar even in de wacht.