• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vraagje ivm finishing en glaze met PB producten

freerider

Detailing rookie
20 sep 2010
9
0
Hey,

Heb de starterskit met PB producten gekocht. Heb mij dit weekend eens bezig gehouden met mijn bella (Alfa 159 SW TI) en heb volgende stappen ondernomen:

- Wassen
- Kleien
- Wassen + drogen
- polijsten met SSR 1 + witte pad (niet voldoende)
- polijsten met SSR 2.5 + witte pad (niet voldoende)
- polijsten met SSR1 + oranje pad (net niet voldoende maar durfde niet over te gaan naar 2.5)
- glaze (black hole)
- sealant (EX-P pure sealant)
- wax (natty's blue)

1) Ik heb zojuist gelezen dat er eigenlijk ook gefinished moet worden bij het polijsten. Zou dit met de producten die ik dan heb, met een zwarte pad met SSR1 moeten zijn? Met een witte pad zou het blijkbaar niet meer mogen?

2) Met de SSR1en oranje pad heb ik swirls uit de lak gekregen, maar krassen blijven redelijk zichtbaar. Kan ik het riskeren om de volgende keer 2.5 op oranje pad te doen?

3) In de handleiding die ik heb gebruikt staat dat de glaze onmiddelijk mag worden afgeveegd na het aanbrengen. Dit staat echter anders op de fles. Ik heb het nu onmiddelijk afgeveegd (nadat half de motorkap was gedaan, direct afgeveegd). Het resultaat was niet wat ik verwacht had. Moet het product langer curen of moet het langer worden ingewerkt met machine (nu ongeveer 3-4 cm per seconde).

Dank bij voorbaat.

- inderdaad finishen met SSR1 op zwart (of de Light-green)
- SSR 2,5 op Oranje moet iets beter werken om je krassen te verwijderen
- inwerken van de glaze is niet nodig, curen in de meeste gevallen wel!

1) Idd finishen met een zwarte pad en ssr1 of in sommige gevallen nog een keer met prof. polish
2) Zie andwoord Ivo's
3) Mocht curen nodig zijn. Doe een swipe test voordat je het product afneemt

freerider zei:
1) Ik heb zojuist gelezen dat er eigenlijk ook gefinished moet worden bij het polijsten. Zou dit met de producten die ik dan heb, met een zwarte pad met SSR1 moeten zijn? Met een witte pad zou het blijkbaar niet meer mogen?
Wit is een polising pad, voor de laatste stap gebruik je dus een finishing pad zoals rood, zwart of blauw.

freerider zei:
2) Met de SSR1en oranje pad heb ik swirls uit de lak gekregen, maar krassen blijven redelijk zichtbaar. Kan ik het riskeren om de volgende keer 2.5 op oranje pad te doen?
krassen zijn anders dan swirls. Krassen lopen meestal in een rechte lijn en zijn dieper dan swirls (ronde oppervlakkige krasjes).

Onderstaande kras is vrij lastig weg te krijgen, hiervoor moet je eigenlijk gaan wetsanden
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

freerider zei:
3) In de handleiding die ik heb gebruikt staat dat de glaze onmiddelijk mag worden afgeveegd na het aanbrengen. Dit staat echter anders op de fles. Ik heb het nu onmiddelijk afgeveegd (nadat half de motorkap was gedaan, direct afgeveegd). Het resultaat was niet wat ik verwacht had. Moet het product langer curen of moet het langer worden ingewerkt met machine (nu ongeveer 3-4 cm per seconde).
De glaze (Black Hole) moet redelijk lang curen, 15 tot 30 minuten is geen probleem. Wel goed het produkt inwerken in de lak.
De Black Hole pas afnemen nadat volledig gehazed is.

Wow, over snel antwoorden gesproken :-)^

Het antwoord over de glaze verklaart waarom het effect weg bleef bij mij (heeft max 2-3 minuten kunnen curen).

Hazen is toch wanneer er een wazige witte schijn tevoorschijn komt (zoals bij wax)? Dit is zeker niet gebeurd bij mij :(

freerider zei:
Hazen is toch wanneer er een wazige witte schijn tevoorschijn komt (zoals bij wax)? Dit is zeker niet gebeurd bij mij :(
:ja

Je kan het gerust een tijd laten staan. Let wel dat je erna de glaze aftopt met een sealant en/of wax.

Doe je dat niet, dan is de glaze na 1 regenbuit weg. :no

nicknameless zei:
krassen zijn anders dan swirls. Krassen lopen meestal in een rechte lijn en zijn dieper dan swirls (ronde oppervlakkige krasjes).

De krassen die ik probeer weg te krijgen zijn zeker niet zo diep. Eerder kleine krassen van bv langs struiken af te rijden. Deze waren met veel moeite te verminderen met de SSR1 en oranje pad. Maar durfde dus niet over te stappen naar 2.5 gezien het grote verschil in "schuur"kracht. Zal mij er de volgende keer toch eens op toeleggen.

nicknameless zei:
:ja

Je kan het gerust een tijd laten staan. Let wel dat je erna de glaze aftopt met een sealant en/of wax.

Doe je dat niet, dan is de glaze na 1 regenbuit weg. :no

Wax de wagen zo graag (natty's werkt super lekker) dat dit zeker geen probleem zal zijn :-d

Vind de combi SSR1 en oranje al niet kloppen eerlijk gezegd:
een final touch polijstmiddel met de 1 na sterkste pad ( geel en paarse wol er nog boven ) is niet correct.
Wit toch wel de laatste die je behoort te gebruiken met SSR1, daarna overstappen.

Los hiervan: een extra ritje met de lichte combi kan al genoeg zijn, dus niet altijd meteen grovere pad ( en middel ) pakken.

Mijn onderschrift staat een overzicht met pads + middelen ( de groene link ), vervang Finale door SSR1 / Mezzo door SSR2 / 2.5 en Inizio door SSR3, wellicht dan ook wat duidelijker

mk-us zei:
Vind de combi SSR1 en oranje al niet kloppen eerlijk gezegd:
een final touch polijstmiddel met de 1 na sterkste pad ( geel en paarse wol er nog boven ) is niet correct.
Wit toch wel de laatste die je behoort te gebruiken met SSR1, daarna overstappen.

Los hiervan: een extra ritje met de lichte combi kan al genoeg zijn, dus niet altijd meteen grovere pad ( en middel ) pakken.

Mijn onderschrift staat een overzicht met pads + middelen ( de groene link ), vervang Finale door SSR1 / Mezzo door SSR2 / 2.5 en Inizio door SSR3, wellicht dan ook wat duidelijker

thanks! had het al afgedrukt, maar was er nog niet helemaal uit hoe de vergelijking zat met poorboys.
wat me wel is opgevallen is, dat er andere standen worden aangegeven in het schema en in jouw (en andere) handleidingen voor de dap .

Bv: orange pad met mezzo: schema = stand 3/4 en handleiding = stand 5/6

Daar werk je naar toe en ik heb ooit gelezen dat niet zo super hoog behoeft.
Zelf kom ik met de 900 versie niet verder dan standje 5, en ga dan terug naar 4 en dan 3.
Eigenlijk geen idee of het nu echt zo moet, maar heb het idee dat niet alleen afbouwt met middelen maar ook met de snelheid.
Schaad in elk geval niet en tot op heden altijd blije gezichten met het resultaat

thanks voor de antwoorden! :-)^
zal het zelf met de tijd ook wel uitvinden door te experimenteren.