• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Was/ Hogedrukspuit

De Prinses

Detailing trainee
13 okt 2012
47
37
Hallo,

Een week geleden heb ik een prachtige Mazda 3 gepoetst en in de was gezet. Gisteren regende het lekker en de druppels bleven er mooi op de auto liggen.
Ik wil de Mazda volgende week met een hogedrukspuit afspuiten (lang verhaal waarom) in zo'n washbox, maar ik ben bang dat ik dan eventueel de waslaag eraf spuit. Kan dat? Ik heb gebruik gemaakt van Turtle Wax..

Een hogedrukspuit is immers een groot verschil met een (stevige) regenbui..

Bij voorbaat dank!!

Als je maar niet de zeep/shampoo/schuim uit de wasbox neemt, die is juist killing voor je waxlaag.

Al moet ik er wel bij zeggen dat de wax van Turtle ook niet denderend is...

De spuit die je in zo'n box gebruikt haalt bijlange niet de druk die je met je eigen HD haalt , kwestie van op veilig spelen en geen schade toe te brengen aan je lak enz. Hou toch minimum 30 cm aan als afstand tot de lak .

Neem best enkele emmers mee met deksel én water (indien mogelijk) of enkele bidonnetjes die je kan leegkieperen in de emmers .

Als ik jou was deed ik het in deze volgorde :

-velgen + banden poetsen in de wasbox

-afspuiten wielkasten+velgen+heel de auto met gewoon water (zonder zeep of andere produkten )

-wassen volgens de 2EM , begin bovenaan en gebruik een 2e handschoen voor de vuilere stukken

-wederom afspoelen met zuiver water

-voorzichtig rijden naar de ruimte om te kunnen stofzuigen en daar de wagen afdrogen samen met een detailerspray

Indien mogelijk kan je de wagen eerst afdrogen voor je wegrijd naar de andere ruimte ivm vuil dat terug op je nog natte auto kan blijven "plakken"

-droog je velgen + banden

-breng desnoods een bandendressing aan

-neem een foto en post ze HIER :-)^

Oh ja : gebruik iig NIET de borstel van de wasbox

Voor ZUIVER water moet je vooral naar de wasbox gaan.....NOT. Dat water wordt gefilterd over en over again. Iedere jan ... kan bedenken wat er nog aan rest stof in zit.

De box bij mij in de buurt spuit wel degenlijk krachtiger dan mijn eigen Karcher. 30 cm afstand kan pijnlijk zijn voor de lak,vooral als die erg vervuild is, zand en water onder druk kan toch echt wel voor krassen zorgen.

Onderschat niet de ellendie die je in een wasbox kan veroorzaken.

Frogs;300899 zei:
Voor ZUIVER water moet je vooral naar de wasbox gaan.....NOT. .... spuit wel degenlijk krachtiger dan mijn eigen Karcher. 30 cm afstand kan pijnlijk zijn voor de lak,vooral als die erg vervuild is

Dan zoek je best een andere wasbox waar ze WEL proper-zuiver water hebben. Ik neem aan dat als het gefilterd wordt dat er dan toch al zeker geen zand in zit , eerder resten van zeepprodukten en dan wordt er iets bijgevoegd om dit te "neutraliseren" .

Mijn HD spuit iig veeeeeeeeeeeel krachtiger dan dat spuitje in de wasbox hier achter de hoek.

Misschien heb je wel een nieuwe HD nodig , ik dacht eerder ook dat mijn (oude) HD krachtig was , tot ik mijn huidige gebruikte 8-())

grandscenicman;300901 zei:
Dan zoek je best een andere wasbox waar ze WEL proper-zuiver water hebben.
En dan weer verder zoeken omdat dit dan ook weer niet is toegestaan ;) :
grandscenicman;300897 zei:
Neem best enkele emmers mee met deksel én water (indien mogelijk) of enkele bidonnetjes die je kan leegkieperen in de emmers .

Als ik jou was deed ik het in deze volgorde :

-velgen + banden poetsen in de wasbox

-afspuiten wielkasten+velgen+heel de auto met gewoon water (zonder zeep of andere produkten )

-wassen volgens de 2EM , begin bovenaan en gebruik een 2e handschoen voor de vuilere stukken

-wederom afspoelen met zuiver water

-voorzichtig rijden naar de ruimte om te kunnen stofzuigen en daar de wagen afdrogen samen met een detailerspray

Indien mogelijk kan je de wagen eerst afdrogen voor je wegrijd naar de andere ruimte ivm vuil dat terug op je nog natte auto kan blijven "plakken"

-droog je velgen + banden

-breng desnoods een bandendressing aan

Maar goed, zal maar niet de discussie aangaan over wie de sterkste hogedruk heeft anders wordt het helemaal zo'n triest verhaal :-"

Zou sowieso altijd erg uitkijken naar tekenen van losse hoekjes e.d. want is zo lullig als je stiekem toch wat lak er vanaf blaast.
Verder is er niks mis met het afspuiten in de wasstraat, zou daarna wel met een goede droogdoek de auto droog deppen.

Wassen met de middelen aldaar heeft geen voorkeur:
- veelal te sterke concentratie waardoor grote kans bestaat dat de waxlaag er rap vanaf ligt
- geen goede borstels
- niet altijd de mogelijkheid tot het nemen van vervolgstappen ( sta je in de buitenlucht te klooien )

Probeer anders in te lezen in het stappenplan, wellicht daar nog interessante tips om je nieuwe waggie goed te onderhouden !

Mijn hart is vervuld van dank! Ik probeer alles ter harte te nemen, doch laat het wel bij een simpel afspoelbeurtje in de wasstraat.
Vergeleken met de gewone man ben ik aardig ervaren, maar u gooit met termen die mij de pet ver te boven gaan. Als ik zo vrij mag zijn, een paar vragen:

- Wat is 2EM?
- Wat is een bandendressing?
- Waarom is Turtle Wax niet denderend goed?

Na tevreden resultaat zal ik zeker een foto plaatsen!
Het stappenplan heb ik gelezen, heel interessant en verhelderend (had al op het forum zitten kijken, ik zag van alles interessants langs komen, maar niet in een overzicht). Wellicht dat de hobby nog is zover doorschiet dat ik zelf ooit zo'n stappenplan heb..

2EM = 2-Emmer-Methode (oftewel: de 1e emmer voor het water met shampoo; de 2e emmer om de washmitt in uit te spoelen voordat je 'm weer in de 1e emmer stopt)
bandendressing = een "dressing" die je op je banden "smeert" (met een daarvoor geschikte applicator) waardoor je banden er "netter" uit gaan zien (minder bruin/vies; zwarter; meer satijnen kleur; mogelijkheden genoeg)
Turtle Wax = er zijn andere middelen beschikbaar voor hetzelfde geld (of zelfs minder) die beter zijn (bijvoorbeeld qua verwerking, qua standtijd, qua beading/sheeting, enz. enz.) dan Turtle Wax

Als je maar lang genoeg op dit forum blijft, dan schiet die hobby vanzelf door!

Dus wees gewaarschuwd: wil je dat niet, verlaat dan dit forum om er nooit meer terug te komen!!!!!!

Maar...... wij vinden het natuurlijk veel leuker als je hier blijft, als je hobby "doorschiet" en als je vervolgens ook nog eens foto's plaatst van je "doorgeschoten hobby"! :)

2 emmer methode! Zou ik best eens kunnen proberen. Ik maak tot nog toe altijd gebruik van een drie emmer methode; spoelen, shampoo, spoelen.
Een soort bandenreiniger ben ik wel in geïnteresseerd. Hoe werkt dat precies? Is dat echt niet meer dan iets erop smeren? en doe je dat dan ook op de bovenkant (of onderkant, ik bedoel in ieder geval de kant waar die auto op rijdt) of alleen op de zijkant?
Kan iemand een voorbeeld geven van wat beter is dan Turtle Wax? Wat gebruik jezelf?

Ik ben bang dat het doorschiet haha! Vind ik wel leuk, het zal alleen niet snel gaan, er gaat veel tijd zitten in de andere hobbys en werkzaamheden..

Ik snap je drie emmer methode niet helemaal, maar dat terzijde. Je banden smeer je inderdaad alleen in aan de zijkant van de band. En dus niet bovenop ;)
Maak de banden van tevoren wel grondig schoon zodat de bandendressing beter hecht en het langer uithoudt.

Een wax is heel persoonlijk. Ik heb lange tijd de Meguiars M16 gebruikt maar gebruik sinds kort ook Dodo Juice Purple Haze. Deze laatste is ook verkrijgbaar in een kleine panel pot. Daarmee kun je wel een volledige auto doen en eens testen of het wat is voor lage kosten.

Ehhhhhmmm, met een panelpotje kun je meerdere malen een auto doen.

5ml is al voldoende om bijvoorbeeld een ford fiesta te doen en aangezien er 30ml in een potje zit....

Okee, dankje! Ik denk dat ik die pot maar eens ga bestellen als ik weer was nodig heb. Ben heel benieuwd hoe dat werkt!

Oh en ik zal binnenkort even een foto plaatsen.

Van waar ben/kom je?
Er is vast wel iemand van hier bij je uit de omgeving die wil laten zien hoe je het beste je auto wast.

Mocht je van omgeving Rotterdam komen dan ben je bij deze welkom!

Greets,

Rob aka Vadebo

Tadaaaa!

Mazda31_zpsdd5cc7df.webp

Later na een regenbui!

Mazda32_zpsb3ad01e7.webp

Mazda33_zps386c7e9b.webp

Mazda34_zpsf1515c85.webp

Ziet er prima uit hoor!
Ik denk wel dat deze kleur echt nog meer kan knallen door deze serieus te detailen, maar voor een wasbeurt moet ik bekennen dat hij er weer netjes bij staat.