• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Waas op koplampen

Loxy

Detailing trainee
31 jul 2016
77
20
De auto die ik vorige week kocht (tweedehands) heeft een waas op de koplampen. Valt dit op te lossen (met de hand)?
36e1acc90882d694732d03c695a05165.jpg
ca71c388815c05334739e4c5282bf82a.jpg
 
Het ziet er uit dat er ook een heel stuk uv-coating af is gekomen.. Enige oplossing is schuren en daarna machinaal weer polijsten.. Dat kan ook met een boormachine met pads.. Ik geloof dat @nicknameless laatst een how-to heeft geschreven!
Mooiste is overigens een DA of Rotary, maar ik begrijp uit je vraag dat je die nog niet hebt en dan is een boormachine vaak wel voorhanden en dus de goedkoopste oplossing..

Edit:

https://forum.Carclean.com/threads/koplampen-wetsanden-polijsten-en-beschermen.17367/ Hier dus...
 
Oh het zijn dus koplampen! Ik kon het gister al niet zien... :)
Denk wel om een coating er na anders is je werk snel voor niets geweest!
 
  • Leuk
Reactions: bros
Het ziet er uit dat er ook een heel stuk uv-coating af is gekomen.. Enige oplossing is schuren en daarna machinaal weer polijsten.. Dat kan ook met een boormachine met pads.. Ik geloof dat @nicknameless laatst een how-to heeft geschreven!
Mooiste is overigens een DA of Rotary, maar ik begrijp uit je vraag dat je die nog niet hebt en dan is een boormachine vaak wel voorhanden en dus de goedkoopste oplossing..

Edit:

https://forum.Carclean.com/threads/koplampen-wetsanden-polijsten-en-beschermen.17367/ Hier dus...

We hebben een Einhell Rotary (niet excentrisch).
 
Wat ik ervan begrepen heb, is dat moderne koplampen gemaakt worden van polycarbonaat. Sterk spul, maar gevoelig voor UV-licht. Daarom brengen ze er af-fabriek een UV-coating op aan. Die slijt echter zelf na verloop van tijd. Hij wordt mat, gelig, of brokkelt af. Door te schuren en polijsten verwijder je de coating en maak je de lens weer mooi glad. Echter, je hebt dan geen bescherming meer tegen UV! Die moet je dus weer aanbrengen, waarbij het onmogelijk schijnt te zijn de originele coating weer aan te brengen (erg complex proces). De coating die je zelf aanbrengt, is minder duurzaam en zul je dus periodiek (jaarlijks?) moeten vervangen, of opfrissen.
 
Wat ik ervan begrepen heb, is dat moderne koplampen gemaakt worden van polycarbonaat. Sterk spul, maar gevoelig voor UV-licht. Daarom brengen ze er af-fabriek een UV-coating op aan. Die slijt echter zelf na verloop van tijd. Hij wordt mat, gelig, of brokkelt af. Door te schuren en polijsten verwijder je de coating en maak je de lens weer mooi glad. Echter, je hebt dan geen bescherming meer tegen UV! Die moet je dus weer aanbrengen, waarbij het onmogelijk schijnt te zijn de originele coating weer aan te brengen (erg complex proces). De coating die je zelf aanbrengt, is minder duurzaam en zul je dus periodiek (jaarlijks?) moeten vervangen, of opfrissen.

Misschien moet ik dan maar eerder kijken voor andere lichten.
 
Dan zou ik eerder een leuke DAP900 set kopen. Dan ben je én minder geld kwijt dan een set koplampen én je hebt er meer plezier van.

Gewoon de werkwijze overnemen van @nicknameless en beschermen met Gyeon Trim bijv.

Het is leuk om te doen, je ziet een enorm resultaat waar je trots op wordt en je kan met je DAP set gelijk je auto doen!!!

Alleen maar voordelen!:grinning:
 
  • Leuk
Reactions: Loxy
Haha, het zou zeker niet voor meteen zijn. En met de auto te kopen zit een nieuwe polijstmachine er ook niet meteen in. Dus wou het eerst wat met de hand proberen, maar misschien dat dat niet gaat?
 
Dan zou ik eerder een leuke DAP900 set kopen. Dan ben je én minder geld kwijt dan een set koplampen én je hebt er meer plezier van.

Gewoon de werkwijze overnemen van @nicknameless en beschermen met Gyeon Trim bijv.

Het is leuk om te doen, je ziet een enorm resultaat waar je trots op wordt en je kan met je DAP set gelijk je auto doen!!!

Alleen maar voordelen!:grinning:
Idd!! dan wel de Dap set met scholl...o_O
 
  • Leuk
Reactions: Pietaah
Misschien moet ik dan maar eerder kijken voor andere lichten.

Daar krijg je nog de kans voor wanneer de lampen echt gaan verkleuren door het ontbreken van een UV-coating. Ondertussen rijd je met prachtige koplampen (wat een wereld van verschil is voor het totaalplaatje) en wie weet wat er voor de tijd gebeurt?! En de prijs van nieuwe koplampen zal je tegenvallen.