• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wat is polyclay?

Redhouse

Detailing chief
8 feb 2022
379
98
43
Hendrik-Ido-Ambacht
Wat is het verschil tussen poly-clay (zoals bijv PBW polyclay / wolfgang/ geel/groene klei van DDJ of klei van valetpro) en 'normale' klei van bijv monello / DDJ Supernatural (etc)?

Wanneer gebruik je een poly-clay en wat doet het anders dan 'normale' klei?

Hopelijk kan een klei-guru me dit vertellen ;)
 
Ik kan je geen feitjes geven, maar alleen wat ik ergens in m'n achterhoofd heb rondslingeren. ;)

Voor zover ik weet is dit soort type klei veelal zéér fijn en beter kneedbaar. Het is dus wat veiliger qua marring omdat het fijner is en waar een 'normale' klei kan brokkelen of uit elkaar getrokken kan worden, is deze wat elastischer.

Althans, ik heb er maar één of twee gehad en ik noemde ze de kauwgom-varianten die op vuile lakken niet zo veel deed. Ik gebruikte liever een wat grovere klei.
 
  • Leuk
Reactions: Redhouse
@ivo's en @Quantoxx
Bedankt voor jullie antwoorden.

Nu klei ik mn auto's regelmatig dus veel vervuing zit er niet op.
Is een polyclay dan goede optie of gaat jullie voorkeur dan toch uit maar 'normale' klei.

Ik heb nu de monello die goed werkt maar redelijk stug is (moet regelmatig in warm water doen).
Hebben jullie (of anderen) nog suggesties voor beter kneedbaar alternatief (fine clay) die goed reinigt en geen marring geeft.
(Liever geen mequiars of mothers ivm oplossen van klei bij sommige lubes).

Greetz, Johan
 
Zelf ben ik wel tevreden over de Dodo Juice Supernatural Detailing Clay (medium), maar ook de Poorboy's vond ik wel fijn. Kijk gewoon bij de producten naar een 'soft/fine/regular' klei en de prijs als je dit regelmatig doet bij je eigen auto, wat overigens niet echt hoeft i.m.o.
 
  • Leuk
Reactions: Redhouse
@ivo's en @Quantoxx
Bedankt voor jullie antwoorden.

Nu klei ik mn auto's regelmatig dus veel vervuing zit er niet op.
Is een polyclay dan goede optie of gaat jullie voorkeur dan toch uit maar 'normale' klei.

Ik heb nu de monello die goed werkt maar redelijk stug is (moet regelmatig in warm water doen).
Hebben jullie (of anderen) nog suggesties voor beter kneedbaar alternatief (fine clay) die goed reinigt en geen marring geeft.
(Liever geen mequiars of mothers ivm oplossen van klei bij sommige lubes).

Greetz, Johan
Elke Clay geeft marring dat gezegd hebbende is Ddj supernatural clay wel een winnaar vind ik.
 
Laatst bewerkt:
Ik klei mijn eigen auto of auto's die ik bijhoudt alleen wanneer ik ga waxen of iets moet polijsten. Wanneer ik ook klei, zomer of winter, gebruik ik simpelweg gulzig veel glijmiddel. Beter voorkomen dan genezen. (Inderdaad, de Monello-klei heeft wat hulp nodig met wat warmte erbij, maar een beetje warm water erbij is altijd wel lekker in de winter)

Ik kies dus niet perse voor een merk, maar kijk naar de gradatie van een klei. Zachtere klei wil vaak over vuil heen glijden en grovere klei pakt dit op, maar je bent dan ook wel weer grover bezig.
 
  • Leuk
Reactions: Redhouse
@Quantoxx
Gebruik zelf ook altijd voldoende glijmiddel, om evt marring te beperken/te voorkomen.
En klei moet inderdaad niet te fijn zijn, anders moet je 6x over vervuiling heen voordat die wat doet. Blijf je bezig :)

Die bilthamber soft heeft ook wel goede papieren. Is die echt zo onkneedbaar als sommige beweren of valt dat wel mee?
 
Bilthamber soft is m.i. (de versie van een jaar of 4 geleden toch..) niet de moeite waard. Net geen baksteen zo hard, en plakkerig (aan zichzelf, het doosje, alles..!!)
Poly clay is voor het 'schonere' werk m.i. goed geschikt, met in mijn ervaring minimale marring tot gevolg.
Daarmee bedoel ik te verwijderen met enkel een paintcleaner, zo minimaal.
 
  • Leuk
Reactions: Redhouse
@ivo's
Bedankt voor info, daar kan ik wel wat mee, zit niet op baksteen te wachten :)

@Ric325i
Jij ook bedankt. Helaas is fine variant niet meer verkrijgbaar. Medium ook ervaring mee?

@Pter
Lijkt de supernatural medium clay qua werking op monello?
Los van stugheid zie ik bij monello klei op opel en volvo lak (grijs en wit) geen zichtbare marring. Dus als dat bij supernatural medium ook zo is dan ga ik die maar eens proberen :)
 
@Redhouse ik was al bang dat de “fine” variant uitverkocht zou zijn . Als ik het assortiment van CC bekijk zou ik voor de ddj sn medium gaan.
De kleI voelt met kneden wat apart en (erg) klevering aan dat wordt minder tijdens gebruik, ook is ie compatibel met de meeste claylubes die ik ken .
In vergelijk met Monello klei vind ik ddj SN medium absoluut prettiger verwerken.
 
  • Leuk
Reactions: Redhouse
Zoek ff naar dat andere topic over klei, waar aangegeven wordt welke klei wel en geen slijpende eigenschappen heeft. Schurend is prima als je gaat polijsten, niet zo handig als je het als onderhoud gebruikt.
 
  • Leuk
Reactions: Redhouse
Elke Clay geeft marring dat gezegd hebbende is Ddj supernatural clay wel een winnaar vind ik.
Ben ik het niet mee eens. Mijn auto netjes met de monello klei schoon gemaakt, kwam niet heel veel van af maar toch de moeite waard. Daarna inspectielampje erover en geen marring kunnen ontdekken. Voldoende born slippy gebruikt en niet in de volle zon maakt een groot verschil.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx