• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vragen voor het gebruik van een DAP op een nieuwe auto

Nici

Detailing addict
8 aug 2009
301
62
Vorige week heb ik met de aanbiedingen voor het 2-jarig bestaan een DAP besteld. Omdat ik niet specifiek antwoorden kan vinden op een aantal vragen wil ik deze op deze manier graag stellen.

Ik wil de DAP binnenkort gaan gebruiken op mijn nieuwe auto (enkele weken oud) om hem "winterklaar" te maken. Mijn idee is (net als vorig jaar, maar toen bleek de PB PwS toch niet zo lang te houden als ik gehoopt had }:)w ) om eind september/begin oktober een sealant aan te brengen, zodat ik in de winter in de weken/maanden dat het echt s'nachts vriest of echt geen weer is om de auto te wassen, de auto eigenijk verder kan verwaarlozen, ook als er zout op zit (als er gestrooid wordt vriest het meestal s'nachts, dus dan kan ik niet naast het huis de auto gaan wassen).

Zoals ik al zei hield de PwS niet lang genoeg en daarom wil ik deze dit keer meer als voedende polish/glaze gebruiken en daarover heen een laag EX-P aanbrengen. Ik wil dus geen schurende polish of pad gebruiken aangezien dat bij deze auto volgens mj nog niet hoeft.

Nu de echte vragen:

Ik heb bij de DAP een zwarte pad en een rode LC pad besteld met het idee om de zwarte te gebruiken voor de PwS. Is dit een goed idee voor zo'n nieuw auto of kan ik beter de rode pad ook voor de PwS te gebruiken.?

Welke stand kan ik het beste gebruiken voor de PwS (al dan niet met zwarte pad) en welke voor de EX-P?

Zou het nodig zijn om delen af te plakken (ik weet niet of EX-P wit achterlaat op ongespoten kunstof?) Ook delen van ruiten afplakken? Ik heb geen stootstrippen dus daar heb ik geen last van. Wel aan de voorkant een zwart kunstof rooster met "honinggraat structuur".

Uiteraard wil ik van te voren de auto kleien (overigens pas de 2e keer dat met een auto doe).
 
Allereerst, probeer niet teveel afkortingen te gebruiken voor de producten, zelfs ik moest 3 keer nadenken wat je bedoelde, dus voor nieuwelingen is het helemaal abacadabra ;) Polish With Sealant bedoel je

Ik heb bij de DAP een zwarte pad en een rode LC pad besteld met het idee om de zwarte te gebruiken voor de PwS. Is dit een goed idee voor zo'n nieuw auto of kan ik beter de rode pad ook voor de PwS te gebruiken.?

Een rode en een zwarte pad hebben beide geen cutting factor en zijn bedoeld voor het aanbrengen voor waxem, sealants e.d. Het verschil tussen beide is de dichtheid van het schuim.

Welke stand kan ik het beste gebruiken voor de PwS (al dan niet met zwarte pad) en welke voor de EX-P?

Dit staat in de handleding van de DAP ;) Maar voor het aanbrengen van waxen, sealants e.d. gebruik je hooguit stand 2

Zou het nodig zijn om delen af te plakken (ik weet niet of EX-P wit achterlaat op ongespoten kunstof?) Ook delen van ruiten afplakken? Ik heb geen stootstrippen dus daar heb ik geen last van. Wel aan de voorkant een zwart kunstof rooster met "honinggraat structuur".

Ik zou het gewoon doen, better to be safe than sorry!
 
@Stimpy. Bedankt voor de reactie. Klopt eigenlijk wel wat je zegt, ik ben wel ook nog vrij nieuw op het forum, maar had daarvoor al vaker stukjes gelezen. Ik bedoel inderdaad Polish with Sealant van Poorboy's World.

Zou ik echt ook delen van ramen moeten afplakken, met andere woorden komen er veel spetters van het apparaat? Ik heb nog geen kans gehad om naar een meeting/clinic to komen (laatste clinic zat vol zag ik), dus ik heb nog nooit iemand bezig gezien met de DAP.
 
Hi,
Vandaag ook voor het eerst heel voorzichtig met mijn nieuwe DAP gewerkt.Ik was ook een beetje huiverig om deze te gebruiken op een nieuwe wagen. Ik had diverse pads besteld, oranje/wit/groen en zwart.
Ik had 2 soorten polish Monello raffini metzo en finale. Ik heb eerst gekozen om de wagen alleen te doen met de Finale en een witte pad (op de DAP stand tussen 1 en 2) en dat is perfect gegaan,veel kleine krasjes verdwenen. Kreeg alleen bij de deurgrepen de krasjes (nog) niet weg. Heb kleine hoeken en rond de emblemen handmatig gedaan, moet ik maar met de Monello mezzo gaan proberen.
Ben eigenlijkvergeten om de zwarte pad te gebruiken, weet niet of ik dan een (nog) beter resultaat had gekregen.
De wax PB World Black hole en PB World Natty's wax Blue handmatig met een zwarte pad aangebracht en dat poetste echt super licht met een PB de luxe mega towel.
Al met zeer snel gewend aan de DAP en zeker op het dak en grote vlake stukken van mijn wagen ging dit echt perfect.

Succes met :-)^ je DAP........................
 
  • Leuk
Reacties: shazada
Volgens mij mag je tijdens het polijsten de snelheid wel wat hoger leggen dan stand 1 a 2...

Dit mag je gerust opdrijven naar stand 4 - 5 of zelfs 6...

Nu wanneer je de glaze (bvb black hole) of wax (natty's paste wax) met de DAP gaat aanbrengen dan mag je op je stand 1 a 2 blijven gaan...

Dat is mijn bescheiden mening :$

Nu enkele vragen langs mijn kant:
- bij een cleaner (dodo juice lime prime) deze ook best op een lagere stand (1 a 2) inwerken en erna opwrijven met een microvezeldoek?
- Smartwax wax met de DAP aanbrengen, in welke stand doe je dit? ook de lagere stand of toch iets hoger om iets meer polijst kracht te krijgen?

grtz
 
@ Robsel : Stand 1-2 is echt te laag om te polijsten ,op deze stand verspreid je het product ,verwerken doe je meestal op stand 4-5 ,6 is meestal niet nodig.

@ Kurtje : Lime Prime mag ook een hoge stand hebben ,ik gebruik meestal stand 4. Om hem echt in te werken. Als hij bijna verwerkt is ,zonder druk op de machine nog een paar laatste passes maken op stand 3 en langzaam bewegen. Daarna gewoon direct afnemen.

Smartwax ,ik veronderstel dat het gewoon vloeibare wax is ? Dan zou ik het gewoon op stand 2 of 3 verdelen.
 
Ik ben inderdaad de eerste keer met de DAP op (te) lage snelheid begonnen. Ik had alleen nog maar handmatige ervaring met commandant en dan wreef je met de hand ook alleen maar kleine cirkeltjes op lage snelheid, vandaar!!
Begon toen ik de DAP hoger zette ook iets te spetteren, heb hem mede daarom op 2 gezet, ik zal zeker iets (nog) niet goed doen................moet nog veel leren van dit geweldige forum.

:ja BEN WEL WAT OUDER MAAR WIL ZEKER NOG WAT LEREN ! Nog een workshop DAP denk ik.:weetniet
 
B.K. zei:
@ Robsel : Stand 1-2 is echt te laag om te polijsten ,op deze stand verspreid je het product ,verwerken doe je meestal op stand 4-5 ,6 is meestal niet nodig.

@ Kurtje : Lime Prime mag ook een hoge stand hebben ,ik gebruik meestal stand 4. Om hem echt in te werken. Als hij bijna verwerkt is ,zonder druk op de machine nog een paar laatste passes maken op stand 3 en langzaam bewegen. Daarna gewoon direct afnemen.

Smartwax ,ik veronderstel dat het gewoon vloeibare wax is ? Dan zou ik het gewoon op stand 2 of 3 verdelen.

Ah ok de Lime prime mag iets hoger verwerkt worden, om juist goed te kunnen cleanen?

De Smartwax is inderdaad een vloeibare wax, maar met een lichte polijstkorrel in...
Daarom op een iets snellere stand gebruiken, of toch ook wat trager?
 
@Robsel: niet teveel product gebruiken. Dan spettert het echt niet, ik stempel meestal het stuk dat ik ga bewerken en dan merk je al vlug dat er nog veel in de pad zit ;-)
Verdelen op stand 2 (dan maak ik een zeer lichte hoek met de pad (opening naar de kant waarheen je beweegt natuurlijk)
Staat ook een leuke How-To van op het forum: Klik!

Verder:
Polishen: stand 5, hardnekkige krassen en ingevreten insecten op 6
Glaze: stand tussen 3 en 4
Sealant: stand 2
Wax: stand tussen 1 en 2

Droogzwieren pads: stand 4 :-d
 
Inderdaad (Lime Prime).

Doe je niet wat dubbelop dan met de Smart & Lime Prime ,niet dat het zoveel uitmaakt uiteraard. Als er ook een korrel in zit ,zou ik het net zo als de Lime Prime verwerken.
 
B.K. zei:
Inderdaad (Lime Prime).

Doe je niet wat dubbelop dan met de Smart & Lime Prime ,niet dat het zoveel uitmaakt uiteraard. Als er ook een korrel in zit ,zou ik het net zo als de Lime Prime verwerken.

Inderdaad het is iets dubbel, ik denk trouwens dat op een nieuwe wagen nog niet veel tot geen correctie gaat nodig zijn...
Denk dat ik hem inderdaad gewoon na het eventuele kleien ga inwerken met de Smartwax, dan de smartsealant en toppen met de smartconcours...

grtz
 
Danny,
Bedankt :-)^ voor het filmpje over de DAP, ik moet mijn werkwijze zeker iets bijstellen....!!!!
Vraagje : Ik heb van Tim een Monello raffini spruzzo gekregen om de polish af te nemen en ik zag op het filmpje dat het gewoon met een droge towel werd gedaan. Is een Spruzzo echt noodzakelijk en kan ik deze ook voor andere doeleinden gebruiken?

gr
 
Spruzzo gebruik je na het polijsten om de restanten van de olieen uit het polijstmiddel te verwijderen. Je kunt dan zien ( met een lantaarn ) of inderdaad alle swirls/krassen die je wilde verwijderen ook echt weg zijn.

Spruzzo werkt net als IPA (Isopropyl alcohol) sterk ontvettend.
 
Robsel. Met verwijzing naar de briljant gefilmde instructie. Wel een stuk langzamer bewegen hoor!
De reden waarom die bekwame Havana het zo snel deed is niet duidelijk geworden, maar wordt geweten aan "planken koorts".
Veeeeel langzamer bewegen over de lak, zodat de pad ook echt zijn werk kan doen op de lak. En dan per de bewegingen ongeveerd 50% overlappen, opdat je zeker weet dat je alles behandelt.

Groet,
Aficior