Ik ben vanmorgen bij een autodealer een Kangoo wezen doen. Toen ik daar aankwam merkte ik op dat ik niet het enige poetsbedrijf was wat daar bezig was. Binnen in de showroom stond namelijk ook iemand van een 'poetsbedrijf'.
Ik begon buiten lekker te werken en zodra ik aan de slag ging had ik die knakker van dat andere poetsbedrijf, ik zal de naam maar even niet noemen , al naast me staan.
Nou goed, waar gaat een gesprek over tussen 2 autopoetsers? Over autopoetsen natuurlijk! Hij begon trots te vertellen dat hij een auto, motorruimte + interieur + exterieur + polijsten in 4 uurtjes deed! Toen ik erover begon dat het in mijn ogen onmogelijk is om dit in deze tijd goed te doen kreeg ik de vraag; 'Hoelang polijst jij dan al'. 'Uhm.. Anderhalf jaar nu.' Hierop kreeg ik lacherig te horen dat hij dit werk al 10 jaar deed en het dus wel beter zou weten. Toen hij me begon te vertellen dat een ronddraaiende machine een excentrische is, en een machine met een uitslag een roterende heb ik het gesprek op de buitenwasplaats maar afgekapt.
Ik was klaar met mijn projectje dus binnen even de handjes wassen. Ik kom langs de showroom en meneer staat daar te poetsen. Ik ben er even bij gaan staan om te kijken wat ie allemaal aan het doen was.
Wat bleek, hij stond met een spons en wax een ongewassen auto te behandelen. Toen ik aan um vroeg of ie niet bang was dat ie op deze manier krasjes maakt zei ie: 'Of je een auto nou met een spons en shampoo behandeld of met een spons met wax, dat maakt helemaal geen verschil. Tenzij de modder dik op de auto zit, dan kun je um beter eerst even wassen.'
Aangekomen bij de motorkap. Aangekoekte birdsh!t en hij begint me toch niet een potje met zun spons en wax erover te wrijven!
Toen kwam het onderwerp polijstmiddel ter sprake. Hij zei een polijstmiddel te hebben dat zo goed was dat ie helemaal geen wax nodig had! Toen ik um vroeg waarom ie eigenlijk uberhaupt wax op auto's aan deed brengen zei ie: 'De klanten willen toch dat de auto's glimmen? Van wax gaat de auto glimmen!'
Ik heb alleen bevestigend op zijn praatjes gereageerd en gedaan alsof het erg leerzaam was wat hij me allemaal stond te vertellen. Hij poetste tenslotte al 10 jaar auto's!
Na het verhaal van de wax vond ik het wel mooi geweest en ben ik vertrokken. Wat ik zo jammer vond was de toon en lichaamsuitdrukking waarmee hij het allemaal vertelde. Echt zo van: 'Jij bent een beginner en weet niks, ik poets al 10 jaar en je hoeft mij echt niks over auto's poetsen te vertellen.' Ach ja.....