• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Voorstellen NickM5

NickM5

Detailing addict
12 aug 2019
33
50
Hello Carclean forumleden!

Tijd om mijzelf even voor te stellen na een aantal keer stiekem meelezen. Mijn naam is Nick, ik ben 26 jaar en natuurlijk zoals jullie gek op auto’s en detailen. Mijn dagelijkse auto een is BMW F21 1-serie 118d en mijn weekend/zomerauto is een BMW E60 M5.

Ik ben altijd zuinig op de auto’s en dus ook welbekend met het detailen. Krasloos wassen en het goed onderhouden van het interieur en de velgen gaat me prima af maar polijsten of coatings aanbrengen vond ik tot op het heden nog te spannend. Nu wil ik het detailen naar een hoger plan tillen door te beginnen met het polijsten. Tot nu toe nog nooit eerder de stap genomen tot het polijsten omdat er echt wel een hoop bij komt kijken. Vorige week heb ik dan toch maar de stoute schoentjes aangetrokken en ben ik op een kleine spending spree gegaan door wat spullen aan te schaffen.

Ik ga voorzichtig beginnen met een Rupes Bigfoot 15 mark II en een in2detailing mini polisher. Voor mijn eerste poging begin ik met de pads van Rupes zelf en Sonax perfect finish en de heavy cuts en finishers van Menzerna.

De eerste auto die ik ga doen wordt ook gelijk de lastigste denk ik; een uni zwarte polo uit 2012 (van moederslief). Zij is de eerste eigenaar en heeft de auto altijd door mijn vader laten wassen. Dat gebeurde eerst met een emmer en een spons (ai ai ai) en later met twee emmers en een goede mitt na een korte cursus van mij. Uni zwart is natuurlijk het moeilijkste polijsten omdat je alles zo goed ziet….dus hebben jullie tips op zwarte VW lak van dit jaar? Ik ben erg benieuw, please let me know!
Later zal ik ook een F30 3-serie gaan (Imperial blue mettalic) en een oude MGB in silvergrijs. Ik begrijp dat de F30 generatie redelijk prettig lak leeft – in tegenstelling tot de knoeiharde lak op mijn E60. Wellicht leuk om te vermelden: de E60 is gespoten in diopsidschwarz metallic, een individual lak die op de M5 maar vier keer op een M5 is gespoten. Gelukkig hoef ik die voorlopig echter niet te doen omdat hij onlangs in drie stappen is gedaan door een echte professional. De 1 serie heb ik sinds nieuw altijd met twee emmers gewassen en heeft altijd strak in de wax gestaan dus die is ook nog zo goed als krasvrij.

Ik kijk uit naar het delen van de ervaringen op het forum en nogmaals: ik verneem graag of jullie tips hebben voor mijn eerste keer polijsten op de uni zwarte polo!
 
Welkom

Gewoon beginnen met de handleidingen lezen en aan de slag
Schoon werken en tussendoor ontvetten
Voldoende tijd nemen en vooral goed kijken wat er gebeurt
 
  • Leuk
Reactions: NickM5
Misschien even vermelden waar je woont ongeveer dat je bij iemand van forum misschien keer wat samen kan doen
 
  • Leuk
Reactions: NickM5

Bijlagen

  • stelvio m5 ano.jpg
    stelvio m5 ano.jpg
    297,4 KB · Weergaven: 89
  • m5&1serie.jpg
    m5&1serie.jpg
    286,3 KB · Weergaven: 89
  • IMG_8370.JPG
    IMG_8370.JPG
    220,6 KB · Weergaven: 86
Lang geleden dat ingelogd ben geweest op dit forum, dus hoogste tijd om toch maar iets te plaatsen. Het polijsten ging eigenlijk boven verwachting. Echt uitstekende resultaten voor de first try. Helaas ben ik helemaal vergeten foto's te maken. Ik heb maar een paar plaatjes helaas. Ik heb eigenlijk alleen de rupes gebruikt met gele pad en Sonax Perfect finish. Sonax is echt bizar. Zieke cutting en echt een fantastisching finishing. Ik ben zoals jullie weten geen expert maar hoe het volgens mij werkt is dat je met Perfect finish begint met een grote korrel (cutting) en dat deze tijdens de bewerking steeds kleiner wordt totdat je een finishing korrel krijgt.

De foto's zijn natuurlijk slecht met de iPhone maar het resultaat was echt erg goed. Auto heb ik daarna geconserveerd met een test potje van Angelwax Enigma. Normaal gebruik ik Soft99 Fusso coat, maar deze wax is ook erg goed bevallen.

oaugf8sqzsyt7.jpg

avjc85vic35g.png

dnjhalu2ja.png
 
De witte puntjes die jullie zijn op de laatste foto zijn stukjes steenslag. Helaas niets aan te doen anders dan met touch-up vullen. Dat zou ik voor de mooi nog moeten doen. Eigenlijk is de kap na 250.000km gewoon toe aan een respray maar ik denk niet dat moederslief dat er voor over zal hebben.
 
  • Leuk
Reactions: Timo84
Welkom alsnog en mooie M5 ook op de Stelvio mee geweest denk ik zo te zien aan de foto.
Polo is lekker opgeknapt.
 
Welkom (terug) Nick! Mooi beest blijft dat toch die serie M5.

Leuke glans ook op de polo, liet zich goed corrigeren dus. Was naast het meevallen ook gewoon leuk om te doen; toch?!
 
  • Leuk
Reactions: NickM5
Welkom (terug) Nick! Mooi beest blijft dat toch die serie M5.

Leuke glans ook op de polo, liet zich goed corrigeren dus. Was naast het meevallen ook gewoon leuk om te doen; toch?!
Zeker leuk om te doen, maar ik had de hoeveelheid werk ook echt onderschat! Bij auto's waar jaren niets aan is gedaan ga ik voortaan gewoon 1/2 dagen blokken. Daarbij speelt ook wel echt een rol dat het interieur van deze auto een drama was. Dat kost je ook gewoon een middag als je dat weer strak wil hebben.
 
  • Leuk
Reactions: RoCo