• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vraag: wanneer harde of zachte lak

Knopjes

Detailing addict
5 jul 2008
43
52
Ik lees regelmatig iets over harde lakken en zachte lakken. Met name VW en Audi schijnen harde lakken te hebben.

Hoe kun je nu eigenlijk testen of je met een harde of zachte lak te maken hebt.
Als swirls er met SSR 2.5 er nog steeds niet helemaal uitgaan heb ik dan te maken met een harde lak?
 
Swirls krijg ik op mijn golfje weg met een polishing pad en SSR1.
Hele kleine krasjes, die normaal toch zouden moeten weggeraken, die krijg ik nog niet weg, dus ik denk toch dat men golfje harde lak heeft. Maar dus swirls waren geen probleem met een lichte combo van pad en product.
 
Je kan dit eigenlijk alleen maar vast stellen door een testspot te doen en te beginnen met de minst agressieve combinatie van pad en product.
Je kan er niet blindelings vanuit gaan dat een bepaald merk of type auto een harde of zachte lak heeft.
 
@Tim: ik dacht ik zet het bij turorials zodat we er iets van kunnen leren.

@Stimpy68: Heeft het ook niet met de leeftijd van de auto te maken?
Tegenwoordig gebruiken ze toch allemaal lak op waterbasis, is die niet minder hard dan? Of is dat ook onzin?
 
Oudere lakken (op cellulose basis) kunnen ook hard of zacht zijn, maar deze oude lakken kunnen hogere temperaturen aan. Moderne, waterbasis, lakken kunnen minder hoge temperaturen aan. Hiermee moet je rekening houden bij het roterend polijsten, je moet de temperatuur niet te hoog laten oplopen, wat bij oudere lakken geen probleem is.
Het heeft met de totale samenstelling van de lak te maken of deze hard of zacht is, niet alleen het oplosmiddel (dat lost tenslotte op ;) )
 
ik heb een singlestage lakje (dus zonder clearcote) op de mazda zitten en dacht daar halen we zo wel even alle krasjes en imperfecties uit, maar dat viel nog vies tegen..

dat is dus ook geen vrijbrief helaas haha :D