• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wassen met de hand

Marcel20vt

Detailing rookie
27 okt 2019
10
15
Goedendag
heb een vraag.
ik zit de twijfelen met de merken van de shampoo’s,
ik gebruik turtle autoshampoo ik ben daar niet zo tevreden over
hik heb hier gelezen op het forum dat smartwax ook niet zo is
hebben jullie nog advies
 
de auto heeft een waxol behandeling gehad
ik wil gewoon een goede shampoo hebben

Als die behandeling meer dan 6 weken geleden is, is die Waxoyl wel weg. Eigenlijk zijn alle shampoo's die bij Carclean verkrijgbaar zijn wel goed, de keuze die gemaakt wordt is vaak op basis van kleur/geur/beleving of prijs/kwaliteits-verhouding. Voor de komende winterperiode zou ik in elk geval een shampoo met wax aanbevelen, dat geeft net wat extra bescherming. Zelf gebruik ik meestal de Poorboys Super Slick & Wax, maar er zijn minstens 5 vergelijkbare shampoo's in de shop te vinden.

Edit: schuim is vooral beleving, net als afwasmiddel voor de huisvrouwen, de reinigende werking van schuim is te verwaarlozen. Schuim bestaat voor 99,9% uit lucht met een dun laagje sop daar omheen!
 
Als die behandeling meer dan 6 weken geleden is, is die Waxoyl wel weg. Eigenlijk zijn alle shampoo's die bij Carclean verkrijgbaar zijn wel goed, de keuze die gemaakt wordt is vaak op basis van kleur/geur/beleving of prijs/kwaliteits-verhouding. Voor de komende winterperiode zou ik in elk geval een shampoo met wax aanbevelen, dat geeft net wat extra bescherming. Zelf gebruik ik meestal de Poorboys Super Slick & Wax, maar er zijn minstens 5 vergelijkbare shampoo's in de shop te vinden.

Edit: schuim is vooral beleving, net als afwasmiddel voor de huisvrouwen, de reinigende werking van schuim is te verwaarlozen. Schuim bestaat voor 99,9% uit lucht met een dun laagje sop daar omheen!
De auto is net een week oud
hij krijgt toch steeds wax laag op
en Meguire wash en wax dat is ook goed
 
@Marcel20vt ,persoonlijk wil ik 9 van de 10 keer geen shampoo met waxtoevoegingen vandaar dat ik Born to be mild aanbeveel.
Wil je wel een shampoo met toevoeging kijk dan eens naar Gyeon Bathe+
 
Een shampoo is veelal bedoeld om vuil te verwijderen en dat doen de meeste door licht te ontvetten
Daarmee lost een deel van de wax op en laat het vuil op die manier los.
Het is dus best lastig om een shampoo te maken die en goed schoon maakt en ook nog wax toevoegt
Het kan, maar zoals aangegeven, verwacht niet teveel. Los wax aanbrengen werkt een stuk beter

Bathe+ brengt een bescherming aan die niet vettig is, ook die shampoo reinigt niet geweldig, maar de bescherming is goed
Als je niet foamt, is twee keer wassen geen overbodige luxe. Een keer om schoon te maken en Bathe+ erachteraan voor de bescherming
 
Dat zijn in principe heel andere shampoo's: de één met en de ander zónder wax.
Bathe+ ben ik geen fan van, vooral op donkere lakkleuren zijn er veel mensen die na enige tijd lichte en donkere vlekken krijgen na verloop van Bathe+ (ikzelf in het verleden ook). Overigens kun je er ook voor kiezen om maar af en toe met een shampoo met wax te wassen.

Hier een linkje met een test met Waxoyl, dat maakt denk ik wel iets duidelijk.
 
Inderdaad is een shampoo met en een shampoo zonder waxtoevoeging een beetje appels met peren vergelijken.
Dus allereerst maar eens jezelf afvragen wat je op dat front wil: met of zonder wax.
Wat mij betreft daarbij de opmerking dat je je van de bescherming van een shampoo + wax niet al te veel moet voorstellen - niet te vergelijken met het smeren van een dedicated wax. Maar het is wat je wil.
De meeste shampoos in het assortiment van Carclean zal je je geen bult aan vallen. Ik heb de Dodo Juice Born to be Mild, Gyeon Bathe, Nanolex Pure Shampoo, Monello Lavare en Mothers California Gold. Deze doen allemaal prima hun ding - ook met genoeg schuim. Maar dit laatste is misschien ook een kwestie van hoe je de shampoo gebruikt. Als je eerst je emmer vult en daarna de shampoo erin doseert, dan zal je niet veel schuim krijgen. Het beste is om de emmer tot zo'n 80-90% te vullen en dan de shampoo erin te doen (eventueel op je washandschoen of "spons") en daarna je emmer af te vullen met de tuinslang.
Nog een mogelijkheid is om eens een sample van een paar shampoos te bestellen, ze te proberen... en zo een keuze te maken.
 
Eens met bovenstaande, onderstaand food for thought:

De vraag die er volgens mij boven hangt is "wat je wilt bereiken".

De Dodo is kwalitatief goed en qua prijs aantrekkelijk. Daarmee kun je prima je auto wassen en daar wordt ie voor een paar cent goed schoon van.
Wil je nog iets van bescherming toevoegen, maar niet waxen, kies dan voor een spraywax. Dan voeg je bescherming toe.

Neem je bijvoorbeeld acquafobia samen met Dodo BtbM ben je voor ca. EUR 20,= klaar in plaats van alleen wash en wax.
rekenvoorbeeld:
500ml BtbM = 17,50. Dosering ca. 20ml per keer = 70 cent per wasbeurt.
473ml WashWax = 15. Dosering ca. 35ml per keer = 1,10 per wasbeurt.
Voor de acquafobia heb je paar pufjes nodig voor een hele auto (een, hooguit twee pufjes voor de motorkap is bijv. voldoende), met de 500ml kun je wel een half jaar/jaar vooruit.
Bijkomend voordeel is dat je vervolgens veelzijdiger bent, met dedicated producten ipv de zgn. all in ones.

Kortom, met een paar extra euro's kun je er dus een "wax" variant bijkopen, waarmee je je eigen wax en wash variant hebt die misschien wel iets goedkoper is?