• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Waar kan ik IPA kopen?

marnewoei

Detailing rookie
3 dec 2011
15
0
Heeft er iemand enig idee waar ik ipa in een algemene winkel keten kan kopen? Normaal gesproken zou ik het product zeker weten bij carclean hebben gekocht alleen krijg vandaag net een besteld pakket binnen. Helaas geen ipa besteld en wil nu om de verzend kosten de mijden dit product graag kopen alleen weet niet waar.. Iemand suggesties?
 
Suggestie: even wachten op CarPro Eraser. Eraser is in onze beleving makkelijker in gebruik, ontvet beter en maakt het oppervlak minder schraal.

Sinds de komst van Eraser is IPA overbodig geworden naar mijn mening.
 
oke thx .. is de ipa (eraser) ook een cruciale stap na het polijsten? Of vind jij dat de black hole genoeg reinigende werking heeft?
 
IPA is een ontvetter en Black Hole is glaze. Zijn totaal verschillende producten. Het eerste is om polijst oliën e.d. te verwijderen en de lak goed te inspecteren na het polijsten. Een glaze is om de lak te voeden en heeft vaak vullende eigenschappen, dus het tegenovergestelde van IPA/Eraser.
 
Ehmm, Black hole is geen reiniger, maar een glaze. (voedende stap na het polijsten, die ook kleine swirls e.d. maskeert.)
 
Is weet dat blackhole een glaze is maar blackhole bevat ook cleaners.. maar ipa is dus wel een musthave voor daarna een glaze en aftoppen met wax/sealant???
 
Je moet een cleaner niet verwarren met een ontvetter ;) IPA is een ontvetter, een cleaner is vaak een chemische polish. Een glaze is vaak juist "vet", de cleaner die in Black Hole zou moeten zitten is naar mijn mening extreem mild en zal vrij weinig doen.

Een must have is overdreven, je gebruikt IPA om dus je polijstresultaat te checken omdat de oliën in de polijstmiddelen zaken kunnen maskeren, met IPA verwijder je die zodat je echt het resultaat kunt zien. Tevens zorg je voor een zo schoon mogelijk oppervlak om een wax of glaze aan te brengen.
 
Een cleaner reinigt, een onvetter ontvet. ;)

Black Hole bevat een minimale hoeveelheid cleaners en is alleen bedoeld om het oppervlak voor te bereiden. Het is niet te vergelijken met een losse cleaner of een cleaner-wax.
 
Oke bedankt voor het antwoord... Heb namelijk mijn auto gepolijst dit na een pruts beurt bij de autopoetscentrale. Auto vertoonde na grondig wassen enorme polijstbanen. Dacht dat alles nu wel verdwenen was alleen auto van de week weer opgehaald bij de auto spuiter en wat dacht je alweer lichte swirl vorming.... Begin namelijk aan mezelf te twijfelen of dit nu komt doordat ze de auto door de wasstraat hebben gehaald of ze de auto met de hand hebben gewassen. Waardoor misschien de olien zijn verdwenen en ik misschien te licht heb gepolijst. Wil daarom graag ipa (eraser) bij de volgende bestelling mee bestellen om niet weer te twijfelen aan mezelf. Is het trouwens verstandig om nu voor de 3e keer in een jaar de auto te polijsten? Auto is aan 1 zijde al eens gespoten dus weet niet de dikte/staat van de lak.. Wil de auto graag op en top hebben voor de zomer!
 
Tim:

Hoe komt het dat de meeste detailers (detailingworld) nog IPA gebruiken i.p.v. Eraser?
Als IPA het oppervlak zo schraal maakt en het niet zo goed te verwerken is zoals jij zegt, zal niemand meer IPA kopen.toch? Bij de detailingdag van vorige jaar gebruikte jij ook gewoon IPA.
 
Ik heb een tijd geleden 1l IPA via Ebay gekocht. Als ik zo eens naar de prijs van Eraser kijk dan zou ik voor de Eraser gaan.
 
graafie zei:
Tim, zit er nog verschil tussen de Eraser en de Monello Raffini Spruzzo?

Ja, ook Eraser bevat een alcohol component, Spruzzo niet.


bs zei:
Tim:

Hoe komt het dat de meeste detailers (detailingworld) nog IPA gebruiken i.p.v. Eraser?
Als IPA het oppervlak zo schraal maakt en het niet zo goed te verwerken is zoals jij zegt, zal niemand meer IPA kopen.toch? Bij de detailingdag van vorige jaar gebruikte jij ook gewoon IPA.

Persoonlijke voorkeur, dat het oppervlak schraal en stroef wordt is onze persoonlijke, maar tevens professionele ervaring.

Op de moderne en harde lakken, zoals Duitse lakken, werkt het goed. Op mijn auto bijvoorbeeld geen problemen. Op kwetsbare lakken, kan het lastig worden. Zoals op Aston Martin lakken.

Eraser is gewoon beter en zachter, dusdanig beter dat wij IPA uit het assortiment hebben gehaald.

En correct, wij hebben IPA gebruikt, maar sinds de komst van Eraser, hebben we hier een sterkte voorkeur voor en met ons heel veel andere detailers.

Zoiets noemen we ook wel voortschrijdend inzicht. Ik heb 15 jaar geleden ook mijn auto met Commandant behandeld, dat zou ik nu ook niet meer doen. Do you get the picture?
 
Is na het polijsten de IPA/Eraser stap een musthave stap? Wat is hier het voordeel van? Dat de lak goed schoon is?
Daarna Black Hole of White Diamond? Of gelijk een Sealant/Wax?
 
Persoonlijk gebruik ik het voor het beoordelen of de lak na het polijsten klaar is voor de volgende stap.
en tussen de stappen door om te voorkomen dat er nog een residu van een grovere polijst middel op de lak ligt als je met een fijnere gaat werken. Dus voor mij is het nu een must have. maar heb het jaren zonder gedaan.:-"

of de volgende stap een glaze is of meteen een sealant of wax ligt aan je eigen voorkeur.
Als je auto echt helemaal strak is vraag ik me af of een glaze nog iets meer toevoegt met een premium wax.:weetniet
Krijg je niet alles er uit of vindt je dat 80% verbetering ook goed genoeg is dan zou ik het zeker wel gebruiken