Afgelopen weekend stond er een VW Golf V GTI Edition 30 op het programma.
De auto was nog niet zo gek oud, en was niet heel lang geleden nog van eigenaar gewisseld.
Aan de staat van de lak te zien was de wagen daarbij wel licht gepolijst, want de welbekende swirls waren er nagenoeg niet meer, echter waren de diepere swirls en andere diepere defecten daardoor alleen maar meer opvallend..
De eigenaar zelf was erg enthousiast bezig, en heeft me gedurende anderhalve dag geholpen, om zo wat ervaring met met het machinale werk op te doen.
Bij aanvang meteen begonnen met de velgen, deze waren redelijk netjes en de meeste vervuiling verdween door het gebruik van Meg's Wheel Brightener 1:4 en wat borstels en kwasten als sneeuw voor de zon.
De banden zijn ontvet met Meg's Super Degreaser en een harde borstel.
Daarna de auto gefoamd met de Bilthamber Foam, en daarna gewassen met Dodo Juice BTBM.
De auto was enkele weken geleden nog gekleid, maar heb toch nog maar even een rondje gemaakt met Meg's klei en Last Touch.
De eigenaar zelf is het resterende ingebrande remstof te lijf gegaan met klei en Last Touch, echt veel verk, maar ze zijn weer supernetjes geworden.
Uiteraard houden we dat graag zo, dus zijn de wielen nog gewaxt met Rimwax. Deze heeft een klein half uurtje staan curen en ging er toen nog heel eenvoudig af.
De banden zijn behandeld met een heel klein beetje Meg's Hot shine tire spray.
Weinig gebruikt en goed ingewreven, wel mooi zwart, maar niet te vettig.
De auto na het wassen en kleien:
De defecten, zoals gezegd, vnl. diepere swirls en andre krasjes:
Toen de rotary maar eens uit de kast gehaald om te kijken wat er nodig was om de gewenste correctie te behalen.
Begonnen met Monello Mezzo op de zwarte pad, al een hele lekkere glans, maar niet de gewenste correctie.
Dan maar Mezzo op een witte pad, eigenlijk hetzelfde, met een fractie meer correctie.
Hmmz, Inizio op wit? geprobeerd, wel iets meer correctie, niet naar wens.
Ook op oranje geprobeerd, dat schoot enigsinds op, maar deze lak was echt ontzettend hard.
Uiteindelijk toch ook nog "even proberen" met de 3M Fast Cut plus op een witte en oranje pad, en laatst genoemde bleek toch een gouden combinatie.
Ik had deze al eens eerder gebruikt, en dit is toch echt een prettig werkend product.
Stoft zonder toevoeging wel flink, maar met een dotje Mezzo af en toe is het heel goed te doen, en samen met laatst genoemde geeft ie voor een product wat zoveel corrigeerd een hele nette finish vind ik.
Geprobeerd om daarna nog te finishen met Monello Finale op zwart of light-green, maar uiteindelijk toch nog maar een tussenstap met Mezzo op wit gedaan.
Het zal misschien niet een ieders keus zijn die extra stap, maar ik vond het na een vergelijk zeker de moeite waard.
De laatste polijst stap (Monello Finale op Zwart) heeft de eigenaar zelf gedaan om zo ook wat meer feeling met een machine op te doen.
Nog even een tussendoor foto na de 3M FCP op de C-stijl:
De auto lekker omhoog gezet om ook de onderkant makkelijk te kunnen doen:
Na alle polijstwerk de lak afgenomen met IPA 1:1 en de auto eens buiten in de zon gezet om even te inspecteren:
Hierna zijn de ramen gedaan met Meg's ruitengoedje, en de voorraam met Provision Rain Clear behandeld.
In eerste instantie had ik de lak alleen willen voorzien van een laag Collinite 915, maar omdat we zo lekker bezig waren heb ik er ook nog maar een laag EX-P onder gezet. Hiermee is ons mooie resultaat wel even beschermd.
Bovenstaand vind ik qua verwerking echt een super combi, de 915 verwerkt over een sealant ook een stuk makkelijker vind ik.
Na de diverse finishing touches de auto nog een laatste keer buiten gezet voor wat resultaat foto's:
Achterlichten ook weer strak:
Nog wat diversen:
Metallic weer schitterend en wel:
En de uitlaatpijpjes weer netjes:
Bedankt voor het lezen!
De auto was nog niet zo gek oud, en was niet heel lang geleden nog van eigenaar gewisseld.
Aan de staat van de lak te zien was de wagen daarbij wel licht gepolijst, want de welbekende swirls waren er nagenoeg niet meer, echter waren de diepere swirls en andere diepere defecten daardoor alleen maar meer opvallend..
De eigenaar zelf was erg enthousiast bezig, en heeft me gedurende anderhalve dag geholpen, om zo wat ervaring met met het machinale werk op te doen.
Bij aanvang meteen begonnen met de velgen, deze waren redelijk netjes en de meeste vervuiling verdween door het gebruik van Meg's Wheel Brightener 1:4 en wat borstels en kwasten als sneeuw voor de zon.
De banden zijn ontvet met Meg's Super Degreaser en een harde borstel.
Daarna de auto gefoamd met de Bilthamber Foam, en daarna gewassen met Dodo Juice BTBM.
De auto was enkele weken geleden nog gekleid, maar heb toch nog maar even een rondje gemaakt met Meg's klei en Last Touch.
De eigenaar zelf is het resterende ingebrande remstof te lijf gegaan met klei en Last Touch, echt veel verk, maar ze zijn weer supernetjes geworden.
Uiteraard houden we dat graag zo, dus zijn de wielen nog gewaxt met Rimwax. Deze heeft een klein half uurtje staan curen en ging er toen nog heel eenvoudig af.
De banden zijn behandeld met een heel klein beetje Meg's Hot shine tire spray.
Weinig gebruikt en goed ingewreven, wel mooi zwart, maar niet te vettig.
De auto na het wassen en kleien:
De defecten, zoals gezegd, vnl. diepere swirls en andre krasjes:
Toen de rotary maar eens uit de kast gehaald om te kijken wat er nodig was om de gewenste correctie te behalen.
Begonnen met Monello Mezzo op de zwarte pad, al een hele lekkere glans, maar niet de gewenste correctie.
Dan maar Mezzo op een witte pad, eigenlijk hetzelfde, met een fractie meer correctie.
Hmmz, Inizio op wit? geprobeerd, wel iets meer correctie, niet naar wens.
Ook op oranje geprobeerd, dat schoot enigsinds op, maar deze lak was echt ontzettend hard.
Uiteindelijk toch ook nog "even proberen" met de 3M Fast Cut plus op een witte en oranje pad, en laatst genoemde bleek toch een gouden combinatie.
Ik had deze al eens eerder gebruikt, en dit is toch echt een prettig werkend product.
Stoft zonder toevoeging wel flink, maar met een dotje Mezzo af en toe is het heel goed te doen, en samen met laatst genoemde geeft ie voor een product wat zoveel corrigeerd een hele nette finish vind ik.
Geprobeerd om daarna nog te finishen met Monello Finale op zwart of light-green, maar uiteindelijk toch nog maar een tussenstap met Mezzo op wit gedaan.
Het zal misschien niet een ieders keus zijn die extra stap, maar ik vond het na een vergelijk zeker de moeite waard.
De laatste polijst stap (Monello Finale op Zwart) heeft de eigenaar zelf gedaan om zo ook wat meer feeling met een machine op te doen.
Nog even een tussendoor foto na de 3M FCP op de C-stijl:
De auto lekker omhoog gezet om ook de onderkant makkelijk te kunnen doen:
Na alle polijstwerk de lak afgenomen met IPA 1:1 en de auto eens buiten in de zon gezet om even te inspecteren:
Hierna zijn de ramen gedaan met Meg's ruitengoedje, en de voorraam met Provision Rain Clear behandeld.
In eerste instantie had ik de lak alleen willen voorzien van een laag Collinite 915, maar omdat we zo lekker bezig waren heb ik er ook nog maar een laag EX-P onder gezet. Hiermee is ons mooie resultaat wel even beschermd.
Bovenstaand vind ik qua verwerking echt een super combi, de 915 verwerkt over een sealant ook een stuk makkelijker vind ik.
Na de diverse finishing touches de auto nog een laatste keer buiten gezet voor wat resultaat foto's:
Achterlichten ook weer strak:
Nog wat diversen:
Metallic weer schitterend en wel:
En de uitlaatpijpjes weer netjes:
Bedankt voor het lezen!