• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vragen mbt lakcorrectie i30n.

Heiki

Detailing trainee
12 jan 2019
15
25
Ik ben op dit moment bezig aan mijn i30n en heb hierbij volgende vragen:

Kleur: clean slate
Dap evo 8mm
Monello pad en polijstmiddel (deze zaten bij de dap)
Inmiddel 4st gyeon rood cut eccentric en 4st gyeon wit finish eccentric aangekocht. (Deze genieten mijn voorkeur boven de monello pads)

Dak, motorkap, deuren,... corrigeren erg gemakkelijk. Met mezzo op oranje haal ik 99% van de defecten weg.
Echter op de achterbumper (plastic) krijg ik slechts zeeeeer weinig correctie met veloce op geel en dat zelfs na 5 passen.
Wat zou een volgende stap kunnen zijn ?

Nadat ik met mezzo de eerste stap heb gedaan zou ik moeten afschalen naar finale op wit Echter zie ik geen enkel verschil na dit afschalen, niet met detaillamp, niet met 50/50... Toch doen ?

Ik heb zowel finale als primer van gyeon, zou ik eventueel primer gebruiken ipv finale ? Of toch afschalen met finale, wassen en dan primer ?

Alvast bedankt voor jullie tijd !!
 
Lak op kunststof delen kan anders reageren, maar als je met Mezzo al volgas correctie hebt, dan zou Veloce zelfs overkill moeten zijn. Wat bedoel je precies met ''5 passen'''?

Ik weet niet precies hoe anderen de termen gebruiken, maar ik zie een ''Pass'' als één keer een defect raken c.q. één baan van een dambord-patroon/crisscross.(Overlappende ''passes'' is dan dus overlappende banen met bijv. 50%)
Ik zie een ''Hit'' als één keer de pad voorbereiden, juiste hoeveelheid polijstmiddel t.o.v. pad/machine/werkvlak, polijstmiddel doorwerken. De machine komt op de lak, doorwerken en machine van de lak af.

Heb jij na 5 ''passes'' nog steeds amper correctie, of na 5 ''hits''? :p (Klinkt sowieso alsof de bumper overgespoten is, aangezien je in beide gevallen wel correctie grotere correctie zou moeten zien)


Afschalen of niet: Je werkt met een medium-combi en krijgt daarmee zelfs defecten weg. Blijkbaar is de lak dus vrij zacht en in theorie zou deze gradatie dus wel eens voor een licht waasje kunnen zorgen. Persoonlijk zou ik de Medium-combi opvolgen met een finishing-combi, maar je geeft aan dat dit zelfs met verlichting erbij geen verschil lijkt te maken.
* In de zon goed checken, want looks can be deceiving. :p Op sommige lakken werk je bijv. Veloce of zelfs S3 goed door en maakt gebruik van de afbrekende korrel om al richting een goede finish te komen. Dan schaal je af en lijkt het ogenschijnlijk niets meer te verbeteren. Dit komt veelal doordat de lak al grotendeels netjes is (groter verschil) en dat laatste beetje extra valt niet snel op (kleiner verschil). Maar ik zou onderstaande wél proberen of eigenlijk gewoon doen.
* Finale op een zwarte pad proberen om nét wat fijner te kunnen finishen.
* Een nóg fijner polijstmiddel dan Finale proberen.

Ik ken de Gyeon - Primer niet uit eigen ervaring. Ik heb zelf het idee erbij dat in dit geval je de Primer's primaire taak voorbij gaat en alleen de ''ultra-lichte polish'' werking ervan gaat gebruiken. (Wat je misschien ook met Finale op Zwart/Rood kan behalen? (Nogmaals, geen ervaring mee))
Tenzij je als LSP een coating gaat aanbrengen. :p

Oh, en de lak inspecteren op zo'n lichte kleur (wit?) is dan ook wel erg lastig zonder de juiste kleurwarmte. (clean slate)
 
Quantoxx bedankt voor uw tijd !

met passen bedoelde ik inderdaad hits. De bumper overspoten lijkt me sterk behalve als dit ook gebeurt in de fabriek?
De neus is ook in plastic dus daar merk ik misschien verschil (moet er nog aan beginnen)

Wat is nog fijner dan de finale ?

Er komt inderdaad gyeon skin op.
Rim op de velgen (reeds uitgevoerd)
Gyeon Trim
Gyeon Vieuw
Gyeon Leather
Gyeon fabric op de vloermatten

Wordt een druk weekend...

Lak inspecteren is inderdaad niet eenvoudig maar heb hiervoor een scangrip sunmatch 3 en kan de ruimte donker maken...
 
Zo dan... Met Mezzo flinke correctie, maar met Veloce na 5 hits amper correctie? ... Ik heb geen idee waarom de fabriekslak op de bumper zo hard lijkt.

Menzerna heeft vast wel een fijner polijstmiddel dan Finale. Bij Scholl Concepts is dat bijv. S40.
 
Volgens de YouTube guru's die ik gezien heb is Scholl S40 fijner, naar laat de gyeon primer helemaal een gladde finish achter. Nu heeft die laatste nog een extra functie, dus als je toch gaat coaten met gyeon waarom dan niet de primer benutten waar die voor gemaakt is!
 
Quantoxx bedankt voor uw tijd !

met passen bedoelde ik inderdaad hits. De bumper overspoten lijkt me sterk behalve als dit ook gebeurt in de fabriek?
De neus is ook in plastic dus daar merk ik misschien verschil (moet er nog aan beginnen)

Wat is nog fijner dan de finale ?

Er komt inderdaad gyeon skin op.
Rim op de velgen (reeds uitgevoerd)
Gyeon Trim
Gyeon Vieuw
Gyeon Leather
Gyeon fabric op de vloermatten

Wordt een druk weekend...

Lak inspecteren is inderdaad niet eenvoudig maar heb hiervoor een scangrip sunmatch 3 en kan de ruimte donker maken...

Als de neus zich makkelijker laat bewerken dan weet je genoeg. Het gebeurd meer dan men weet, herspuiten van delen voordat de auto afgeleverd wordt. Als klant wordt je daar 9 v/d 10 keer niet van op de hoogte gesteld.

Leuke auto en dikke kleur trouwens, ik heb er ook 1 in Clean Slate! :)
 
Zo dan... Met Mezzo flinke correctie, maar met Veloce na 5 hits amper correctie? ... Ik heb geen idee waarom de fabriekslak op de bumper zo hard lijkt.

Menzerna heeft vast wel een fijner polijstmiddel dan Finale. Bij Scholl Concepts is dat bijv. S40.

Wat zou dat eventueel een iets stevigere combo zijn dan veloce op geel ? Of toch gewoon blijven herhalen ? Uiteindelijk krijg ik wel een beetje correctie wat nog wel zou lukken om de gehele bumper naar mijn zin te krijgen alleen aan beide kanten achter de wielen heeft de bumper eens een struik van te dicht gezien vermoed ik, en deze krassen krijg ik er niet uit. Ondanks dat ik een lamp nodig heb om te goed te zien..

Volgens de YouTube guru's die ik gezien heb is Scholl S40 fijner, naar laat de gyeon primer helemaal een gladde finish achter. Nu heeft die laatste nog een extra functie, dus als je toch gaat coaten met gyeon waarom dan niet de primer benutten waar die voor gemaakt is!

Bedoel je dan wel of niet afschalen met primer? Bij bestelling wat het echter de bedoeling na de finish nog een een rondje met primer te doen (tussen finish en primer wassen of polijstresten te verwijderen en te ontvetten, na primer meteen co

Is Skin niet alleen een top-coat? Deze is toch ook niet los verkrijgbaar? (Buiten de Syncro set)

Oejoejoej, bedoel inderdaad syncro...

Als de neus zich makkelijker laat bewerken dan weet je genoeg. Het gebeurd meer dan men weet, herspuiten van delen voordat de auto afgeleverd wordt. Als klant wordt je daar 9 v/d 10 keer niet van op de hoogte gesteld.

Leuke auto en dikke kleur trouwens, ik heb er ook 1 in Clean Slate! :)

Haha , tevreden over ? Ik heb hem van een vriend gekocht met 7000km op de teller. Mocht hem eens een weekend lenen en heb hem daarna overgekocht.
Zelf geen ervaring met polijsten op uw wagen ?
Is het bij u ook zo dat voor en achterbumper een lichte kleurafwijking hebben ten opzicht van de deuren ? Zou normaal moeten zijn doordat ze in plastic zijn.
 
Laatst bewerkt:
Met die vraag overstijg je mijn ervaring, want die heb ik niet. Maar zoals het product gereviewed wordt is het een laatste stap in fijn polijsten; om af te schalen/finishen dus.

Wel eentje met een eigenAARDIGheid, maar evengoed finish polish. Gyeon heeft daarom ook zijn eigen drie staps model ingevoerd. Dus als je toch al synchro toe gaat passen dan kun je in lijn blijven met wat Gyeon bedoelt; afschalen met de primer.

Wat de rest van de adviezen betreft laat ik het over aan diegene die daadwerkelijk ervaring hebben!
 
Wat zou dat eventueel een iets stevigere combo zijn dan veloce op geel ? Of toch gewoon blijven herhalen ? Uiteindelijk krijg ik wel een beetje correctie
In de Monello-lijn heb je qua polijstmiddel niets grover dan Veloce. Je kan natuurlijk wel de Veloce op een hardere pad dan Geel doen, maar ook dan zal je naar een ander merk moeten kijken. (Misschien iets als Scholl Concepts - S2 o.id) Echter zou ik deze grovere combi zeker niet op je lak gebruiken waar je met Mezzo-Oranje al zoveel correctie had, dat is namelijk flink overkill. ;)
De kracht zit 'm vaak in herhaling, inderdaad. Maar 5 hits met Veloce-Geel vind ik persoonlijk al flink grof, dus tja...


Volgens de YouTube guru's die ik gezien heb is Scholl S40 fijner, naar laat de gyeon primer helemaal een gladde finish achter. Nu heeft die laatste nog een extra functie...
Bedoel je dan wel of niet afschalen met primer? Bij bestelling wat het echter de bedoeling na de finish nog een een rondje met primer te doen (tussen finish en primer wassen of polijstresten te verwijderen en te ontvetten, na primer meteen coaten...

Wat ik begreep van de Primer is dat je hiermee kan finishen ná de normale finish met bijv. Finale - Wit. Ik verwacht dat de Primer qua cuttingpower nog net iets fijner is dan Finale, maar de primaire reden lijkt mij niet het finishen, maar de voorbereiding die je ermee doet op het aanbrengen van een coating:

* Je kan dus de lak dat laatste beetje finish geven en dan 24 uur laten staan om daarna zonder te ontvetten te gaan coaten. Dit is voornamelijk bij gevoelige/zachte lakken die je bij het ontvetten opnieuw zou kunnen bekrassen. Bijkomend natuurlijk ook het feit dat er bij heet coaten minder wrijving ontstaat om dezelfde reden.
* Wil je meteen coaten, dan kan je de Primer na 15 minuten curen meteen opvolgen met de coating en dit zal dan ook soepeler gaan.
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
Plaats eens foto's van de krassen zoals die er nu uit zien?
Ik zou het in elk geval niet durven om 5 hits met veloce op kunsstof te doen, vooral omdat je geen lakdikte kunt meten (tenzij je een hele dure lakmeter hebt, die dat wel kan).

Ik heb het wel eens gehad dat ik met de machine op een kunststof deel geen correctie kreeg, omdat het kunststof scherm flink doorboog bij de minste druk, en dus alleen de randen van de pad de lak raakten. Misschien dat er iets vergelijkbaars aan de hand is. Ik heb dat toen opgelost door gewoon met de hand te polijsten, dan kun je de druk op de juiste plek zetten, en kan de pad wat meebuigen.
 
Tijdens mijn eerste polijst-ervaringen, enkele weken terug, is het mij opgevallen dat de bumpers best lastig te polijsten zijn. Motorkap, dak, deuren; het zijn allemaal grote vlakke delen waarop de polojstschijf ook mooi rond blijft draaien. Op de bumpers is dat, met hun rondingen, wel anders: iets teveel druk en de schijf staat "stil". Trilt nog wel, maar draait niet meer rond (goed te controleren door met een marker een streepje te zetten op de rand van de backing-plate). Daardoor krijg je veel minder correctie.

Zou het kunnen dat dit bij jou ook het geval is?

Overigens heb ik zelf een aantal pads bijgekocht van Scholl, en die bevallen mij ook beter dan de Monello pads.