• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wassen, drogen, kleien, colorX, en wat is de volgende stap?

Daniel092

Detailing addict
19 sep 2011
78
55
[mod]Topictitel aangepast, kijk ook hier[/mod]

beste forumleden,

Ik heb een paar vraagjes over het behandelen van de auto.

Laat ik beginnen met wat ik zelf altijd doe ( hopelijk zijn hier nog op en aanmerkingen over )

Ik begin met het hd wassen om het meeste vuil eerst weg te spoelen daarna zeep ik mijn auto in met gold class car wash en washmit van mequiars
na het wassen spoel ik me auto weer af met lauw water totdat alle sop weg is. als ik dat helemaal heb gedaan maak ik me auto helemaal droog met een microvezeldoek en begin ik met het kleien ( Smooth Surface Clay Kit van mequiars ) als ik heel de auto heb gedaan en alles lekker glad is ga ik met een ( Soft Foam Applicator Pad ) de Color X inwrijven en vervolgens met een microvezeldoek uitpoetsen. vaak na deze stap begint hij al helemaal te glimmen en ga ik niet verder.

Nu is mijn vragen welke stappen ben ik vergeten en wat zullen jullie mij nog aanraden ?

Ik hoor het graag
 
ColorX is een all in one product wat reinigt, hersteld en beschermd. Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van dergelijke producten. Ik gebruik liever producten die bedoeld zijn voor 1 doel. Een polijstmiddel voor het polijsten en een sealant of wax voor het beschermen. Onderstaand mijn eigen stappen voor een full ext.detail:

- wassen
- afspoelen
- ironX en body solvent
- afspoelen
- kleien
- afspoelen
- drogen
- inspectieronde
- polijsten
- pre-wax
- wax
- trims met bijvoorbeeld trim restorer
- nalopen met spray & wipe
 
Auto niet drogen maar meteen gaan kleien. Na het kleien spoel ik 'm weer wel weer even af en droog 'm dan pas.
 
alvast heel erg bedankt voor de antwoorden daar heb ik teminste wat aan.

maar wat voor merk klei enz gebruiken jullie ?
 
LB zei:
ColorX is een all in one product wat reinigt, hersteld en beschermd. Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van dergelijke producten. Ik gebruik liever producten die bedoeld zijn voor 1 doel. Een polijstmiddel voor het polijsten en een sealant of wax voor het beschermen. Onderstaand mijn eigen stappen voor een full ext.detail:

- wassen
- afspoelen
- ironX en body solvent
- afspoelen
- kleien
- afspoelen
- drogen
- inspectieronde
- polijsten
- pre-wax
- wax
- trims met bijvoorbeeld trim restorer
- nalopen met spray & wipe
ff een vraagje als ik zo het lijstje zie is het nogal veel producten.

Welke merken gebruik jij ? en wat zijn ong de aanschraf kosten van z'n hele pakket ?
 
@Daniel092: in mijn onderschrift staat voor zowel voor handmatig als machinaal een stappenplan met diverse opties ( gemaakt door Dibbuz ), gluur daar eens voor de gein en neem de namen mee naar de webshop .... actuele prijzen heb je dan ook meteen ;)
 
Wassen
Het mooiste is de auto eerst te foamen. Helaas heb ik zelf hier de spullen niet voor. Ik was de auto met Meguiars Washmitt icm Poorboys Slick & Suds.


Producten
- Meguiars Ultimate Wipe Wash Mitt (Super Thick Microfiber)
- Poorboys World Super Slick & Suds Concentrated Wash - 946ml


IronX en Body Solvent
Tijdens het gebruik van je auto, maar ook tijdens het stilstaan hecht er zich vuiligheid aan je lak. De meest voorkomende veruiling betreft minuscule ijzerdeeltjes. Deze deeltje kun je verwijderen met Iron-X. Je sprayt dit op de auto nadat je deze gewassen hebt. Naast ijzerdeeltjes pakt je auto ook teer op van de weg. Vooral onderaan bij de dorpel kunnen zich teerspetters aan de lak hechten. De spettertjes was niet zomaar weg, je zal deze los moeten weken met een solvent zodals Body Solvent van Mequiars.


Producten
- CarPro Iron.X Cleaner - 500ml
- Meguiar's Professional Body Solvent


Kleien
Zelf maak ik gebruik van de gele klei van Swissvax, maar de Dolce Verda klei van Monello is ook prima. Als glijmiddel kun je Spray & Wipe van Poorboys gebruiken.



Producten
- Monello Dolce Verde klei - 150g
- Poorboys World Spray and Wipe - 473ml



Drogen
Ik droog de auto voor het kleien niet. Nadat ik de auto gekleid heb, droog ik de auto met CSF Delirium Orange Drying Towel.



Producten
- Delirium Orange Drying Towel 60x90cm


Inspectieronde
Nadat de auto netjes gewassen en gekleid is, is het tijd voor een grondige inspectie van de staat van de lak. Waar zitten de krasjes, vlekken, doffe plekken en alle andere lakdefecten? Dit kun je doen met het blote ook, maar een felle lichtbron werkt beter. Je kan hiervoor een LED lamp gebruiken.


Producten
- Brinkmann MaxFire Dual Xenon Rechargeable Spotlight


Polijsten
Het polijsten van de lak is waar het in grote mate om draait bij het detailen van een auto. Door te polijsten verwijder je oxidatie van de lak, herstel je krasjes swirls, marring van het kleien en reinig je de lak. Er zijn drie gradaties van polijsten. De minst zware is handmatig. Handmatig polijsten is vrijwel risicoloos. Polijsten met een Dual Action polijstmachine is zwaarder dan handmatig, maar weer minder zwaar dan polijsten met een roterende polijstmachine. Polijsten kent drie fases. Fase 1 is de cuttingfase waarin je een minimaal laagje van de blank lak verwijdert, fase 2 is het polijsten van het lakwerk en fase 3 is het finishen. Voor elke fase is er een pad en polijstmiddel beschikbaar. De combinatie van de pad en het polijstmiddel bepaalt de cuttingfactor. Middels een testspot stel je de cuttingfactor vast.


Producten
- Polishing Power DAP900 D/A (Dual Action) Polijstmachine - 220volt
- Monello Raffini Polish v2 Kit


Pre-wax
Als pre-wax gebruik ik Cleaner Fluid van Swissvax, maar er zijn vele goed werken pre-wax middelen zoals Lime prime van Dodo Juice.


Wax
De wax-keuze is persoonlijk en afhankelijk van je budget. Persoonlijk maak ik gebruik van Mirage van Swissvax, maar er is voor minder geld ook een goede wax te koop. Denk hierbij aan Natty´s van Dodo Juice of een mooie sealant zoals EX-P. Het heeft geen zin om een lijstje te maken van alle sorten en merken wax. Neem zelf even een kijkje in de webshop.


Trims met bijvoorbeeld trim restorer
De trims zijn de kunstof delen van het exterieur. Denk hierbij aan de zwarte of grijze ongespoten delen van je bumper of raamlijsten. Je kan je auto nog zo mooi wassen en polijsten en afwerken met een prachtige wax, als je trims niet mooi strak zijn is het resultaat niet echt top. Ik maak zelf gebruik van drie verschillende producten waarna Poorboys Trim Restorer naar verwachting het beste bij je past.


Producten
- Black WOW Black WOW Exterior Trim Restorer - 119ml
- Poorboys World Trim Restorer - 473ml
- Dodo Juice Supernatural Gloss Trim Sealant Kit - 50ml



Doeken
Je kan nooit genoeg Micro fiber doeken hebben. Deze doeken gebruik ik voor de ramen, het afnemen van het polijstresidu enz enz.


Product
- Poorboys World Mega Plush - Groen - 39x39cm


Ik kan nog wel ff doorgaan met het noemen van producten en hoe je ze gebruikt, maar het beste kun je zelf flink gaan lezen op het forum en met gerichte vragen komen. Wat wil je gaan doen en wat wil je bereiken?
Het is een echte aanrader is om naar Lelystad te komen op 19 november. Je treft daar een hal vol detail enthousiastelingen die je graag alles willen verstellen en mogelijk direct laten zien. Je bent welkom met en zonder auto. Misschien een leuk idee om met de auto te komen. Klik op onderstaande link voor meer info:

[topic=12138]Winterdetaildag @ Lelystad 19 November 2011[/topic]

Succes!
 
1 kleine aantekening in je verder goede verhaal

als je de auto niet droogt na het wassen ten behoeve van het kleien, en je gebruikt bijvoorbeeld last touch 1:1 verdund, dan is op de lak de verdunning groter waardoor het lubricant schraler wordt en dus de kans op marring vergroot.

bij gebruik van glijmiddelen zonder verdunning is het probleem minder aanwezig
 
Hallo ,

Onderstaande wasmethode is diegene die ik meestal toepas(met produkten van cc uiteraard :party: )

Eerst de velgen :
wassen met een velgenreiniger : verdunnen volgens de fabrikant :
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
ik gebruik 2 ez-borstels : (voor de binnenkanten)en een gewone ingetapte verfborstel voor de voorkanten of een oude washandschoen die enkel voor de velgen nog dienst doet :
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
Na de volledige wasbeurt (van heel de wagen)en na droging komt er een wheelwax op :
indien mogelijk , ook aan de binnenzijde behandelen,maar moet uiteraard niet :
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
Na de velgen wordt de auto gewassen volgens de 2EM : 1 emmer met water en shampoo , en 1 emmer enkel met spoelwater : de emmers hebben een inhoud van 19 liter en zijn (bijna) doorzichtig :
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
De shampoo :
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
De washandschoen : (enkel voor de bovenste delen, de onderkanten doe ik met een gewone mf-handschoen ) :
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
Na het wassen volgens de 2EM kan je de auto (na afspoelen) afdrogen en nalopen met Spray & Wipe , hierdoor verdwijnen alle strepen en is je auto tip-top als hij reeds in de wax stond.

Indien de auto gekleid wordt : niet afdrogen en gelijk beginnen kleien :
bvb spray & wipe 1/1 verdunnen , maar er zijn goedkopere alternatieven(concentraatje van dodo juice of citrusbling)
De klei :
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
De spray & wipe :
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
Een goede doek om de delen af te drogen tijdens het kleien : megatowel van poorboys ( geen foto )
Als alle lakwerk gekleid is , neem ik de synwax van Mothers ( deze neemt alle waterplekjes die droog zijn weg)
hiermee kan je zelfs de ramen doen en deze wax poets je ook goed uit met een megatowel van poorboys.
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Dat was het ongeveer , veel succes met jouw wagen(s) .

Nog enkele tips : spoel na elk deel je handschoen in de spoelemmer en liefst het spoelwater NAAST de spoelemmer op de grond laten lopen,zo blijft je spoelwater langer proper.

Klei van boven naar beneden ivm meer vuil aan de onderste delen ( achter de wielen )

Het drogen doe je best met een goede droogdoek : delirium = 90 x 60 cm !!

Als je de wagen na het wassen of kleien afspoelt : neem dan een "volle" straal , de auto is nu al voor meer dan 50 % droog .

Af en toe de rubbers eens behandelen kan ook geen kwaad : plastic-rubber-vinyl van Mothers is zeer geschikt en blijft 30 dagen gegarandeert zitten.

Kleien hoeft niet elke 3 maanden hoor , 1 keer per jaar is misschien voldoende en om de 4 maand de wax vernieuwen is zeker aan te raden.

Uiteindelijk maak jij voor jezelf uit wat jij het beste wil/vind(ook de prijs telt mee :-b ) , maar zo heb je al enkele voorbeelden van hoe anderen het doen.
Een glaze kan ook , polijsten kan ook , cleanen kan ook , maar als je bovenstaande toepast , zal je wagen er al zeker en vast top uitzien!
Niet vergeten vooral goed te lezen in de show-offs , daar vind je ook alle info die jij zoekt.

MVG Danny
 
cruiser zei:
1 kleine aantekening in je verder goede verhaal

als je de auto niet droogt na het wassen ten behoeve van het kleien, en je gebruikt bijvoorbeeld last touch 1:1 verdund, dan is op de lak de verdunning groter waardoor het lubricant schraler wordt en dus de kans op marring vergroot.

bij gebruik van glijmiddelen zonder verdunning is het probleem minder aanwezig


Mee eens, de combi verdunnen en het water op de auto zorgt voor een verdere verdunning en dus verscharling van het glijmiddel. Als glijmiddel maak ik gebruik van water met autoshampoo. De klei van Swissvax kan hiet prima tegen en gaat prima.

Een tijd geleden heb ik een uitgebreide how to geschreven. Wellicht kun je hier nog wat mee. [topic=7020]Klikkie[/topic]