• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wassen met ONR en beschermen met Sonax

Suze

Detailing chief
30 nov 2025
122
75
Ik ga waarschijnlijk met ONR rinseless wassen proberen en de lak daarna beschermen met Sonax.
Nu heb ik het volgende stappenplan bedacht, na het kijken van wat filmpjes van onder andere Pan the Organizer.

Stappenplan met ONR en Sonax
Doe ONR in een emmer => 30 ml op 8 L water.
Doe een gedeelte van het mengsel in een sprayfles.

Het mengsel royaal op een paneel sprayen en 5 minuten laten zitten. Niet laten opdrogen.
Daarna met een washmitt in de emmer en in rechte banen over het paneel bewegen.
Regelmatig de washmitt terug in de emmer afspoelen.
Drogen met een droogdoek.

Kleien met PB S&W en een kleidoek.
Afspoelen met water. (Is dit nodig?)
Drogen met een droogdoek.

Schud de Sonax Xtreme Ceramic Ultra Slick Detailer goed.
Niet op warme oppervlakken sprayen.
Daarna op de microvezeldoek sprayen.
Hiermee in rechte banen over het paneel inwrijven.
Gelijk uitwrijven.

Klaar.

Zijn er nog tips of aanvullingen?

Nu is het heel erg afhankelijk hoe vies je auto is, ik doe het met zo’n zwarte spons en (tot nu toe) geen extra krassen die ik zie. Maar ik ga altijd van te voren of eerst langs de wasbox of tegenwoordig met de hogedrukreiniger voor een voorwas.

Daarbij droogt het echt zo binnen 5 minuten helemaal met de fijne hoeveelheid die je gebruikt, is dat erg? Nee maar bekijk het zo, de meeste rotzooi neem je mee in je droogdoek.

Daarnaast kan ik aanraden om het paneel voor paneel te doen, en als je bezig bent met het ene paneel, de volgende alvast voor te sprayen.

En de wielen echt als laatst.

Als er kleien aan te pas komt ga ik altijd voor een volledige wasbeurt met voorwas en hoge drukreiniger en de-ironizer.

Ik hou van rinsless wash vooral om de auto te wassen als hij niet erg vuil is. ONR, Absolute en Rapid rinsless wash heb ik allemaal en die worden vaak gebruikt. Ik verkies ook steeds een emmer met wat rinsless in voor vuile werkjes om de doeken in uit te spoelen en verder te werken. Ongelooflijk hoeveel meer vuil de rinsless uit de doeken weet te halen...