• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wat gebruiken voor een zwarte opel?

emve

Detailing rookie
13 aug 2010
5
0
Hallo allemaal,

Zoals ik in het voorstel-topic al heb geschreven, ik ben zinds heel kort in het bezit van een zwarte Opel astra break met veel swirls en ondiepe krasjes die zijn aangebracht door de vorige eigenaar. Als de zon er op staat zie je de krassen (ronde swilrs en lange vegen), niet in de schaduw of als de auto nat is. Foto's volgen binnenkort.

Ik wil de auto in topconditie krijgen en daarvoor de nodige zaken aanschaffen. Niet alleen middelen om de auto goed te reinigen, wassen en beschermen, maar ook om hem helemaal mooi te polijsten.

Volgens mij moet ik als beginnen niet verder kijken dan de dap-500 voor het machinale werk. Klopt dat?

Wat kunnen jullie mij aanraden, wat is geschikt voor mijn auto? Wat zal ik als starterset kopen, waarmee moet ik eerst uit de voeten kunnen? Ik heb zelf al rondgekeken, maar het is mij allemaal niet duidelijk, wat kan wel en niet bij elkaar worden gebruikt etc. Vandaar mijn vraag.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Mario
 
Hallo Mario,
allereerst welkom op dit forum. Dit is zowat het gezelligste forum dat je kan vinden ivm. auto's en poetsen.
Uit de ervaringen die ik heb opgedaan met Opels, blijkt dat deze meestal middelharde lak hebben. Dit wil zeggen dat ze redelijk goed te corrigeren zijn zonder het allerzwaarste spul.
Met de dap500 (heb ik zelf ook), kun je erg mooie resultaten halen; (zeker op donkere kleuren; die zich nog meter lenen tot een topresultaat)
De starterskit met de dap 500 (Polishing Power DAP500 Raffini Starterskit - Lite Edition) is prima. Met deze set haal je bijna alles in huis wat je nodig hebt om te beginnen.
Zorg wel dat je genoeg microvezeldoeken erbij koopt en nog een goede wax of sealant.
Welke je hier moet kiezen is persoonlijk. De waxen van collinite (vb : 101219 Liquid Insulator Wax No. 845 - 473ml ) hebben een erg lange standtijd; maar de EX-P sealant van poorboys (100728 EXP Pure Sealant - 473ml ) is ook een goed sealant die lang beschermd. Een sealant is een synthetische wax
Om een erg mooie wetlook en glans te verkrijgen zou ik opteren voor Black-hole van poorboys (Poorboys World Black Hole - 473ml) (dit is een glaze die na het polieren de lak voedt en de glans optrekt)
Hetgeen je zeker na de wasbeurt en voor het polijsten zou moeten doen is kleien een goede kit hier waar alles in één keer bij zit is deze van mothers (Mothers Wax California Gold Clay Bar Paint Saving System - Verbeterd!) Om het met de hand aan brengen van glaze en wax kan je een aantal handpads aankopen zoals bijvoorbeeld (Meguiars Gold Class High Tech Applicator Pad (Soft Foam) - 2 Pack)

Zoals ik al zei, zijn de produkten die ik voorstelde maar een leidraad; je kan deze gerust vervangen door andere merken.

In elk geval veel succes...en foto's van voor en na plaatsen:heart_eyes:
 
Hey Mario, welkom op het CC forum :)^

Als eerste heb je een goede shampoo nodig, zelf ben ik enorm te spreken over de Dodo Juice Born to be Mild.
Erg fijne shampoo, zuinig in gebruik en ruikt heerlijk.
Auto wassen doe je met 2 emmers en een goede washmitt (zoals die van Mequiars bijvoorbeeld), afdrogen met een miracle dryer (werkt vele malen beter dan een watermagnet oid).

Dan is het tijd om je auto te clayen. Hiervoor zou ik de clay pakken van Poorboy's omdat deze goedkoper is dan die van Mequiars en op een nog nooit geclayde auto beter werkt dan die van Dodo Juice.
Om te clayen heb je ook een glijmiddel nodig, gebruik hiervoor bijvoorbeeld de Spray & Wipe van Poorboys.

Na het clayen is het tijd om te gaan polijsten.
Voor een Opel kan je het beste de SSR serie pakken van Poorboy's. Deze werken over het algemeen beter op de GM lakken dan Monello. Monello heeft prima spullen maar voor een Opel zou ik absoluut de SSR serie pakken. Welke je nodig hebt hangt voor een heel groot deel van je swirls ed af.
Denk dat je met SSR2 en SSR1 al een heel eind gaat komen.

Deze polijsten kun je zowel machinaal als met de hand gebruiken. Aan te bevelen is machinaal (DAP500) omdat je anders geen armen meer over hebt.
Ga je dit machinaal doen heb je een oranje,lichtgroene en witte LC pad nodig. Met deze pad's kan je eigenlijk alles al wel doen.

Na het polijsten is het tijd om je lak te voeden met een glaze, hier kun je bijvoorbeeld de Black Hole van Poorboy's gebruiken.
Deze geeft een hele mooie diepe glans en voedt je lak ook nog eens.

Na het glazen wil je de lak beschermen, dat doe je met een goede wax (of icm een sealent). Ook hier zijn er weer tig soorten die je zou kunnen gebruiken. In jou geval zou Blue Velvet van Dodo Juice een hele goede keuze kunnen zijn.



Mocht je wat meer willen weten : zaterdag, maandag, dinsdag en woensdag zijn we (overdags en savonds) in Zeewolde bezig om 5 Astra's weer in topconditie te krijgen. Wij gebruiken daar ook een DAP icm SSR en Monello spullen, wellicht een iedeale kans om eens te kijken wat deze spullen in het echt doen of om wat spullen te proberen ?
Je bent van harte welkom : de koffie staat klaar als je zin hebt :)^

Gr. Arjan
 
Juffer heeft inderdaad gelijk met de SSR-produkten; ik wou deze ook aanraden maar blijkbaar is de starterskit met SSR-produkten verdwenen....:(
 
Monello en zon is absoluut geen goede combinatie.
Als je buiten moet staan tijdens het detailen is de SSR serie absoluut aan te bevelen.

Gr. Arjan
 
Ik heb ook enkele malen met Monello gewerkt tot ik vorige week de auto van mijn jongste broer onder handen nam. Toen voor het eerst met SSR gewerkt (ik had de sample kit besteld) en ik vond deze producten geweldig werken. Ik vond de SSR persoonlijk prettiger in gebruik dan de Monello producten.

Groeten,
Erik
 
Allen bedankt voor de snelle en uitgebreide reacties. Ga vandaag op vakantie, daarna maar eens bslissen wat wel en wat niet aan te schaffen, denk dat ik maar een keer bij cc langs ga. En foto's gaan zeker volgen!
 
Vlak voor we op vakantie zijn gegaan kreeg ik wat Meguiar's producten ter beschikking, bijna volle verpakkingen met:
* Gold Class car wash shampoo & conditioner
* Deep crystal paint cleaner - step 1
* Gold Class clear caot paste wax
* 2 meguiar's pad's

Omdat mijn budget beperkt is, wil ik deze producten natuurlijk eerst gaan gebruiken en dan langzaam aan steeds meer de producten kopen die ik graag wil hebben. Vanwege het beperkte budget heb ik er voor gekozen de dap nog niet te kopen, dat kan over een paar maanden wel. Eerst maar eens bovenstaande producten aanvullen zodat ik handmatig kan gaan detailen. Dat ik dan niet alle krassen en swirls weg zal krijgen neem ik maar even voor lief.

Ter aanvulling op bovenstaande producten heb ik gisteravond bij Carclean besteld - dit paste net binnen het budget dat ik nu te besteden heb:
1 100900 Poorboys World - Black Hole - 473ml € 16,99
1 101124 Poorboys World - Poly - Elastic Clay - 200gr € 23,99
1 101018 Poorboys World - Spray and Wipe - 946ml € 15,49
1 100981 White Polishing CCS Euro Foam Hand Applicator € 4,49
1 100719 Poorboys World - SSR1 Light Abrasive Swirl Remover - 473ml € 14,99

Ik denk aan het volgende stappenplan:
1 wassen met Gold Class car wash shampoo & conditioner, daarna drogen.
2 kleien met PB Clay en de Spray and Wipe
3 cleanen met de deep crystal paint cleaner, aanbrengen met de meguiar's pad
4 handmatig polijsten met de SSR1 op de witte pad, alleen de delen van de auto met heel veel swirls en krassen zoals de moterkap
5 glazen met de black hole, aanbrengen met de meguiar's pad
6 wax aanbrengen met de bijbehorende pad.

Omdat ik niet denk de hele auto in 1 dag te kunnen doen volgens dit stappenplan - vanwege vakantie en omdat het buiten moet gebeuren en het helaas iedere dag wel even lijkt te regenen - wil ik na de hele auto gewassen te hebben de andere stappen paneel voor paneel doen. Het kan best zijn dat ik totaal 2 of 3 dagen bezig ben, iedere dag een paar uurtjes. Om de auto tussendoor te beschermen op de delen die nog niet behandeld zijn, wil ik die delen snel behandelen met een spray wax van turtle die ik nog heb staan. Iets is beter dan niets, nietwaar? En als ik dan aan het betreffende paneel toekom, begin ik daar gewoon weer met de eerste stap van mijn stappenplan.

Zie ik iets over het hoofd? Is het stappenplan zo logisch, of kan ik beter nog iets wijzigen?
 
Je producten zien er goed uit :)^

emve zei:
Ik denk aan het volgende stappenplan:
1 wassen met Gold Class car wash shampoo & conditioner, daarna drogen.
2 kleien met PB Clay en de Spray and Wipe
3 cleanen met de deep crystal paint cleaner, aanbrengen met de meguiar's pad
4 handmatig polijsten met de SSR1 op de witte pad, alleen de delen van de auto met heel veel swirls en krassen zoals de moterkap
5 glazen met de black hole, aanbrengen met de meguiar's pad
6 wax aanbrengen met de bijbehorende pad.

Bij stap 4 geef je aan dat je alleen de delen waar je swirls en krasjes hebt wilt gaan polijsten.
Zelf denk ik dat het verstandiger is om de gehele auto te polijsten. Ik weet dat het met de hand enorm veel werk is maar toch zou ik die moeite willen gaan nemen.

Mocht je de auto in delen willen gaan doen, let dan goed op het volgende :
De delen die je hebt clayed hebben 0,0 bescherming. Het is dan ook heel erg belangrijk dat je deel voor deel helemaal afwerkt (bedoel dan dus dat je na het clayen en polijsten ook wax aanbrengt).

Tevens heb je nog een PB met wat tips / opties ;)

Gr. Arjan