• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vragen over de 5 Stappenplan (Opel Astra Sport Tourer zwart 2011)

Maarten80

Detailing addict
28 jul 2015
13
60
Beste forumleden,

ik ben nieuw hier op het forum dus zou ik mij even voorstellen, mijn naam is Maarten en 34 jaar.
ben sinds kort in het bezit van een Opel astra sport tourer metallic zwart 2011.
deze wil ik graag volgens het 5 stappen plan gaan behandelen en bij houden.
zie http://autodetailing.nl/forum/showthread.php?3842-HOW-TO-Volledig-5-stappenplan
Dit stappenplan wordt allemaal met de hand uitgevoerd.

Ik zou dan op het volgende lijstje komen,

Wassen:
Beginnen met afspuiten volledige auto met hogedrukspuit
Nogmaals afspuiten
Wassen met washmitt, 2 emmers en shampoo

Reinigen:
Rondje Iron-X om de auto
Wederom afspuiten
De auto zorgvuldig kleien
Wederom afspuiten
Drogen met droogdoek

Reinigen/Voeden/Beschermen van de lak:
Polijsten
Black Hole aanbrengen
Wax aanbrengen

Onderhoud:
Wassen
QD+ Quick Detailer Plus aanbrengen en uitwrijven

Spullen die ik dan nodig heb:

autoshampoo (Dodo Juice - Born to be Mild)
washmitt
Iron.X (Welke is goed??)
Klei (Monello Dolce Verde Klei Set)
Polijstmiddel (Poorboys World - Professional Polish)
Black Hole (Poorboys World)
droogdoeken
Wax (Poorboys World - Natty's Paste Wax Blue)
QD+ Quick Detailer Plus - Poorboys World

nog 1 vraag, met wat voor doeken/pads kan ik deze spullen goed aanbrengen?
is dit een beetje in de goede richting?
Als er verbeteringen zijn hoor ik het graag.

Met vriendelijk groet,

Maarten.
conv_2376.jpg
 
Je hebt je goed ingelezen Maarten!

overweeg ook 2 gritguard emmers met grit guard... Deze zijn aan te raden om swirls je voorkomen!

ik zal gewoon non ferro kopen... Is net zo goed als de rest maar t meest voordelig ;)

als pads kan je het beste deze nemen:

https://www.Carclean.com/product/Monel...te_MHPW_101176 ik zal een witte gebruiken voor de prof polish... En een zwarte voor de glaze en wax... Wel een aparte gebruiken voor beide!

als doeken is dit een aan rader:
https://www.Carclean.com/product/Monel...MPV0103_102088
 
Ik kan me alleen maar aansluiten bij Zluytr, met deze toevoeginen:

Washmitt: Ik heb de Thick mitt van Monello, de Microfiber Madness Wash mitt, een goedkope mitt van de Halfords (voor het vieze werk) en een wash pad van Adam's. De pad van Adam's bevalt mij het best, maar die is niet te verkrijgen op CC. Als je graag alles bij CC besteld, dan zou ik de Microfiber Madness wash mitt/pad nemen, maar die van Monello is zeker niet slecht. Het nadeel van een wash mitt vind ik dat je hem niet gemakkelijk om kan draaien naar een schone kant. Aan de andere kant is een mitt wel weer makkelijker vast te houden op de schuine delen. Ik gebruik dus meestal de pad van Adam's voor de liggende delen en een wash mitt voor de schuine delen.

Droogdoeken: Monello Senza Aqcua. Ik gebruik de kleintjes, maar ik weet/vermoed dat het merendeel van de forumleden de grote variant prefereert. Met eventueel de kleintje voor de sponningen e.d.

Wax: Ik heb geen ervaring met Natty's Blue, maar van wat ik begrijp van het forum is dat Collinite 845 doorgaans beter is en in dezelfde prijsklasse zit.
 
Hey Maarten,

Je hebt je inderdaad goed ingelezen voor een goede basis! Wat Zluytr en Jansen aangeven, sluit ik mij ook bij aan.

Ik raakte even in de war met het ''polijstmiddel'' die je wilde gaan gebruiken en de stap ''polijsten''. Ik dacht uiteindelijk dat je machinaal wilde gaan polijsten, maar zie nu dat je met de hand aan de slag wilt en simpelweg een cleaner wilt gaan gebruiken i.p.v. polijsten. (OK OK, een cleaner is ook een polijstmiddel, maar dan zonder korrel :-D)

Spullen die ik dan nodig heb:

Autoshampoo (Dodo Juice - Born to be Mild)

Veel gebruikte shampoo.

Washmitt
Ik gebruik de dunne en dikke washmitt van Monello. Doe hiermee een gehele auto zonder problemen.

Iron.X (Welke is goed??)
Ik gebruik Monello Non-Ferro, maar stap over op een andere. Recent een review+test geweest hier op het forum.

Klei (Monello Dolce Verde Klei Set)
Veel gebruikte klei. Ikzelf gebruik hem ook en tot op heden werkt hij prima.

Polijstmiddel (Poorboys World - Professional Polish)
Ik heb geen ervaring met cleaners en ken alleen deze van de vele goede reviews.

Black Hole (Poorboys World)
Veel gebruikte glaze.

Droogdoeken
Ook ik gebruik de Senza Aqua droogdoeken. En net als Jansen heeft mijn voorkeur de 3 kleinere i.p.v. 1 grote. Bezoek daarnaast ook is een Action of iets dergelijks, en haal een stapeltje goedkope doekjes als ''smeerdoekjes''.

Wax (Poorboys World - Natty's Paste Wax Blue)
Een veel gebruikte wax. Ook ik had het idee dat de Collinite 845 beter was en dezelfde prijsklasse.

QD+ Quick Detailer Plus - Poorboys World
Geen ervaring met dit product. Ook nog niet zo vaak op het forum tegengekomen. Mocht je dit product puur als detailerspray gebruiken, lijkt mij de toevoeging van carnauba een pluspunt. Echter viel mij op dat je detailerspray/clay lube bij je klei set hebt (Perfetto), en daarnaast dus de QD+. Ikzelf ben op vele aanraden overgestapt op Poorboys Spray&Wipe om beide, EN VEEL MEER, met 1 product te kunnen doen.

Clay lube
Detailerspray
Ramenreiniger + afstotend maken
Interieur reinigen
Kunststof reinigen
Etc etc etc...


Zoals in een review bij de QD+ staat: ... Na het wassen van de auto afgenomen met QD+. De auto stond in de Collinite 845 en door de QD+ leek het wel alsof ik de wax er nieuw opgezet had...

Ik kan je melden dat dit bij mijn auto, eveneens in de 845 en dan de Spray&Wipe, hetzelfde is.



Greetz
 
Voor een hele auto halen de kleine doeken het never nooit bij de grote variant.

Ik weet niet wanneer ze weer binnen zijn... Maar ik denk dat je zelfs beter voor de Gyeon variant kan gaan... Bij zowel de mitt en de droogdoek ;)


En +1 voor de spray and wipe!
 
Maarten,
Ik zie dat je PB prof polish als cleaner wilt gebruiken en PB black hole als glaze dus dat zijn 2 flessen (en 2 rondjes rond de auto). De keuze is zeker niet slecht maar deze 2 stappen zou je ook kunnen vervangen voor Autofinesse Rejuvinate =cleaner welke glaze oliën achterlaat en je slaat 2 vliegen in 1 klap.
Wellicht ook een optie.
QD+ kan strepen achterlaten zeker als je teveel gebruikt. 1 spray op een mf doek goed verdelen en direct uitpoetsen/afnemen dan gaat het goed.
 
Je stappenplan klopt helemaal.
verder ben ik het eens met bovenstaande,
maar,

Ik gebruik zelf ook de PB wax en ben hier erg tevreden over, voornamelijk het gebruiksgemak zelfs in de zon! Mocht je dus geen overkapping hebben is het zeker een aanrader
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Bedankt voor jullie snelle reactie/tips, ik ga even mijn stappenplan hier en daar even aanpassen:-D.
het 2 emmer systeem wou ik ook toepassen Zluytr, maar dat staat niet goed in mijn lijstje.
en de tip over het product Poorboys Spray&Wipe helemaal :)^Maupie00, maar tast deze niet de wax laag aan na het wassen (onderhoud)?
Ric325i dat flesje van jou ga ik maar ook even toevoegen en die andere 2 verwijderen, maar met wat voor pad/doek zet jij deze erop?


Quantoxx waar kan ik die review+test vinden?
Iron.X (Welke is goed??)
Ik gebruik Monello Non-Ferro, maar stap over op een andere. Recent een review+test geweest hier op het forum.

Mvg,

Maarten
 
Maarten80,
Ik zou het doen met een zwarte/rode pad op de machine.
handmatig zie onderstaande link
https://www.Carclean.com/product/Monello/Del_Ufo_XL_Foam_Applicator_102949