• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wasboxen - overzicht en ervaringen?

Schuurfonds

Detailing addict
12 dec 2019
67
60
Zoals ongetwijfeld veel van jullie maak ik ook geregeld gebruik van wasboxen. Weet iemand of er een website bestaat waarop alle wasboxen in Nederland te vinden zijn? Ik heb vooralsnog nergens een overzicht kunnen vinden. De informatie op dit forum lijkt ook erg gefragmenteerd. Vandaar mijn idee om de ervaringen te bundelen in één topic.

Mijn eigen ervaring met wasboxen is in elk geval dat de verschillen behoorlijk groot zijn. Drie voorbeelden:

Bij mij in Zeist zit een wasbox (Mr. Carwash) waar je te weinig ruimte hebt en mijn auto zat na het afspoelen met vlekvrij water helemaal onder de kalkvlekken waardoor de kwaal (stuifmuil en vogelpoep) vervangen is door een ergere.
Bij de Shell Express in Doorn (bij de Opel garage) is mijn ervaring beter, daar zijn 2 wasboxen waarvan één duidelijk breder is en je krijgt meer tijd per €.
Ik ga ook vaak naar Shell De Wetering langs de A2 bij Utrecht, daar zijn 6 ruime wasboxen, maar ben ik altijd wel wat meer kwijt om de auto af te spoelen en het kan er best druk zijn.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Om deze enigszins te structureren kun je denken aan een aantal beoordelingscriteria zoals:

- hoeveelheid wasboxen zijn er en zijn ze overdekt / ruim genoeg?
- waar voor je geld: bijv. hoe lang kun je afspuiten als je een € in de automaat gooit en kun je de timer pauzeren?
- hebben ze echt osmosewater?
- andere speciale programma's?
- mag je met je eigen spullen aan de slag?
 
Hier bij vissers in horst heb je 4 overdekte wasboxen. Genoeg ruimte om het voertuig heen. Ze gebruiken echt osmosewater want heb nog nooit een vlekje gezien na opdrogen. Kan best druk zijn op piekuren dus meestal gebruik ik hem ‘s avonds. Maar ik zie er zelfs mensen ‘s nachts aan de gang gaan dan is er ook niemand om te zeuren als je eigen spullen gebruikt.

Over andere programma’s kan ik niets zeggen want gebruik hem alleen om af en toe af te spuiten als ik geen zin heb om te drogen
 
Is het niet gek dat sommige wasboxen verbieden om je eigen spullen mee te nemen? Je mag in veel gemeenten namelijk niet meer je auto wassen voor de deur, je bent verplicht om dat bij een wasbox te doen. De gemeente mag je echter niet verplichten met welk middel jij je auto wast, dat zou oneerlijke concurrentie zijn. De gemeente zal daar toch ook wel een artikel aan wijden in de vergunning die ze afgeven voor de exploitatie van de wasbox, waarbij het de burger wel vrij staat eigen producten te gebruiken. Weet iemand hoe dit in de praktijk gaat?
 
DCB Tank Seggelant (omgeving Brielle)

-4 wasboxen en 1 met verhoging en lange spuiten en wasborstel voor campers, pick up, caravans enz.
-Eigen gebruik van spullen, geen problemen ondervonden al die jaren, ook niks gevraagd.
-Kalkvrij naspoelen werkt perfect. Geen kalk vlekken. Installatie wordt goed bijgehouden, aantal keer aan het wassen geweest toen ze het zout en reinigings middelen aan heb bijvullen waren in het hokje in het midden.
- 1 Wasmunt is 1 euro
- Voor mij genoeg tijd elke keer per wasmunt
-Weekend erg druk, rij met auto‘s voor de boxen, door de weeks s‘ochtends vaak helemaal leeg.
 
In Leeuwarden heb ik verschillende plekken gezien met wasboxen. Voorkeur voor mij is de Wasbeer.
- 8 overdekte wasboxen met uitstekende verlichting (voor mij belangrijk omdat ik ook wel eens 's avonds laat graag was. Foamlance en reguliere hogedruk lance aanwezig (ook een borstel maar die gebruik ik nooit). De wasboxen zijn voorzien van een goede afvoer zodat je nauwelijks natte schoenen krijgt tijdens het wassen (verbazingwekkend prettig).
- Gebruik van eigen spullen is tot nu toe geen probleem geweest.
- Wasmunten van 50 cent zijn verkrijgbaar bij de automaat op locatie, anders per pin mogelijk in in 2, 3 en 5 euro stappen. Als je 10 euro aan munten koopt krijg je 22 munten i.p.v. 20.
- Kan wel druk zijn overdag, vandaar dat ik graag in de avond bezig ben. Soms is het na 22-23:00 uur nog druk en dan moet ik even wachten op een wasbox. Er komen dan vaak mensen die even af willen spuiten en door gaan naar meets ofzo (vaak gemodificeerde auto's).
- Osmosewater aanwezig, echter is dit alleen voor 1 programma waarbij de lance een stuk minder hard gaat. Ik gebruik het vooral voor het vullen van mijn emmers (met 1 munt vul je net 2 emmers met water) en aan het einde voor het drogen.