• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Voorstellen Dropkick

Dropkick

Detailing rookie
23 aug 2016
1
2
48
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en heb me geregistreerd omdat ik een paar vragen heb over mijn Opel Astra G (2004, zwart). Deze auto is zelden of nooit gewassen en heeft bovendien in de loop van de tijd diverse (oppervlakkige) krasjes opgelopen. Daarnaast zitten er allemaal vettige kinderhandjes op. Het heeft me nooit zo gestoord allemaal, maar ik begin er nu wel genoeg van te krijgen dat hij er wat vaal en oud uitziet. Bovendien overweeg ik hem op Snappcar aan te bieden en dan is het toch ook wel wenselijk dat je een beetje een nette auto verhuur. Mijn wens is dus om nu eenmalig de auto spik en span te krijgen, en hem daarna beter te onderhouden.

De vraag is nu dus hoe ik dit ga aanpakken. Ik heb de uitgebreide beschrijving (stappenplan handmatig) hierboven gelezen (veel dank daarvoor!) maar toch heb ik nog wat aanvullende vragen.

1. Is het te verwachten dat de kleine krasjes en de vettigheid zullen verdwijnen tijdens het doorlopen van deze hele procedure? Zo niet, wat moet ik dan nog extra doen, wanneer precies en met welke middelen?

2. Als ik, na de eerste reiniging / poetsbeurt, opnieuw vetvlekken op de auto zou hebben (zonnebrandcrème of zo), hoe kan ik die dan het beste behandelen?

3. Als ik, na de eerste reiniging / poetsbeurt, opnieuw krasjes op de auto zou hebben, hoe kan ik die dan het beste behandelen?

4. Wat is de beste manier om na die eerste grote poetsbeurt de auto van buiten in topconditie te houden? Welke behandeling en hoe vaak? Ik ben geen kenner, en ook geen echte doe-het-zelver, maar heb er wel iets voor over. Dus ik ga voor de tip die het meeste gemak oplevert (en dan bedoel ik natuurlijk niet om alles uit te besteden aan een professional - die tip had ik namelijk zelf ook al bedacht ;)).

5. Als je nog nooit je auto hebt gepoetst, is het dan wel een aanrader om het eens te proberen? Of kan het resultaat ook afschuwelljk tegenvallen? In dat geval is het misschien het overwegen waard toch maar naar een poetsbedrijf te gaan...

Dank voor jullie reacties!
 
Welkom, en veel vragen zeg :)
1. Hangt van de staat van je auto af. Spic & span krasvrij zal handmatig niet echt mogelijk zijn. Dan zal je machinaal moeten werken met verschillende pads en polijstmiddelen.
2. Als je auto er mooi bijstaat ga je vlekken meestal meteen verwijderen met een MF doek en detailspray, geen kans op indrogen dus ;)
3. Als je auto terug (quasi) krasvrij is, zal je hem wassen met de 2 emmer methode en een zachte washmitt waardoor krassen minimaal zijn. Ik detail mijn auto één keer per jaar met de lichtste combinatie die ik heb (Monello Finale op een witte pad). Dat is dan vooral voor krasjes aan de kofferdrempel en deurlijsten en handvaten (die zijn moeilijker te vermijden)
4. Auto in topconditie houden: Regelmatig wassen: Infoamen, afspuiten met hogedrukreiniger, wassen met de 2 emmer methode en een goede shampoo (bv Dodo Juice Born To Be Mild) en drogen met grote, zachte MF doek. Ik was mijn auto 2 keer per maand (maar zou hem liefst elke week wassen)
Elke 4 maanden kan je na het wassen een kleibeurt overwegen en daarna een goede waxlaag erop zetten.
5. Als je handmatig gaat poetsen kan er niet veel misgaan. Je moet wel opletten voor trims, rubbers en fijne randjes en kieren. Polijstmiddel maakt vlekken op plastics en rubber en aan de randen is de lak dunner.
Je wil trouwens ook niet dat alle randen volzitten met polijstmiddel. Als je machinaal poetst (met een DA polisher bv.) moet je dus al zeker afplaktape hebben. Handmatig zou je nog kunnen zonder.
Als je in de buurt van Temse (België) woont, kan je gerust eens langskomen. Dan bekijken we het samen, maar anders zijn er misschien nog wel andere leden in de buurt die wat tips willen geven.
 
Welkom bij de club!, de meeste vragen zijn al beantwoord misschien nog eventuele toevoegingen:


1. Is het te verwachten dat de kleine krasjes en de vettigheid zullen verdwijnen tijdens het doorlopen van deze hele procedure? Zo niet, wat moet ik dan nog extra doen, wanneer precies en met welke middelen? Wat Danny ook al zei, 100% resultaat zul je handmatig bijna niet halen laat staan machinaal. licht er ook aan hoe diep de krassen zijn etc.

2. Als ik, na de eerste reiniging / poetsbeurt, opnieuw vetvlekken op de auto zou hebben (zonnebrandcrème of zo), hoe kan ik die dan het beste behandelen? Wat danny zei, niks aan toe te voegen. Tip: leg altijd een quick detailer in je auto, dan kan het nooit indrogen.

3. Als ik, na de eerste reiniging / poetsbeurt, opnieuw krasjes op de auto zou hebben, hoe kan ik die dan het beste behandelen?
Ik polijst mijn auto 1 a 2 keer per jaar, met Monello Finale op witte pad om zo alles er weer zo goed mogelijk eruit te krijgen.

4. Wat is de beste manier om na die eerste grote poetsbeurt de auto van buiten in topconditie te houden? Welke behandeling en hoe vaak? Ik ben geen kenner, en ook geen echte doe-het-zelver, maar heb er wel iets voor over. Dus ik ga voor de tip die het meeste gemak oplevert (en dan bedoel ik natuurlijk niet om alles uit te besteden aan een professional - die tip had ik namelijk zelf ook al bedacht ;)). niks aan toe te voegen wat danny zei, ik was hem elke week. Aan te raden is een goed wax of de auto in een coating te zetten.

5. Als je nog nooit je auto hebt gepoetst, is het dan wel een aanrader om het eens te proberen? Of kan het resultaat ook afschuwelljk tegenvallen? In dat geval is het misschien het overwegen waard toch maar naar een poetsbedrijf te gaan...
Tijd nemen en alles op het gemak doen, mocht je machinaal gaan polijsten bv dan altijd een test spot doen om te kijken wat je nodig hebt. Verder is alles al gezegd ;)
 
Mijn mening;
Koop een DAP900 en lees je lekker in voor het polijsten.
Je auto zal er uit zien als een parel zonder al de spierpijn van handmatig te werk gaan.