• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wanneer shampoo met en wanneer zonder wax

Juul

Detailing chief
2 mei 2019
68
75
De titel dekt de lading al: wanneer gebruik ik nou het best shampoo met wax en wanneer zonder? Ik heb om de een of andere (vast goede) reden van mothers zowel shampoo met als zonder wax staan. De gedachte die ik hierbij had was om de auto normaal gesproken te wassen met shampoo met wax, zodat er wat bescherming aan toegevoegd wordt, en enkel de shampoo zonder wax te gebruiken als ik van plan ben om te gaan kleien/polijsten/waxen. Nu begin ik daar echter aan te twijfelen, en na een zoektocht vraag ik me af of ik die shampoo zonder wax niet het beste altijd gebruik als mijn auto beschermd is met wax (collinite 845), en de shampoo mét wax als de laatste waxbeurt lang geleden is, bijvoorbeeld in de winter. Klopt deze laatste beredenering? De term 'boosten' van wax kom ik ook nog geregeld tegen, wat mij niet geheel duidelijk is. Kun je wax boosten door shampoo te gebruiken die tevens wax bevat, of ga je dan juist een extra laagje wax erop leggen die vaak van mindere kwaliteit is en een kortere standtijd heeft?
 
Hey Juul :)

Persoonlijk zou ik de pure shampoo gebruiken om te reinigen. Dus inderdaad wanneer je nog vervolgstappen gaat doen, maar bijv. ook wanneer je de Trims/banden/glas/etc. nog wikt gaan behandelen met iets.
Uiteraard kan je ná het wassen met shampoo + wax de boel weer schoonmaken, maar voorkomen is beter dan genezen.

De wax-shampoo kan je om de paar wasbeurten gebruiken (of elke wasbeurt, als je dat wilt) om de bestaande bescherming inderdaad te "boosten". Zo heb je elke keer weer een vers laagje bescherming én ontzie je de onderliggende bescherming een beetje. (Wat de totale standtijd steeds verlengt)
Ja, de wax in de shampoo is uiteraard minder krachtig dan een "echte" wax, maar alle beetjes helpen. ;)


Boosten - "Een zetje geven".
Denk bijv. aan spraywax, detailingsprays met extra's erin, wetcoats, Bathe+ foamen, etc. Deze producten geven allemaal een laagje bescherming en kan je op de kale lak gebruiken of over een bestaande bescherming. Deze laag zal dus eerst worden aangetast en de onderliggende bescherming minder + de beading/sheeting houd je strak.
 
Hoi Quantoxx,

Bedankt voor je reactie. Dan was mijn eerste gedachte toch zo gek nog niet, en heb ik die grote fles shampoo met wax niet voor niks gekocht :) Met het stuifmeel van deze periode mag hij wel wat vaker gewassen worden (al is het een dag later al niet meer zichtbaar :( ).
 
ik gebruik de poorboys met wax in de winter, zonder wax in de zomer, dit omdat ik in de zomer toch bezig ga met handmatig wax aanbrengen en in de winter ook een beetje wax loopt in alle kanaaltjes en panelen die ik niet kan bereiken.
 
Welk van de opties geeft meer bescherming/booster van de bestaande waxlaag?
- Wassen met pure shampoo zonder waxtoevoeging met (spray)wax gebruiken of
- Enkele wassen met wash&wax shampoo?

Wassen met Wash&Wax shampoo en daarna een (spray)wax toepassen lijkt mij overbodig namelijk...
 
@Corsablok - Wassen met Wash&Wax en dan daarna gaan waxen is niet optimaal voor de hechting van een wax. Gebruik je echter een spraywax, dan heb je wél wat meer bescherming.

Wil je snel en makkelijk wat meer bescherming, dan kies je voor Wash&Wax en/of spraywax.
Wil je meer bescherming, kan je ook alles goed reinigen en opnieuw waxen.
 
  • Leuk
Reactions: Corsablok
Oké duidelijk.
Dan maak ik de keuze hoe vervuild de lak/auto is.
Wash&wax of pure shampoo en daarna een spraywaxje