• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Voorstellen (beginners vragen)

AhmetH

Detailing rookie
1 sep 2020
2
15
Hallo beste leden,

Ik ben Ahmet en heb interesse gekregen in car detailing en kwam ik deze forum tegen, heb een aantal topics gelezen en ben ik uiteindelijk ook lid geworden.

Het is allemaal begonnen toen ik op vakantie was (Turkije) waar ze bijna in elke hoekje een carwash hebben wat ze met hand doen. Nu ben ik al een tijdje videos gaan kijken op youtube en ben ik ook informatie aan het winnen hoe en wat voor producten je moet gebruiken voor de auto voor elke fase. Ik heb er natuurlijk ook plezier van om mijn eigen auto te wassen en op dit moment kan dat alleen in de wasbox doen omdat ik geen eigen ruimte heb en in een appartement woon. Nu zie ik allemaal dingen voorbij komen zoals polijsten en ceramische coating. Ik denk dat ik het basis detailen wel snel onder de knie kan krijgen zoals correct wassen, interieur reinigen en wax aanbrengen maar het polijsten laat ik even links liggen omdat ik nog niet met zo een apparaat om kan gaan. Mijn doel is om mijn zelf te kunnen op leiden en het uiteindelijk professioneel kan doen. Nu heb een ik een paar betaalbare garage ruimtes op het oog zodat ik op locatie kan oefenen maar voordat ik dit doe zou ik graag een paar dingen willen weten.

Ik heb in de buurt van mijn locatie naar een paar detailers gevraagd of ik bij hun terecht kon om het vak te leren maar tot op heden geen reactie. (misschien dat iemand op het forum bereid is om mij onder zijn hoede te nemen?) Ik wil graag mijn tijd hiervoor investeren. Jij een paar extra handjes en ik kost niets :p win-win.

Laat ik maar gelijk met wat vragen beginnen.
1. Nu ben ik door het lezen en kijken wat informatie aan het winnen om hoe het detailen in het werk gaat. Is het mogelijk om dit zelf te leren door meermaals te oefenen zonder een ervaren iemand bij je te hebben?
2. Ik weet welke producten ik moet gaan gebruiken maar ik weet niet welke merken nou goed zijn. Ik zie wel is een detail kit voorbij komen van Meguairs maar duurkoop hoeft niet altijd goed te zijn neem ik aan? Op den duur wil ik wel vaste producten hebben om professioneel aan het werk te gaan.
3. Wat is een must om te hebben in de studio/garage als beginner naast een HD en Microdoekjes? Stofzuiger, stoommachine, verlichting etc, etc.

Ik zal vast nog wel vragen hebben wat ik op dit moment niet kan bedenken.
 
Dag Ahmet, welkom!

Knap die motivatie van jou!

1. Je kan dit zeker leren zonder bij een professional aan de slag te gaan, veel uitproberen en zoeken. Je hebt tal van bronnen waar je info kan vergaren zoals dit forum bijvoorbeeld. Ik zou eens vragen bij een autoafbraak of een garage als ze eventueel een motorkap of een deur kunnen missen, daar kan je dan op oefenen zodat je je eigen of anderen hun wagens kan besparen van potentiële schade.

2. Denk dat hier niet 1 antwoord Dé juiste zal zijn, je kan de mening van anderen krijgen maar dit wil niet zeggen dat het product voor jou zal werken of niet zal werken... Keuze hangt af van een aantal factoren, wat is het budget dat je wenst uit te geven eraan? Heb je al ervaring -> vergevingsgezinde producten die de kans op falen beperken... Het is vooral zoeken en testen, zo kom je uiteindelijk tot een mix van producten/merken.

3. Voldoende en het juiste licht! Niet 2 TL lampjes bijvoorbeeld. Uiteraard een aantal poetsproducten en de daarbij horende accessoires. Een HD zoals je al aangeeft,... Ik zou vooral eerst de focus leggen op het proberen en oefenen, stap voor stap.
 
Welkom op het forum, Ahmet.

Altijd leuk om te zien dat iemand in de wereld van detailing wil duiken.
Ook altijd geinig om te zien dat iemand denkt dat het simpel is en bij het duiken ziet dat de bodem nog erg ver weg is.

Ik kan begrijpen dat de benaderde detailers niet happig zijn om te reageren. Het is niet even een dagje gratis meelopen c.q. in de weg lopen en je weet de kneepjes van het vak. ''Een extra paar handjes'', weliswaar zonder kosten, is alleen handig voor het koffie halen. ;)

Lees allereerst eens de stappenplannen door, hier op het forum.

1) Dit is zeker mogelijk en eigenlijk de enige manier om het te leren. Er zijn geen opleidingen tot ''Detailer'', maar je kan her-en-der misschien wel clinics gaan volgen om van bepaalde dingen een basis te leren. (Zoals polijsten) Daarnaast is het gewoon heel veel DOEN en leren.

2) Jezelf verdiepen in producten is het belangrijkste. Waarom gebruik ik het, wanneer en hoe. Als je hier het fijne van weet, dan is het een kwestie van verdiepen in het product zelf en de alternatieven. Dan gaan gebruiken en ervaren.

3) Wat er nodig is, dat is meer ''wat jij'' nodig hebt. ;) Ook dit zal je moeten ondervinden naar gelang je meer leert.


Kortom: Eerst nóg dieper duiken. :p
 
Welkom op het forum, Ahmet.

Een plekje om "mee te lopen" kan inderdaad wel eens lastig worden... Mijn advies zou zijn om gewoon te beginnen je eigen auto en die van familie en vrienden eens te gaan doen en zo de nodige ervaring op te doen voordat je er je werk van gaat maken. (En ook zelf ondervinden wat jij de beste of fijnste producten vind) Een beetje lastig natuurlijk als je thuis al niet kan wassen e.d...

Veel succes ermee in ieder geval!
 
Welkom Ahmet!

Mooie insteek en hopelijk schrikt bovenstaande niet te veel af, want het meeste ligt namelijk binnen je eigen kunnen en binnen je eigen invloed. Als je zelf geen machines hebt, is meelopen dus niet handig. Alles wat je van een ander zou leren, zou je snel vergeten omdat het niet onderhouden kan worden met je eigen 'doen'.

Omgekeerd, dat is dus de positieve benadering, is dat je het dus vooral zelf kunt leren door zelf te doen. Zolang je nog geen machine hebt, lekker links laten liggen.

Steek je tijd en energie in het wassen en reinigen van een auto. Verdiep je in de mogelijkheden om een auto zo schoon als mogelijk te krijgen. Gooi daar dan wat mooie spullen tegenaan om de boel netjes te laten ogen en je levert al gauw een 'nette' auto af.

Investeer daarna zo snel als mogelijk in een instap-DA-polisher en ga aan de slag.. Het is echt 'easy to learn, hard to master'. De eerste stappen gaan snel, de fijnere kneepjes vergen tijd en oefening.
 
Welkom op het forum, Ahmet.
+1 voor alle bovenstaande reacties. Ik ben wel benieuwd tot hoever je al 'ervaring' hebt.
Als je nog helemaal geen ervaring hebt zou ik zeggen dat je echt moet beginnen bij het begin, en dat is het wassen en reinigen van een auto.
Ik zou als ik jou was dus beginnen met de aanschaf van een degelijke hogedrukreiniger, een setje goede emmers, een washandschoen, een goede shampoo en andere reinigende middelen, een goede kleiset etc etc (als dat allemaal binnen je mogelijkheden past). Als je dat allemaal hebt en gebruikt hebt en je vindt het nog steeds erg leuk, kan je daarna beginnen met bijvoorbeeld het handmatig aanbrengen van een glaze/wax. En zo kan je stapje voor stapje verder komen en voor jezelf ontdekken of je het wel echt leuk vindt om te doen. Het is namelijk best een hobby waar je én veel tijd aan besteed én heel veel geld. Je kan zomaar 300 Euro verder zijn om alleen al de benodigdheden te hebben om een auto goed en wel te wassen en reinigen.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR en Quantoxx
Welkom op het forum Ahmet. Zelf heb ik ook lang bij de wasbox gewassen. Twee emmers en wat spullen mee en dat gaat prima.

Verder gewoon beginnen, af en toe ergens tegenaan lopen en dan doorzetten. Dan kom je een heel end.
 
Welkom veel lees en poets plezier
Ahmet waar kom je vandaan?
Is makkelijk als we dat weten,dan kunnen we je beter helpen.