• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vraagje (te) weinig effect dap?

Ronvolvo

Detailing addict
15 apr 2016
12
60
54
Hoi

Ik hoop dat ik dit in goede forum onderwerp plaats.

Ik heb sinds kort een dap en heb na wassen en kleien enkele spijlen en kofferbak van een zwarte peugeot gedapt. De eerste keer was zeer weinig effect omdat ik veel te veel polijst had gebruikt. Tweede keer was al veel beter, maar ik zie nog steeds lichte swirls enkele kras die je niet voelt en sommige doffe plekjes.

Nu heb ik met paarse pad en s20 gepolijst. Ik ben denk ik in dambord patroon keer of 10- 20 over zelfde plekken geraakt. Ik heb geen druk op de dap v3 gezet en heb dit met snelheid gedaan zoals je een kat langzaam aait kan helaas niet beter uitleggen.

Kan ik nog iets beters doen om meer effect te krijgen?

Ben benieuwd naar tips.
 
RonVolvo, Ik zou je adviseren om het stappenplan zoals is geplaatst binnen CC eens door te lezen. Hierin staan precies details waar jij nu tegen aanloopt. Alleen een DAP gebruiken is maar 1 stap in het proces.
 
  • Leuk
Reactions: opelmark
Het is altijd lastig om of afstand te zeggen wat iemand wel of niet goed doet...
Ook is het érg lastig te zeggen of schades er wel of niet uit zouden moeten gaan.. Foto's kunnen daarbij al helpen, maar in het echt zien is altijd beter...

Welke omgeving woon je? Wellicht kun je eens bij een wat meer ervaren detailer meekijken en wat tips krijgen over het gebruik van de machine?
 
Zou DAP op standje 4 (of 5) zetten en dan inderdaad in dambord patroon het paneel doen. Vakjes van 30 x 30 centimeter. Niet groter.
Ik zou nog iets langzamer bewegen.
Centimeter per seconde. (21).
Op je pad na goed schudden van de fles, verdeeld over de pad een stuk of vijf erwtjes polijstmiddel.
 
Zou DAP op standje 4 (of 5) zetten en dan inderdaad in dambord patroon het paneel doen. Vakjes van 30 x 30 centimeter. Niet groter.
Ik zou nog iets langzamer bewegen.
Centimeter per seconde. (21).
Op je pad na goed schudden van de fles, verdeeld over de pad een stuk of vijf erwtjes polijstmiddel.
Aha top, heb groter oppervlak gedaan en wellicht nog steeds teveel polijst. Ga eens proberen dit kleiner te doen. Hoe vaak doe je het hele dambord op zelfde stuk? Voorbeelden op de site lijken 2 tot 10 te suggereren.

Door vaker te oefenen wordt het vanzelf beter. Liever een keer te weinig correctie dan veel te veel.
 
Beste @Ronvolvo,
Ik doe zo'n dambord meestal vier keer tijdens één hit.
Eerst in horizontale banen van boven naar beneden.
Daarna zelfde dambord in verticale banen van links naar rechts.
Daarna beide tracés nog een keer en dan afnemen.
Daarna doe ik dan meteen mijn pad reinigen en het resultaat controleren. Dan besluiten of je nog een hit moet doen.

En je hebt gelijk. Beter te weinig correctie dan teveel. Zo werkt een detailer inderdaad.
 
Indien je je techniek goed hebt en je haalt toch nog te weinig correctie dan kan het zijn dat je een hele harde lak hebt. Eventueel zou je dan kunnen overwegen om een microvezel pad te gebruiken. Deze geeft de machine net wat meer correctiekracht. Volgens mij zijn de polijstmiddelen van Monello bedacht om een dap goed te laten werken op harde lak. Die zou je daar dus bij kunnen gebruiken.
Dit zou ik echter pas doen als je de techniek onder de knie hebt. Kijk anders eens op youtube naar filmpjes van AMMO NYC of Kevin Brown. Dan kun je zelf zien wat een correcte snelheid is om te werken.