• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wat doe je nadat de standtijd van je coating voorbij is?

Eviate

Detailing trainee
1 mrt 2023
18
25
Een goede middag,

Ik ben even benieuwd... Ik heb mijn auto gecoat met Gyeon One Evo. Heel mooi en ben er erg tevreden over. Maar wat gebeurd er na de standtijd van 2 jaar?
Mijn dak / motorkap / voorbumper hebben duidelijk meer te verduren dan de andere panelen en ik verwacht dan ook dat de coating daar het eerste gaat failen.
Nu ben ik erg benieuwd hoe dit er uit gaat zien. Ik zie een horror beeld voor me van een auto waar je op sommige plekken half afgebladerde coating ziet. Of een minder ernstig scenario... prachtige beading.. op sommige plekken o_O.

Ik ben heel benieuwd hoe dit werkt en hoe jullie hier mee omgaan. Opnieuw alles polijsten en coaten? Gewoon er overheen coaten? Wachten tot de coating overal vergaan is?

Ik hoor het graag!
 
De laag die je smeert zal mechanisch slijten en dus steeds dunner worden. Deze laag is flinterdun/onmeetbaar dun en zal dus niet gaan bladderen als een blanke lak o.i.d. ;)

Als de coating op een paneel zijn werking heeft verloren, dan polijst je het paneel om 'm weer strak te maken, eventuele restanten coating te verwijderen en dus klaar te maken voor een nieuwe laag coating.
 
Een goede middag,

Ik ben even benieuwd... Ik heb mijn auto gecoat met Gyeon One Evo. Heel mooi en ben er erg tevreden over. Maar wat gebeurd er na de standtijd van 2 jaar?
Mijn dak / motorkap / voorbumper hebben duidelijk meer te verduren dan de andere panelen en ik verwacht dan ook dat de coating daar het eerste gaat failen.
Nu ben ik erg benieuwd hoe dit er uit gaat zien. Ik zie een horror beeld voor me van een auto waar je op sommige plekken half afgebladerde coating ziet. Of een minder ernstig scenario... prachtige beading.. op sommige plekken o_O.

Ik ben heel benieuwd hoe dit werkt en hoe jullie hier mee omgaan. Opnieuw alles polijsten en coaten? Gewoon er overheen coaten? Wachten tot de coating overal vergaan is?

Ik hoor het graag!
Even afhankelijk van de winter (strooien van zout bv) kunnen ook de zijkanten alseerst “wegslijten“ het waterafstotende gedrag zal dan minder worden.
oplossing = voorbereiden, polijsten, coaten
 
  • Leuk
Reactions: Eviate
Als je het niet nodig vind om te polijsten gezien de staat van het dak, motorkap, en bumper kan je ook halverwege de geschatte levensduur een 2de laag aanbrengen. Wel of niet polijsten is een kwestie van Kosten moeite/verbetering staat lak.
 
  • Leuk
Reactions: Eviate
Zeker is dat belangrijk in de voorbereiding, maar vooral na een winter periode kan een chemische decontaminatie de hydrofobe eigenschappen nieuw leven in blazen
 
Ik stel me dan toch de vraag: hoe kan een vloeibaar product (dat bovendien veilig is voor de lak) als TotalRemover een coating verwijderen, als men jarenlang beweerd heeft dat een coating zo hard en duurzaam is dat je moet polijsten om hem te verwijderen? Wat is de werkzame stof in dat product?

En zou iets als PB Professional Polish of een sterk oplosmiddel als een harsverwijderaar ook altijd al genoeg zijn geweest om een coating te verwijderen? Heeft vast iemand wel eens geprobeerd.
 
  • Leuk
Reactions: Ric325i
@Schuurfonds - Bij mij kwamen er ook wel wat vraagtekens op. In jouw verhaal moet ik wel zeggen dat het ''oude coatings'' betreft en dus al flink wat dikte heeft verloren. High spots verwijder je vrij recent na het aanbrengen, dus ik vermoed dat het de coating toch iets een werking heeft. (Maar dus niet goed om een gezonde coating te verwijderen, maar tast deze dan alleen aan)

Pro Polish heeft wel een iets schurende werking, dus dit zal zeker een coating ''schade'' toebrengen. Zelfde idee dat een coating mechanisch slijt.
EDIT: Correctie na een brainfart: Ik maakt automatisch de aanname dat er een pad + PP wordt gebruikt en deze combi kan een schurende werking hebben door de grofheid van de pad, maar niet alleen van de PP.
Denk aan gevoelige en/of zachte lakken waarbij er met bepaalde pads en alleen water wordt gepolijst. ''Wrijving''.
@Altos - Thanx voor de heads-up!

Ben nu ook wel benieuwd(er) geworden, hoe-of-wat. :p
 
Laatst bewerkt:
@Quantoxx hoe kom je erbij dat Professional Polish een schurende werking heeft? Het is een chemische cleaner zonder korrel. Dus de enige ”schurende” werking zou van de pad of doek zijn met de druk die je uitoefende hierop.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Ik stel me dan toch de vraag: hoe kan een vloeibaar product (dat bovendien veilig is voor de lak) als TotalRemover een coating verwijderen, als men jarenlang beweerd heeft dat een coating zo hard en duurzaam is dat je moet polijsten om hem te verwijderen? Wat is de werkzame stof in dat product?

En zou iets als PB Professional Polish of een sterk oplosmiddel als een harsverwijderaar ook altijd al genoeg zijn geweest om een coating te verwijderen? Heeft vast iemand wel eens geprobeerd.
Als de coating “vers” (zeg zelfde dag als aanbrengen) is kun je wel een highspot verwijderen met Pb prof polish eenmaal uitgehard dan niet meer