• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Voorstellen van een Starlet fan.

GMToyota

Detailing chief
28 okt 2009
1.402
95
Bij deze mezelf ook even voorstellen. Naam: Guillaume, woonachtig: Capelle a/d IJssel, 15 minuutjes dus van Bergschenhoek ;).

Wij (m'n vriendin en ik) hebben een 15 jaar oude Toyota Starlet XLi uit 1994 dus.
Voorzien van Intra-Exip 15"velgen, Weitec sportvering-> 4 cm verlaagd, Toyo Proxes T1-R banden, Arospeed Mini Bomb einddemper, Camco Alarm, Kouki achterlichten, en nog een paar dingen die niet standaard zijn. In de kleur metallic groen.

Staat van de lak:
Geen roest, wel last van steenslag op de motorkap. Ook is daar uitgeschoten met lakstift op één plekje. Aan de zijkanten hier en daar wat verticale krasjes, waarschijnlijk van andere autodeuren die ertegenaan zijn gekomen. En aan de bestuurderskant, voor de deur een klein deukje door wederom een andere autodeur. Ik heb geen swirls gezien, maar ik heb volgens mij ook nog niet goed genoeg gekeken. De velgen hebben helaas wel wat stoeprand schade :sob:

Verder vind ik de lak wel ok hoor, glimt nog mooi, zeker voor 15 jaar oud zonder waxbeurt of iets dergelijks. Werd door de vorige eigenaar bijna wekelijks gewassen in de wasbox. Ik was nu ook wekelijks in de wasbox met een microfiber washmitt.

Ik wil de lak dus beschermen en ben zo dus terecht gekomen bij Carclean! :D Dit is echt een complete wereld op zich. Wat jullie allemaal al niet weten te schrijven over merken als Meguiars, Poorboys World of Mothers Wax tot de honderden spullen die je kan kopen om je auto te onderhouden..8-()) :)^ Het was dus even slikken, maar heb uiteindelijk wel het kaf van het koren weten te scheiden en erachter gekomen wat ik "ongeveer" moet doen..

Ik ga in de zeer nabije toekomst even handmatig waxen. Ik heb dus even een lijstje gemaakt met wat ik ga doen:.
Corrigeer me aub waar nodig is!! ik = noob

Wassen:
2 emmer methode en tuinslang+water. Shampoo = Mothers Wax - California Gold Car Wash
MF washmitt van Autotech (gekocht bij ..Halfords (durf het bijna niet te zeggen ))
Velgen doe ik met Dasty en MF spons.
Uitlaat met Valma Chrome Cleaner (op en af met MF doek)
Heb ook PB's Bug Squash en PB's Spray and Wipe indien nodig.
Afdrogen met de Carrand - Microfiber MAX Supreme Drying Towel - 60x90cm

Kleien:
Met de Mothers Wax - California Gold Clay Bar Paint Saving System - Verbeterd!

Ik ben vorige week na het wassen al bezig geweest met kleien, wat kwam er toen nog veel vanaf zeg! Zelfs de vloeistof van de detailerspray werd helemaal bruin. Volgens mij is nog niet alles weg na lang kleien (15 jaar niet gekleid, dus tsja.) , dus volgende keer maar nog een x kleien.

Krasjes verwijderen:
Ik wilde daarna nog even aan de slag om wat krasjes proberen te verwijderen met Meg's ScratchX en wit en oranje LC applicator. daarna Afnemen met MF doek.

Cleanen, Polijsten, Sealen:
Ik heb hiervoor Autoglym SRP gekocht. Ik weet het, het is een AIO produkt, en het vult tijdelijk de eventuele krassen/swirls ipv ze te verwijderen. Maar het lijkt me een makkelijk middel, zeker voor een beginner als ik. Erop met witte LC applicator, eraf met MF doek.

Glazen:
Ik hoop dat SRP dat ook meteen doet?? weet het niet zeker. In ieder geval sla ik deze stap over.

Waxen:
Met Collinite - Liquid Insulator Wax No. 845
erop met Meguiars - Gold Class High Tech Applicator Pad (Soft Foam)
Laten curen, na 15 minuten Swipe testen.
Eraf met MF doek.

Kan ik trouwens meteen na de behandeling met SRP beginnen met waxen, of moet ik nog wachten? Indien wachten: hoe lang?


Bijhouden:
2 wekelijks wassen, daarna PB's Quick Detailer Plus. Erop met PB's Microfiber Applicator, eraf met MF doek.

Ik hoop dat dit het zo ongeveer in het kort is. :) Interieur is natuurlijk een verhaal ernaast.

Ik hoop dat iemand nog wat opmerkingen/tips heeft en ik hou jullie zeker op de hoogte. :party:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
1) Je auto ziet er zéér netjes uit !
2) Je hebt je goed ingelezen
3) Dasty idd niet de beste oplossing: neem goedkope washmitt van de action/aldi etc, spuitflesje met shampoo+water, leef je uit. ( mocht niet afdoende zijn, kijk dan voor vlegenreiniger a la CarClean )
 
Adrie toch :D ...Dasty, ik ken het niet (verkopen ze dat in België eigenlijk?) en ik ga het nooit gebruiken op mijn wagen; ik zou er in ieder geval je velgen niet mee "bijhouden". Je kan ze dan best voorzien van wheel sealant en daarna gewoon meenemen met een versleten microfiber en een apart sopje.

Lijstje is verder niks mis mee. :ja
Heb je close-ups van de staat van de lak?

En...welkom trouwens :grinning:
 
haha ik wist dat ik opmerkingen zou krijgen over Dasty. :grinning:

Ik zal het in ieder geval proberen met t shampoosopje in een spuitflesje en wheelwax. Hopelijk boek ik daar dezelfde resultaten mee.

Voor Danny: Dasty is zeer krachtige ontvetter die je in de Nederlandse winkel Wibra kan kopen voor zeeer weinig. Normaliter gebruik je het in de keuken om stevig vervuilde dingen makkelijk schoon te maken. Helaas werkt ie volgens sommigen té goed, wat dus schadelijk kan zijn voor je velgen.

Maar in ieder geval: ik wil Dasty nu gaan gebruiken om m'n vuile MF's in te weken, in plaats van restorer of rejuvenator. Dat kan toch geen kwaad?

En nog een vraagje:

Moet ik na het aanbrengen van SRP nog wachten voordat ik de waxlaag erop zet?
 
Dasty zou ik inderdaad niet op gelakte delen gebruiken (en eigenlijk ook niet op trims). Veel te agressief.
Desnoods koop je een flesje velgenreiniger van het Kruidvat als je niets anders hebt.
 
dasty... tsjah.....ik heb er eens mijn auto mee gewassen (hele milde oplossing)

voor de wielen gebruik ik nu bilberry, dat bevalt goed, maar ben een echte dodo fan, en wil zelf een keer de dodo velgen reiniger gebruiken (mellow yellow)
 
guillaumemay zei:
En nog een vraagje:

Moet ik na het aanbrengen van SRP nog wachten voordat ik de waxlaag erop zet?

Zeker als je er Collinite 845 overheen gaat zetten zou ik dat niet te snel doen. ALS je de mogelijkheid hebt wacht 0.5 - 1 dag. SRP is dan volledig uitgecured en zal niet zo snel door de oplosmiddelen in de wax aangetast worden. Korter kan ook maar je loopt het risico dat de onderliggende laag, SRP in dit geval, weer deels aangetast wordt door de Collinite.
 
Guillaume May uit Capelle, dat kan er maar 1 zijn :p
Hoi, Bart hier, van CMD :D

Welkom en veel plezier
 
Bedankt voor de berichtjes iedereen.

@DAF-44: bedankt voor de tip voor het wachten. Heb een dag gewacht tussen SRP en Waxen. De Collinite 845 30 minuten laten curen, was soms wel stevig boenen, maar dat komt volgens mij doordat ik het op sommige plekken te dik had aangebracht. Ach.. voor de eerste keer ben ik dik tevreden :D

@Bart: Heeeyy :p Wat grappig, een oud CMD-er. Leuk je hier te zien en gave roadster ook!!

@D-J: Thx!! Ik ben blij met de auto. We hoefden eigenlijk geen auto (vriendin en ik werken allebei centrum R'dam en metro is makkelijker), dus gingen we op zoek naar een goedkope, maar vooral betrouwbare wagen. En op aanraden van velen kort geleden een Starlet gekocht. We hadden verwacht weinig onderhoud erin te steken, maar door het 'detail' virus ben ik nu wel vaak bezig met de auto :-b

@dannydehert: AUTS! na je verzoek van close-ups van de staat van de lak heb ik er een lamp op gezet: SWIRLS. OVERAL!!! heel veel swirls dus op het dak en de motorkap. :sob: Vorige eigenaar heeft wel wekelijks gewassen, maar dan wss met een spons.
En de stoeprandschade is toch wel behoorlijk op de linker voor velg. :(

Heb inmiddels 3 lagen SRP erop gezet, het heeft volgens mij een beetje geholpen (heb helaas geen voor-na-foto's). maar veel swirls zijn nog steeds te zien. Die krijg je er alleen machinaal uit, dus dat is iets voor de toekomst.

Thx nogmaals, ik ga weer verder met rondneuzen op t forum. :)^