• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Voorstellen

Piet Pelle

Detailing rookie
27 okt 2021
13
15
Goedemiddag, ik heb 3 auto’s en 10 klassieke racefietsen, waar best veel poetswerk aan zit. Zo nu en dan loop ik tegen problemen aan, en ik hoop dat hier te kunnen inbrengen en zo mogelijk te leren van de aanwezig expertise.
Groeten, Piet
 
  • Leuk
Reactions: PA27506
Welkom op het forum, Piet.
Benieuwd naar je poetsobjecten. Voor fietsen is een speciaal topic
Dank voor je reactie, het fietsentopic gaat voorzover ik heb kunnen bekijken vooral over moderne fietsen en het gebruik ervan, niet zozeer poetsen en behandeling van oude laklagen. Maar waarschijnlijk is dat bij fietsen niet veel anders dan bij auto’s….
 
Oh, die link staat standaard onder mijn berichten. ;) Maar was is je specifieke vraag dan?
Mijn specifieke vraag is - maar misschien moet ik die in een speciaal
Oh, die link staat standaard onder mijn berichten. ;) Maar was is je specifieke vraag dan?
Mijn specifieke vraag - maar misschien kan die beter in een ander topic worden gesteld? - is : hoe kan ik een minder mooie blanke laklaag van een Pinarello racefiets uit 1991 verwijderen, zonder de onderliggende (in goede staat zijnde) gekleurde laklaag te beschadigen?
 
@Piet Pelle allereerst welkom!

@The Joy Of Detailing , expert is wel erg veel eer :blush: ... ik ben niet helemaal bekend met oudere laksoorten, voornamelijk met de hedendaagse automotive lakken. :D

Ik ben totaal geen fietsenkenner en heb dus ook geen idee wat voor lak ze gebruiken/gebruikt hebben.
Maar ben je zeker dat er een aparte vernislaag is? Stel dat je dit wel zou hebben, dan is het onmogelijk om de gehele blanke laklaag te verwijderen zonder de kleur eronder ongerept te laten.

Wat je wel zou kunnen doen is de blanke lak schuren/ aftoppen d.m.v fijn schuurpapier, denk dan aan korrel P1000,1200,1500 en hoger. MAAR dan moet je al:

1. zeker zijn dat er een laag blanke lak op zit (kan je eens proberen door bv. een doekje met polish over te lak te wrijven, zit er kleur op je doek, dan is er geen blanke lak)
2. Daarnaast zou je al moeten kunnen inschatten hoe dik deze laag is, in welke staat bevindt de lak zich? Heb je voldoende ruimte om de toplaag te schuren? Zelfs met een lakdiktemeter is dit niet evident! (de lakdiktemeter meet de totale dikte, niet de individuele lagen apart. Er bestaan wel meters die dit kunnen meten maar dan spreken we over grote bedragen)
3. Als leek is schuren helemaal niet aan te raden en is de kans erg groot dat je het probleem erger maakt.
4. Raak je door de blanke lak en raak je de kleur, dan ga je ook de kleur opnieuw moeten spuiten. Dit plaatselijk her en der wat bijspuiten gaat niet bepaald mooi zijn gezien de laklaag niet meer origineel zal zijn door tal van invloeden bv. zonlicht. Wat zijn de kosten? Is deze kleur nog verkrijgbaar? Hoe zit het met het behouden van de authenticiteit?...
5. Na deze puntjes gelezen te hebben vermoed ik dat je niet heel erg gemotiveerd zal zijn om het erop te wagen? Als je het doet, wees dan uiterst voorzichtig en stop tussendoor regelmatig om te evalueren.
 
Laatst bewerkt: