• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wat is het voordeel van het combineren van een sealant met een wax?

Status
Niet open voor verdere reacties.

bs

Detailing addict
27 dec 2010
543
62
Hallo,

Je zet de auto in de wax, waarom doen sommige mensen de auto dan nog in de sealant zetten??

alvast bedankt

Heel zwart-wit gezegd zijn een wax en een sealant hetzelfde. Het verschil is dat een wax op overwegend natuurlijke basis is, en een sealant op synthetische.

Waarom sommigen niet alleen kiezen voor het een of het ander, is dat ze iets aparte eigenschappen hebben. Zo is (door de beugel genomen!) een sealant wat duurzamer, en een wax geeft een ietsjes mooiere finish en watergedrag op de lak. Uitzonderingen bevestigen de regel natuurlijk ;)

Bovendien is een wax gewoon 'leuker' aanbrengen, geeft een gevoel van 'kersje op de cake'.

Door eerst een sealant te gebruiken en daarna een wax, heb je de duurzame laag onderop liggen, voor het geval de wax het niet uithoudt, en de wax voor het mooie toplaagje.

Soms is een T-shirt genoeg.
Soms is het kouder, trek je een jas aan ... :-" met een T-shirt eronder

Sealen of waxen kan allebei en ook nog samen
En dan nog verschillende sealants met verschillende waxen
Of over de wax een spraysealant ...

Proberen, kijken wat bevalt en dat onthouden dat maakt het leuk
Althans voor velen op dit forum

Hans

Sealant is een synthetische wax, harde wax gebaseerd op natuurproducten.
Sealant heeft over het algemeen een langere standtijd en voor het "extra" gehalte wordt daar dan vaak nog een laagje wax overheen gesmeerd voor een "nattere glans" of omdat het gewoon lekker is! :-b

Dus eerst de sealant en dan wax.

Je kan een sealant onder een wax zetten, nooit er bovenop. Dit komt doordat een sealant synthetische polymeren bevat die alleen goed hechten op een zo schoon mogelijke lak.

Men doet dit wel eens om:
a) een langere standtijd te krijgen. Een sealant is over het algemeen duurzamer dan een wax (uitzonderingen daargelaten natuurlijk!). Als je een minder duurzame wax zet op een duurzame sealant, dan is je lak tenminste nog beschermt door de sealant als je wax is uitgewerkt. Maar als je al een duurzame wax gebruikt, zoals Collinite 476, dan heeft het mijn inziens weinig nut om er een sealant onder te zetten.
b) Mooiere beading. Sealants staan bekend om hun goede sheeting en niet zo spectaculaire beading. Men zet er wel eens een wax op om mooiere beading te krijgen.

Precies andersom dan wat de TS meld ( zoals Rolf ook aangeeft ): eerst de sealant en dan de wax.
Je kan ook zien als gewoon 2 lagen plakken of nu zelfde of andere bovenop doet, je weet zeker dat je alles hebt beschermd en geeft dus tevens een dikkere jas aan om te beschermen tegen de invloeden van buitenaf.
Het is overigens niet verplicht, 1 laag is op zich meer dan voldoende ( en 1000x beter dan niks )

Gm toyota:

Tech wax 2.0 / natty's zijn toch ook duurzame waxen, toch?
Je kan het zo duur maken als je wilt van dure waxen, maar moet er ook voor de natty's een sealant of is de natty's al duurzaam genoeg?

ex-p van poorboy's gebruik ik voor de natty's blue. :ja
gebruik de wax zowel liquid (met de dap) als de vaste wax (met de hand)
je zou nog blackhole kunnen gebruiken voor de ex-p.

gebruik het ,met tevredenheid, nu een jaar of zo op mijn vriendin's auto. tippie van HQ CC:-)^

bs zei:
Tech wax 2.0 / natty's zijn toch ook duurzame waxen, toch?
Je kan het zo duur maken als je wilt van dure waxen, maar moet er ook voor de natty's een sealant of is de natty's al duurzaam genoeg?

Met de Tech wax 2.0 heb ik helaas geen ervaring. Natty's wel. Uit een test is gebleken dat deze heel duurzaam kan zijn, zelfs +4 maanden standtijd. Maar bij mij heeft deze het nooit langer dan 2,5 maanden vol gehouden. Komt waarschijnlijk door de omstandigheden, ik sta bijv. vaak langs een drukke weg geparkeerd. Natty's vind ik qua duurzaamheid dus niet slecht, maar ook niet top.

Ik ben zelf niet zo'n fan van sealants, het 'moet' ook niet onder een wax en dat doe ik ook niet. Wil ik duurzaamheid, dan heb ik voldoende duurzame waxen als alternatief. Het enige wat onder m'n waxen komt is een aio, glaze of waarschijnlijk in de toekomst C-quartz.

Gezien mijn ervaringen met Natty's denk ik dat Ex-p eronder waarschijnlijk wel iets extra's qua bescherming biedt. Maar goed, Natty's is zo'n makkelijk en lekker bruikbare wax, ik smeer hem graag en met veel plezier één keer in de maand op een auto.

Ik heb de EX-P getest met daarover de Natty's Liquid, op een andere paneel enkel een sealant nl de Wolfgang Paint Sealant zonder daarna een wax en 'k moet zeggen, heel tevreden van deze laatste, wat een gladheid :cool

Kan ik eerst Tech wax 2.0 op de auto zetten en daarna aftoppen met mijn natty's paste blue? Het was maar een vraag omdat Tech wax 2.0 meer is dan alleen een sealant.

Ik ben bang dat Tech wax 2.0 mijn black hole doet opvreten, wat moet ik hiermee?

ps. Ik weet dat er in Tech wax 2.0 ook al een glaze zit maar ik vindt Black hole ook een geweldig product.

Maar in de M16 zit ook een glaze, dus veel schiet ik er niet mee op om de Tech wax 2.0 te verkopen. Waarom raden jullie dan aan om Tech wax 2.0 te verkopen?

alvast bedankt,

gr. Bob

Virus:

M16 camoufleert ook een hele hoop en als je kijkt in de carclean shop dan zie je bij de beschrijving staan dat er ook een polish [ eigenlijk een glaze maar meg noemt het zo] erin zit.

Net gekeken in de shop maar M16 staat er momenteel niet in. :(
Ik zou eens kunnen kijken op mijn blik M16 maar daar zal waarschijnlijk ook niet veel info op staan...iemand die hier uitsluitsel over kan geven: is M16 een pure wax en indien niet, wat bevat het dan allemaal? :weetniet

Status
Niet open voor verdere reacties.