@Piet Pelle allereerst welkom!
@The Joy Of Detailing , expert is wel erg veel eer

... ik ben niet helemaal bekend met oudere laksoorten, voornamelijk met de hedendaagse automotive lakken.
Ik ben totaal geen fietsenkenner en heb dus ook geen idee wat voor lak ze gebruiken/gebruikt hebben.
Maar ben je zeker dat er een aparte vernislaag is? Stel dat je dit wel zou hebben, dan is het onmogelijk om de gehele blanke laklaag te verwijderen zonder de kleur eronder ongerept te laten.
Wat je wel zou kunnen doen is de blanke lak schuren/ aftoppen d.m.v fijn schuurpapier, denk dan aan korrel P1000,1200,1500 en hoger. MAAR dan moet je al:
1. zeker zijn dat er een laag blanke lak op zit (kan je eens proberen door bv. een doekje met polish over te lak te wrijven, zit er kleur op je doek, dan is er geen blanke lak)
2. Daarnaast zou je al moeten kunnen inschatten hoe dik deze laag is, in welke staat bevindt de lak zich? Heb je voldoende ruimte om de toplaag te schuren? Zelfs met een lakdiktemeter is dit niet evident! (de lakdiktemeter meet de totale dikte, niet de individuele lagen apart. Er bestaan wel meters die dit kunnen meten maar dan spreken we over grote bedragen)
3. Als leek is schuren helemaal niet aan te raden en is de kans erg groot dat je het probleem erger maakt.
4. Raak je door de blanke lak en raak je de kleur, dan ga je ook de kleur opnieuw moeten spuiten. Dit plaatselijk her en der wat bijspuiten gaat niet bepaald mooi zijn gezien de laklaag niet meer origineel zal zijn door tal van invloeden bv. zonlicht. Wat zijn de kosten? Is deze kleur nog verkrijgbaar? Hoe zit het met het behouden van de authenticiteit?...
5. Na deze puntjes gelezen te hebben vermoed ik dat je niet heel erg gemotiveerd zal zijn om het erop te wagen? Als je het doet, wees dan uiterst voorzichtig en stop tussendoor regelmatig om te evalueren.