• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Voorstellen en vraagje…

@mosatrajectum

Detailing rookie
1 mei 2026
3
15
Beste allen,

Even voorstellen; ik ben geen ‘dedicated’ poetser, maar heb wel graag een nette auto. Wij hebben een Volvo V60 uit 2020 en een Toyota Yaris uit 2009. Als het even kan, poets ik de Volvo een keer of 3 per maand. De Yaris veel minder, mede omdat mijn jongste dochter regelmatig met de Yaris op pad is… Enkele jaren (en enkele auto’s) geleden heb ik een DAP 500 gekocht met een aantal pads. Nu heb ik recent dus een zwarte Volvo V60 gekocht, met nogal wat krasjes, vermoedelijk van jarenlang wasstraatgebruik… Na het poetsen en waxen ziet de auto er prima uit, maar kom niet te dichtbij, zeker niet wanneer de zon op de lak schijnt.
Binnenkort wil ik de lak polijsten, maar weet niet meer zo goed welke pad voor welke stap dient. Volgens mij is de gele pad de ‘zwaarste’ en zijn de zwarte pads de ‘lichtste’. De rode is volgens mij om wax o.i.d. aan te brengen, dus zonder ‘cutting factor’. De witte (iets vergeelde ;) pad? Tja, eigenlijk geen idee meer; is te lang geleden. Wie kan mij adviseren welke pad voor welke stap te gebruiken? Volgens mij zijn ze allemaal van Monello.

Bijlagen

• IMG_8268.webp
    IMG_8268.webp
    143,8 KB · Weergaven: 15
Bovenste is zwarte Hex Logic pad van Chemical Guys. Die is 'behoorlijk' zacht.
Volgens mij zijn rood en blauw van die serie enige nóg zachter.

Alles steviger/harder dan de zwarte met Hex patroon is voor polijsten . Meer voor krasverwijdering dus.
Zwarte Hex zelf is voor afvlakken van je polijststappen, allerlaatse ronde dus. Of aanbrengen van een filler.
Alles zachter dan de zwarte met Hex patroon is voor beschemen met oa. wax. Dus puur voor wax of afwerken.

Komt vast mooi.
Gewoon van hard.. naar zacht.. naar mooi. En dan met de hand met wax.. naar langdurig.

Succes! En bij vragen deze gewoon stellen. ;)

• Leuk
Reacties: @mosatrajectum
Maak een klein testvlak op de motorkap. Omdat een motorkap vlak ligt kun je mooi van alle kanten het resultaat bekijken (met dus verschillende lichtinval). Begin dan niet al te heftig. Begin bijvoorbeeld met een medium pad en light polish. Resultaat niet voldoende, dan ga je naar medium pad en medium polish. Zo ga je stap voor stap te werk. Dat wat werkt op de motorkap, werkt over het algemeen op de rest van de plaatdelen. Pas op met de bumpers en ander kunststof. De lak is daar anders en over het algemeen zachter. Weer even testen dus.

Met polijsten verwijder je altijd iets van de blanke laklaag. Ga dus zeker niet iedere maand polijsten. Het is ook complete onzin om voor iedere keer waxen eerst te polijsten.

Met die gebruikersnaam kan het haast niet anders dan dat er een stadsgenoot zijn/haar weg naar het forum gevonden heeft. Welkom

Greetings Building GIF by André Rieu