• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vragen over ondehoud Alfa 147 lak / interieur / wielen

E-Jan

Detailing rookie
6 feb 2010
231
0
Mogelijk schaf ik binnenkort een metallic zwarte Alfa 147 aan. Ik heb hier volgende vragen over.

- Ik meen gelezen te hebben dat de Alfa lak superzacht is. Is de lak beter te beschermen door bijvoorbeeld CQuartz aan te brengen?
- In het zonlicht zat de auto onder de krasstraat kringen. Ik zit in dubio. Zal ik de dealer vragen om de auto op een "juiste" manier te laten polijsten, zodat ik er even klaar
mee ben (heb zelf een DAP, maar geen garage en voorlopig weinig tijd). Of beter krassen laten zitten, poetskosten besparen en gewoon in maart/april zelf doen?
De vraag is al of een dealer een tweedehands auto netjes af kan leveren, ik heb alleen ervaring met een nieuwe auto die krasvrij was. Deze dealer ken ik niet.

- Interieur is leder. Hoe houdt je dit preventief mooi, geen idee hoe zo iets te onderhouden.

- De velgen zijn multi-spaaks, dus nog goede velgenborstel hiervoor aanschaffen. Helpen "Greenstuff" remblokken? Anders zat ik de denken om de velgen te laten
demonteren, goed schoonmaken en dan in wheelwax te zetten. Plus in de zomer dan een mooiere set aan te schaffen, deze voor de winter houden. Helaas ook zelf geen
brug/garage of handig met een krik, dus weinig opties om dingen zelf te doen.

Alvast bedankt.
 
Hier zijn geen reacties meer opgekomen, wat ik kan begrijpen. Zo zijn het drie onsamenhangende (algemene) vragen achter elkaar. Het meeste zal ook op het forum te vinden zijn.

Ook nodigt het verkeerd spellen van "onderhoud" in de titel niet uit tot boeiend leeswerk.

De reden dat ik dit overhaaste verhaal getypt was, was dat ik snel antwoord wilde op wat losse vragen. Hierbij was ik niet voor rede vatbaar, omdat ik verblind was door het Alfa virus. Gelukkig is er nu weer wat meer rust in mijn hoofd, want de auto is gisteren gekocht. :love Ik ga hem binnenkort ophalen.

Oh ja en uiteraard hoeft de dealer de auto niet te polijsten, dat doe ik zelf wel (weet ik tenminste dat het goed gebeurd).
 
E-Jan zei:
Mogelijk schaf ik binnenkort een metallic zwarte Alfa 147 aan. Ik heb hier volgende vragen over.

- Ik meen gelezen te hebben dat de Alfa lak superzacht is. Is de lak beter te beschermen door bijvoorbeeld CQuartz aan te brengen?

Alfa lak is inderdaad over het algemeen zacht, ik heb er flink mee lopen stoeien op een GT. Metallic zal wel wat harder zijn. C-quartz is een paar micron dik en zal zeker bescherming bieden

- In het zonlicht zat de auto onder de krasstraat kringen. Ik zit in dubio. Zal ik de dealer vragen om de auto op een "juiste" manier te laten polijsten, zodat ik er even klaar
mee ben (heb zelf een DAP, maar geen garage en voorlopig weinig tijd). Of beter krassen laten zitten, poetskosten besparen en gewoon in maart/april zelf doen?
De vraag is al of een dealer een tweedehands auto netjes af kan leveren, ik heb alleen ervaring met een nieuwe auto die krasvrij was. Deze dealer ken ik niet.

Zelf doen, dealer laat het doen en ze jassen er even snel met een rotary overheen om vervolgens er een siliconenbom op te gooien waardoor het lijkt alsof hij er strak bij staat. Gewoon een weekendje voor uit trekken.

- Interieur is leder. Hoe houdt je dit preventief mooi, geen idee hoe zo iets te onderhouden.

Voorzichtig met instappen, daar begint het al mee. Niet met je broek langs de wangen schuren, zo krijg je beschadigde wangen. Eens in de paar maanden met een goede cleaner zoals Colourlock lederreiniger of Gliptone cleaner gebruiken i.c.m een paardenhaarborstel. Daarna beschermen met een goede condintioner zoals Gliptone. Colourlock heeft ook een lederverzegeling tegen slijtage.

- De velgen zijn multi-spaaks, dus nog goede velgenborstel hiervoor aanschaffen. Helpen "Greenstuff" remblokken? Anders zat ik de denken om de velgen te laten
demonteren, goed schoonmaken en dan in wheelwax te zetten. Plus in de zomer dan een mooiere set aan te schaffen, deze voor de winter houden. Helaas ook zelf geen
brug/garage of handig met een krik, dus weinig opties om dingen zelf te doen.

Greenstuff geeft inderdaad minder vervuiling, maar ik vind die dingen persoonlijk verschrikkelijk. Bijna geen gevoel met remmen, en je moet harder trappen om vertaging te krijgen zijn mijn ervaringen. Gewoon een goede velgenborstel kopen en wheelwax. Anders eens in de zoveel tijd demonteren en het velgbed + achterzijde spaken schoonmaken. Daarna goed in de wax zetten.

Alvast bedankt.
 
Bedankt Paulus & Co.

Jeroen zei:
Wel gelet/gezocht naar de alom bekende kwaaltjes? :weetniet

Neen.

- Bouwjaar Juli 2008
- Eerste eigenaar
- 48.000 KM (NAP verklaarbaar)
- Altijd dealer onderhouden (boekjes inbegrepen)
- Distributieriem vorig jaar mei vervangen
- Beurt bij aflevering
- 6 Maanden BOVAG Garantie

Was voor mij voldoende. Ik heb ook pech gehad met een Ford Fiesta van 2 jaar oud met 28.000 km op de klok.

Dit is een Italiaanse auto, gaat sowieso niets stuk aan :)
 
Benzine of Diesel?

Zou aanraden om iig de eerste maanden om de 2 of 4 weken je olie in gaten te houden (spreek uit ervaring met m'n vorige 147 2.0TS) als het lampje gaat branden ben je eigenlijk al te laat.

Rijd nu diesel en heb geen enkel probleem met olieverbruik.
 
Mmmh, ja wekelijks pijlen in het begin,.....

Mijn ex 1.6 120pk had een verbruik van 1l olie op 1000km. met 10w40 (valt binnen de normen van alfa, pas bij 1 op 600 worden ze ook in italie bang) :lol Met 10w60 was het 1l op 2000km... Al reed die wel op gas,... Echter staan de Euro 3 Twin Sparks niet bekend als zijnste de betrouwbaarsten,... Heb menig zuigerveer het blok door zien schieten,....

Maar ja, van '08 en 48K kilometers kun je weinig problemen verwachten, wel in de gaten houden met je distributie, of om de 3 jaar, of om de 60.000km bij benzine. En als die over je 3 jaar is, zeker niet doorrijden tot je bij de 60.000km grens bent, dat is wel zo verkeerd en enorm gevaarlijk. Draagarmen zijn ook een ramp, lopende band werk dat deze vaak vervangen kunnen worden, Uhm, warmrijden sowieso slim eigenlijk met elke auto, maar ja je hebt wel een aluminium blok. Thermostaten die stuk willen, zie je alstie niet verder komt dan 70 graden op de teller. Koelvloeistof ook in de gaten houden.

Maar ja zoals vermeld, gewoon eerste weken overal goed op letten en je hebt tenslotte bovag, daarnaast altijd keurig zijn beurtjes geven, en kan er weinig mis mee gaan 8d

Overigens is een diesel niet te vergelijken met een benzine, daar rij ik al te lang en teveel alfa voor. En wees blij dat ze in de 147 de JTS blokken niet hebben geïntroduceerd, dat is helemaal een ramp.
 
Bedankt Jeroen voor je tips en reactie! Ik zie dat jij ook een fraaie 147 hebt.

Uiteraard heb ik al een hoop ingelezen over de auto. Het mogelijke olieverbruik en het verhaal van de draagarmen klinkt bekend. Uiteraard is distributieriem cruciaal, bij elke auto. Een goede kennis van me heeft pas nog zijn motor in de soep gereden vanwege het overschrijden van de interval (nee het was geen Alfa). Ik heb goed op mijn netvlies dat er op onderhoud niet gekort moet worden!

Natuurlijk is het ook maar afwachten of ik geluk met deze auto zal hebben. Maar ja, als Italiaanse auto's altijd je interesse hebben en na 10 jaar autohistorie je 'leukste' auto een Astra 1.6 uit '94 is, moet je natuurlijk actie ondernemen. Anders zit ik straks noodgewongen in een vervroegde midlife-crisis ;) En daar wordt mijn eega ook niet vrolijk van.

Een Golf of Astra is meer waardevast en misschien ook betrouwbaarder, maar dat interesseert me niet. En ook daar hoor ik trouwens niet alleen positieve verhalen over. Ik hoor ook slechte verhalen over Peugeot en Volvo's en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Waar het mij om gaat is dat ik nu eindelijk gekocht heb wat ik echt mooi vindt. :cool En dat ik er 100 pk op vooruit ga met mijn huidige auto speelde ook wel mee, vandaar de keus voor de 2-liter :-)^

De JTS motor heb ik wel bewust vermeden. Maar ook hier hoor je wisselende verhalen over. Maar bij leeswerk over de constructie van de motor klinkt het aannemelijk dat je problemen kunt verwachten, hoewel Mitsubishi en Citroen ook dergelijke motoren hanteren. Ik vindt de Alfa GT net een tikkie mooier dan de 147, maar heb afgehaakt vanwege de horrorverhalen over de JTS (mogelijk dichtslibben en vermogensverlies van de motor). De V6 heeft deze problemen niet, maar is niet voor mij te rijden. Misschien ooit, wie weet.

Ik ga het Alfa rijden maar gewoon ervaren, rijden met die hap en we zien wel. Het exterieur, interieur en de rij-eigenschappen zijn in in ieder geval bovengemiddeld naar mijn mening. En dan binnenkort maar wat spullen voor het leer en de velgen aanschaffen. Zodra ik mooie foto's van de auto heb, zal ik ze even posten op het forum!
 
Ja moet je zeker doen wel benieuwd! En ach, ik rij al in mijn vierde alfa, dus ik weet gewoon niet beter, en dat in nu bijna 9 jaar (03-03-2003) auto historie inmiddels,..

Hiervoor de Fase1 147 gehad, ook getwijfeld om de GT te doen nadat ik in 2009 om een diesel zocht,... Maar bewust niet voor gekozen, wilde toch geen twee deuren meer, en toen was die nog iets wat te prijzig voor mij, in ieder geval, vanwege de vanaf bouwjaren waar ik in zocht.

Zou maar oppassen, voor je het weet is ook op het Italiaanse front het virus toegeslagen o:-)
 
Ik wil nog eens over de greenstuff blokjes hebben. Koop ze niet!

Ik ben een stevige remmer en na nog geen jaar zaten ze verbrijzeld in men klauw. Ook remmen ze beneden niveau.
 
Zoals ik al eerder schreef:

Greenstuff geeft inderdaad minder vervuiling, maar ik vind die dingen persoonlijk verschrikkelijk. Bijna geen gevoel met remmen, en je moet harder trappen om vertaging te krijgen zijn mijn ervaringen.

Monteer gewoon origineel of upgrade naar iets goed zoals bijvoorbeeld: Carbone Lorraine. Heb deze blokken onder mijn RS, remmen echt fantastisch, nagenoeg geen fading. Eerst had ik de originele Porsche (Brembo) blokken, ook prima, maar op de Ring kreeg ik toch af en toe fading. En met deze blokken geen last van gehad. Zeer goede warmte afvoer.
 
Hey Paulus,

Voor die 150 paardjes standaard was ik niet van plan om andere remmen te monteren. Ook zal deze auto de Ring niet zien. Het ging mij er meer om om de velgen te ontzien. Gewoon goed reinigen en beschermen dus en geen GS blokjes!