• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wasverzachter in wasmachine

RobinT

Detailing guru
22 jan 2020
107
138
23
Tzummarum (Friesland)
Hallo allemaal,

Ik had een beetje moeite om het goede topic hiervoor te vinden.

Ik heb helaas (nog) niet een wasmachine puur voor mijn poetsdoeken, daardoor heb ik regelmatig dat ik mijn spullen wil wassen en dat ik nog een restje wasverzachter aantref in het bakje.

Hoe weet ik zeker dat ik geen wasverzachter door mijn microvezel doeken gooi? Ik dacht zelf aan 'Spoelen'?
 
Lijkt me niet, mijn mach. begint eerst de bakjes te spoelen voor hij begint met wassen.
En mocht er nog een druppel wasverzachter in blijven is dit niet heel erg.
Ik was m'n doeken op standje Handwas en 30C daarna doe ik nog een keer het spoelen + centrifugeren
 
Wasverzachter voeg je toe in een apart vakje en na alle was-taferelen zal de machine dat bakje gaan doorspoelen om de wasverzachter in de trommel te krijgen, lijkt mij. (Of een leiding/reservoir zoals Wings aangeeft?)

Op onze machine zit geen ''wasverzachter-optie'', dus hij zal dat bakje doorspoelen, of er nou wasverzachter in zit of niet. Dus, een was draaien zonder daadwerkelijk wasverzachter in het bakje te doen? :p

Ik let er eigenlijk nooit op omdat wij geen wasverzachter gebruiken, maar als ik er specifiek op zou moeten letten, zou ik de lade inderdaad goed uitspoelen onder de kraan en daarna de lade terugplaatsen en water in de lade gieten.

Of... Niet zo'n zorgen over maken en MF-wasmiddel in het wasmiddel-vakje en MF-wasmiddel in het wasverzachter-vakje. :D
 
Ik ben niet de enige die de machine gebruikt, dus op mijn poetsdoeken na wordt eigenlijk alles met wasverzachter gewassen, vandaar.

Net even gekeken en geprutst, zelfs m'n pa moest even uitzoeken hoe je dat bakje eruit kreeg haha! Voor nu is 'ie lekker schoon :)
 
Een schoon bakje aan de bovenkant zegt niets over de rest van de machine
Er blijft in de meeste machines bijna een halve liter achter in de leidingen bij de pomp
Haal daarom regelmatig het filter los dat bij de pomp zit
Als je zeker wilt zijn gebruik je een speciale reiniger (die voor de vaatwasser mag ook)
Reinigen op de warmste stand die de machine kent. Verlengt ook de levensduur

Google maar eens op vetluis :mask:
 
Mijn (siemens) machine heeft een stand “afpompen” en volgens mij pomp ie dan ook wat restwater weg maar eerlijk gezegd is er verder niet zoveel wat ik doe om wasverzachter resten te verwijderen en ondervind eigenlijk niet echt problemen.
 
De pomp is een vrijlopende impeller, bouwt dus geen druk op maar stroming
Die dingen moeten niet drooglopen, ergo restwater is standaard, ook na afpompen
 
Ik doe maandelijks de machine helemaal leeg laten lopen met behulp van de aftapslang. Daarna demonteer ik dan het filter en verwijder wat er niet hoort. Het filter reinig ik.
Daarna draai ik een Machine Reinigen programma op de hoogste temperatuur.

Telkens wanneer ik mijn detail doeken in de was doe, demonteer ik het zeepbakje en reinig dat.

Verder gebruiken wij vooral waspoeder voor de reguliere was.

Mijn detail spullen worden gewassen met een vloeibaar wasmiddel.

Edit. Ik weet niet waarom ik het vergeten ben te vermelden, maar ik doe er ook altijd speciale vloeibare microvezel reiniger bij. In mijn geval die van Poorboys.
 
Laatst bewerkt:
Zo, duurde even om een foto te kunnen maken, maar bij deze.

Maak je geen zorgen over eventueel restwater met wasverzachter. Het klopt inderdaad dat er water in de wasmachine achterblijft na het wassen. Echter zijn alle wasmachines van de laatste plm. 30 jaar voorzien van iets dat in Duitsland de Öko-Schleuse (Eco-sluis) heet. Het is feitelijk een klein hol balletje dat zich vlak onder de wastrommel bevindt. Zodra de wasmachine water neemt, drijft dit balletje naar boven en sluit daarmee de slangen richting de pomp af.

Destijds zorgde deze slang voor een flinke wasmiddelbesparing, omdat 'vroegâh' gewoon een deel van het wasmiddel naar beneden wegzakte en de was niet bereikte. Echter is dit naturlijk ook een mooie uitkomst om te voorkomen dat wasverzachter van de vorige wasbeurt in je MF doeken komt :p

Dus voor het wassen even de zeeplade en (indien noodzakelijk) het deurrubber even schoonmaken is een uitstekend idee, maar verder hoef je eigenlijk niet veel bijzonders te doen.

Hieronder een foto van een slang met daarin de een Eko-sluis.

thumbnail_IMG_2109.jpg
 
Dit was iets wat ik mij ook een hele tijd afvroeg... Maar met deze uitgebreide reactie eindelijk beantwoord:).

even een los vraagje, ik heb wat witte en zwarte doeken van Monello en een paar rode waffle doeken, kan ik deze bij elkaar in de was doen op 30 graden? Of is de kans op verkleuring erg bij microvezel doeken? Vindt het namelijk zonde om 2 keer de wasmachine te laten draaien..
 
@Corsablok - De Nero's geven af, dus die zou ik niet bij witte doeken doen. Althans, als je de verkleuring heel erg vind.

Ik heb helaas de kleur-was en bonte-was wel eens door elkaar heen gehad door een enthousiaste, lieve, impulsieve vrouw die ze wel even ging wassen. De doeken zijn wat verkleurd, maar de werking is als vanouds.
 
Haha, ik stond weer aan een wasmachine te sleutelen en dacht: nu maar eens een foto maken :)

De meeste kunstvezels, dus ook MF, geven na 1-2 keer goed wassen niet meer af. Bij mij zitten alle kleuren altijd door elkaar in de was en zit de witte Meguiars washmitt daar ook prima bij. Daar gebeurt niks mee, zolang er geen nieuwe doeken bij zitten.

Quantoxx, waren dat toevallig vrij nieuwe doeken?
 
Haha ik had 1 blauwe microvezel doek over het hoofd gezien en daarna de silk dryer (nieuw) van gyeon gewassen. Ik heb er nu een paarse microvezel doek bij :D
 
  • Leuk
Reactions: Corsablok
@wiljan - Ik heb doeken uit 2015 die nog steeds afgeven. ;) Niet meer zo erg als nieuwe doeken, maar als één doek nog maar weinig tot niets afgeeft en je wast een hele lading, dan is 10-20x een beetje toch nog veel. :p

Het is ook maar net hoe en/of waarvoor de doeken zijn gebruikt, de staat ervan en de manier van wassen. (Voorweken, azijn, MF-wasmiddel, etc)
 
  • Leuk
Reactions: Corsablok
Eerlijk gezegd nog nooit last gehad van verkleurde doeken/washmitts, en ik denk dat het vooral te maken heeft met het gebruikte wasmiddel. Vóór ik mf-wasmiddel ging gebruiken, gebruikte ik voor de doeken altijd vloeibaar wasmiddel voor zwarte was, onder het motto dat dit het minst agressieve wasmiddel zou moeten zijn.

Doeken of pads die echt vuil zijn spoel ik altijd voor met de hand, óf met gewoon goedkoop afwasmiddelsopje, of met een microvezelwasmiddel (Nanolex).
 
  • Leuk
Reactions: Corsablok
Net even met de hand uitgewassen en gecentrifugeerd in de was machine. Ging super en snel klaar.