• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Voorstellen: Joep

Joep zei:
Krassen zie ik maar al te goed, kijk eens in een showroom bij een garage onder tl verlichting, of buiten.

Auto's wassen gebeurde daar altijd met de HD reiniger en warm water en een shampoo, afspoelen - afzemen klaar.

De meeste mensen die ik ken in de garagewereld wassen die manier hun auto.

Hoe komen die krassen dan op de auto's in de showroom als de meeste mensen in de garagewereld op die zogezegde "goeie" manier werken vraag ik me dan af. ;)

Maar denk dat het advies van B.K. een goed begin is :)^

En voor het afdrogen een goeie microvezeldoek gebruiken!
 
-Vanquish- zei:
Hoe komen die krassen dan op de auto's in de showroom als de meeste mensen in de garagewereld op die zogezegde "goeie" manier werken vraag ik me dan af. ;)

Maar denk dat het advies van B.K. een goed begin is :)^

En voor het afdrogen een goeie microvezeldoek gebruiken!

Waar lees je dat ik die manier van wassen als de " goeie" manier beschouw?

De auto's in de showroom zijn inruilwagens. Hééél veel mensen zien die krassen dan niet eens onder een tl lamp.
 
Xizer zei:
Daar wil ik wel een weddenschapje op afsluiten... :D

Begrijp ons niet verkeerd Joep maar dit is niet de manier waarop je je auto kras vrij houdt, voor zover dit uberhaupt kan. Succes ermee in ieder geval!

Gisteravond heb ik in de garage enkele foto's gemaakt van het dak en motorkap van een Golf van 1999, die wij gekocht hebben toen hij 9 maanden oud was.
Op de foto's is niet veel te zien, een grijze achtergrond met een reflectie van een tl buis.

Wie heeft er tips hoe ik beter foto's maak???
 
Foto's maken is ook niet mijn sterkste kant maar wat wil je bereiken? Wil je de auto laten zien of wil je de lak in beeld brengen? Om een goed beeld van de lak te krijgen kun je het beste een 500W bouwlamp gebruiken. Deze richt je op de lak (op het dak gaat dit iets moeilijker maar de motorkap of zijschermen moet geen probleem zijn) en vervolgens schiet je er wat fotootjes van.

Heb je een beetje een degelijke camera of doe je het met een telefoon of iets dergelijks?!
 
Een degelijke camera is geen probleem, ik wil de de lak in beeld brengen en de krassen van die auto zien.
 
Zie bovenstaande dan. :D Halogeenlamp op de lak en een foto maken in het lichtbeeld van de lamp.
 
Het scherpstellen van de camera op de krasjes is lastig, een tip is dan om je vinger te houden op de plaats die je wilt fotograferen, dan kan de camera scherpstellen:

KLIK!
 
ThaBird zei:
Welkom..


Iemand een pool starten van hoe lang het duurt eer hij zijn waswijze aanpast? ]d~^ ]d~^

vandaag was ik mijn auto in een autopoetsbedrijf, daar hebben ze de condite van de lak bekeken.
De lak was volgens hun in orde, wel een klein deukje en een afdruk van vogelpoep.

Ik ging trouwens om mijn stoelen te laten reinigen
 
Joep,

Een autopoetsbedrijf en een detailbedrijf zijn 2 verschillende dingen. Hieronder een stukje dat ik eind januari dit jaar op het forum heb geschreven:

Ik ben vanmorgen bij een autodealer een Kangoo wezen doen. Toen ik daar aankwam merkte ik op dat ik niet het enige poetsbedrijf was wat daar bezig was. Binnen in de showroom stond namelijk ook iemand van een 'poetsbedrijf'.

Ik begon buiten lekker te werken en zodra ik aan de slag ging had ik die knakker van dat andere poetsbedrijf, ik zal de naam maar even niet noemen , al naast me staan.

Nou goed, waar gaat een gesprek over tussen 2 autopoetsers? Over autopoetsen natuurlijk! Hij begon trots te vertellen dat hij een auto, motorruimte + interieur + exterieur + polijsten in 4 uurtjes deed! Toen ik erover begon dat het in mijn ogen onmogelijk is om dit in deze tijd goed te doen kreeg ik de vraag; 'Hoelang polijst jij dan al'. 'Uhm.. Anderhalf jaar nu.' Hierop kreeg ik lacherig te horen dat hij dit werk al 10 jaar deed en het dus wel beter zou weten. Toen hij me begon te vertellen dat een ronddraaiende machine een excentrische is, en een machine met een uitslag een roterende heb ik het gesprek op de buitenwasplaats maar afgekapt.

Ik was klaar met mijn projectje dus binnen even de handjes wassen. Ik kom langs de showroom en meneer staat daar te poetsen. Ik ben er even bij gaan staan om te kijken wat ie allemaal aan het doen was.

Wat bleek, hij stond met een spons en wax een ongewassen auto te behandelen. Toen ik aan um vroeg of ie niet bang was dat ie op deze manier krasjes maakt zei ie: 'Of je een auto nou met een spons en shampoo behandeld of met een spons met wax, dat maakt helemaal geen verschil. Tenzij de modder dik op de auto zit, dan kun je um beter eerst even wassen.'
Aangekomen bij de motorkap. Aangekoekte birdsh!t en hij begint me toch niet een potje met zun spons en wax erover te wrijven!

Toen kwam het onderwerp polijstmiddel ter sprake. Hij zei een polijstmiddel te hebben dat zo goed was dat ie helemaal geen wax nodig had! Toen ik um vroeg waarom ie eigenlijk uberhaupt wax op auto's aan deed brengen zei ie: 'De klanten willen toch dat de auto's glimmen? Van wax gaat de auto glimmen!'

Ik heb alleen bevestigend op zijn praatjes gereageerd en gedaan alsof het erg leerzaam was wat hij me allemaal stond te vertellen. Hij poetste tenslotte al 10 jaar auto's!

Na het verhaal van de wax vond ik het wel mooi geweest en ben ik vertrokken. Wat ik zo jammer vond was de toon en lichaamsuitdrukking waarmee hij het allemaal vertelde. Echt zo van: 'Jij bent een beginner en weet niks, ik poets al 10 jaar en je hoeft mij echt niks over auto's poetsen te vertellen.' Ach ja.....

Ik krijg een beetje het gevoel dat je nog altijd denkt dat je je auto op de goede manier wast en dat de dingen die de mensen op dit forum je proberen bij te brengen door jou in de wind worden geslagen. Dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten maar ik vermoed dat hoe hard je het ook probeert niemand hier gaat geloven dat jouw lak in 'goede conditie' verkeerd als je altijd met een spons hebt gewassen. :)

Tuurlijk vonden ze jouw lak er bij het poetsbedrijf goed uitzien. Mag ik vragen hoe ze dit hebben vastgesteld?
 
Xizer zei:
Joep,

Hoezo in de wind slaan? ik heb de auto al enkele weken niet meer gewassen.

Tuurlijk vonden ze jouw lak er bij het poetsbedrijf goed uitzien. Waarom is dit natuurlijk?? een poetsbedrijf heeft baat bij mensen die hun auto daar laten poetsen, ik heb eerder het idee dat ze je graag een behandeling of poetsbeurt willen verkopen.

Mag ik vragen hoe ze dit hebben vastgesteld?
De eigenaar heeft de motorkap afgezeemd, daarna heeft hij onder TL verlichting onder verschillende hoeken de lak bekeken.

Er was niks abnormaals te zien, alleen wat ik al heb aangegeven, een aftekening van vogelpoep die te lang heeft gezeten en een klein deukje.
Ik heb nog speciaal gevraagd of hij poetskrassen zag.
 
Joep zei:
De eigenaar heeft de motorkap afgezeemd, daarna heeft hij onder TL verlichting onder verschillende hoeken de lak bekeken.

Er was niks abnormaals te zien, alleen wat ik al heb aangegeven, een aftekening van vogelpoep die te lang heeft gezeten en een klein deukje.
Ik heb nog speciaal gevraagd of hij poetskrassen zag.

Als je de lak goed in beeld wilt brengen zet je er een 500W bouwlamp op. Kijk onder dat halogeenlicht nog maar eens naar de lak... ;)
 
Een TL balk is niet de juiste verlichting om goed te kijken naar zogenaamde swirls, hiervoor moet je een punt verlichting gebruiken, zoals een halogeen bouwlamp of een Brinkmann Xenon zaklamp, of als deze aanwezig is buiten... de zon! Een lak dien je altijd onder verschillende soorten licht te bekijken, het ene soort licht laat meer of minder of andere lakdefecten zien dan het andere. Alleen TL licht is eigenlijk onvoldoende.
Het lijkt mij sterk dat de lak geen swirls bevat na 2 jaar... dat is vrijwel onmogelijk.

Over de zeem.... dat is iets wat wij niet gebruiken,,, kan krassen geven, de reden? Simpel: een zeem kan vuil en dergelijke opnemen, maar een zeem kan niet gewassen worden, grote kans dat er dus nog vuil in de zeem zit, vervolgens haal je die weer over de lak 8o
 
Welkom Joep!

En misschien moeten we vooropstellen dat iedereen zijn eigen interpretatie mag hebben op hoe hij zijn auto het beste schoon kan maken, kan laten glimmen of zelfs kan detailen.

Voor de 1 is wassen voldoende, voor de meesten hier is detailen een heerlijke hobby of zelfs hun werk. Het is ook niet bij wet bepaald hoe je de lak van de auto moet behandelen hoewel de meeste hier daarvoor zullen pleiten :)

De kunst is open te staan voor advies en opbouwende kritieken. Zo heb ik dat poetsvirusje ook al weer een tijdje geleden te pakken gekregen. En ik heb nog zoveel te leren. :roll
 
Klopt helemaal!

Feit is gewoon dat iedereen is opgegroeid met het autowassen met een spons, shampoo zeem, turtlewax en commandant met een oud t-shirt :-"
Op een gegeven ogenblik kom je er achter dat je het eigenlijk al jaren "fout" doet en dat het gebruik van een droogdoek ipv een zeem en een washmitt ipv een spons logisch is. Een spons en zeem nemen vuil op, maar laten het niet meer los omdat je ze niet kunt wassen. Microfiber heeft de eigenschap vuil op te nemen in de vezels, dit vuil laat makkelijk weer los door uitspoelen en wassen. Ergo... de kans op krasjes door zand e.d. is vele malen kleiner dat met een spons. Shampoo is ook erg veranderd de laatste jaren. De goedkope shampoos zijn vaak agressief en strippen de waxlaag van je auto (ook die van Karcher), ja de auto wordt schoon... that's it, als je dat wilt bereiken prima, maar je wilt je lak ook beschermen, dus er moet een waxlaag aanwezig zijn en zo lang mogelijk blijven.
Daarom zijn de duurdere shampoos van Meguiar's, Dodojuice, Poorboy's bij de juiste dosering zacht voor de lak en bevatten conditioners, tevens zorgen ze er voor dat het water goed van de auto loopt na het wassen (sheeting), deze shamppos zijn in aanschaf duur, maar in gebruik goedkoper omdat je er maar zeer weinig van nodig hebt. Iemand die (nog) niet zo bezig is met detailen of de staat van de lak ziet simpelweg de swirls niet, er zijn ook hele bevolkingsgroepen die het gewoon niets interesseert en denken dat het er gewoon bij hoort.