• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wat kan er allemaal mis gaan bij het polieren?

-Vanquish-

Detailing addict
1 jul 2008
698
65
Mijn grootste schrik bij het detailen van een auto is steeds dat ik misschien schade kan aanrichten, zeker bij een wagen die niet van mezelf is.
Ik richt me dus tot de meer ervaren detailers of mensen die al eens een foutje gemaakt hebben om duidelijk te maken op welke manier je (onherstelbare) schade kan aanrichten.

Eén van de zaken die me onmiddellijk te binnen schiet is het polieren tot je door de blanke laag zit. Uiteraard een eenvoudige verklaring: polieren = een beetje lak verwijderen, dus kan je te ver gaan en door de clearcoat zitten.

Dan lees ik ook dikwijls dat men de lak kan verbranden. Ik denk dat dit meer van toepassing is bij het gebruik van een rotary, maar wat is dat juist het verbranden van lak? Ik neem aan dat dit nog iets anders is dan door de blanke laag te zitten.

Kleine situatieschets: ik ben een beginnend detailer, begin mijn excenter meer en meer te kennen maar ik weet nog niet hoe ver ik kan gaan bij correcties. Zo krijg ik swirls en dergelijke mooi weggewerkt, maar kleine krasjes lukken me nog niet. In eerste instantie kan ik ze ook nog niet echt opmerkelijk verminderen. Enerzijds durf ik niet echt verder gaan, anderzijds denk ik dat ik nog een ruime marge heb wat de mogelijkheden van een excenter betreft. In ieder geval, ik heb me tot nu toe geconcentreerd op de swirls en het terug tot leven wekken van de lak en het resultaat is er ook naar, maar een mens wil altijd beter.
Ik heb ondertussen een lakdiktemeter, dus dat geeft me al iets meer zekerheid. Ben ook op zoek naar een teststukje waar ik dan naar believen op kan oefenen, vooral om wat diepere krassen weg te werken en ooit eens te leren wetsanden.
Met de lakdiktemeter hoop ik goede indicaties te krijgen over hoeveel clearcoat ik weghaal en weet ik waar de herspoten delen etc zijn, dus waar ik wat meer voorzichtig moet zijn. Aangezien ik met een excenter werk verwacht ik dat er zeer weinig (misschien zelfs onmeetbaar weinig door de lakdiktemeter, rekening houdend met afwijkingen) lak weggehaald wordt. Wil dit dan zeggen dat ik toch wel een serieuze tijd (meerdere hits) kan polieren op 1 plaats? (Vandaar ook mijn vraag over het verbranden van lak)

Dus... zaken die fout kunnen lopen? Ik zou het graag weten.
Alvast bedankt voor de reacties!

ps: ik post dit in off-topic omdat ik niet echt wist waar dit topic thuishoort en dan kan er ook iets meer algemeen gesproken worden, dus niet echt product specifiek. Als er een betere plaats is, men excuses. ;)

[mod]Topic verplaatst naar polish, compounds etc. ;) [/mod]
 
Ik heb ondertussen wat ervaring opgedaan de laatste tijd ;)

Je kan op veel manieren schade aanrichten, zeker als je niet je koppie erbij houdt, je moet altijd weten waar je mee bezig bent, dat is van de belangrijkste dingen.
Met een excenter kun je niet echt fouten maken, mits je zoals ik al zei: je koppie erbij houdt, als je uitschiet met de machine, dan kun je schade veroorzaken met de backingplate bijvoorbeeld die de lak raakt om maar een voorbeeld te noemen. De hoeveelheid lak die je verwijderd met een excenter is echt minimaal, dus de kans dat je door de lak heen gaat met zo'n machine is ook heel erg klein, tenzij je dingen gaat doen die nog niemand geprobeerd heeft.

Het verbranden van lak gebeurd inderdaad alleen met een rotary, vaak zit je dan ook door de blanke laklaag heen omdat de pad ook blijft schuren dus nog steeds lak verwijderd. Op kunststof delen kun je de lak wel laten verbranden zonder er doorheen te gaan omdat kunststof de warmte gewoonweg anders afvoert (eigenlijk slecht). Heb tijdens een workshop kunnen zien dat de lak vrij makkelijk tot 70 graden mag worden zonder veel problemen, daarboven wordt het dus wel een probleem. Zelf voel ik altijd even de temperatuur van de lak na een hit om te voelen of het goed gaat.

Een lakdiktemeter is niet zaligmakend, deze meet de laag tussen de meter en het plaatwerk, daar zit dus nog grondlak, eventuele plamuur, lak en clearcoat tussen, hij meet dus de totale laag! Alleen hele dure meters kunnen de verschillende lagen meten. Je weet dus nooit hoe dik een clearcoat is! Het is slechts een indicatie. De hoeveelheid lak die je verwijderd is ook sterk afhankelijk van de pad/product combinatie die je gebruikt. Dennis en ik gebruiken regelmatig Meguiar's So1o, dit haalt veel lakdefecten weg, maar verwijderd eigenlijk niet veel lak, dat hebben we afgelopen weekend nog gemeten. Ga je een zware cuttingcompound en een wollen pad gebruiken, dan kun je er op rekenen dat je veel lak verwijderd.

Met wetsanden heb ik al een fout gehad, ging bij het sanden van een bijgewerkte kras door de blanke lak heen, had geen lakdiktemeter, maar de lak was daar gewoon dunner dan normaal ]-0 Was een auto van een collega, zou toch overgespoten worden, maar baalde er niet minder van :|~*
 
Interessant topic! Voordat ik begon was ik al bang om met een stukje klei over de lak te glijden...en scratchX etc te gebruiken, puur bang om het erger te maken in plaats van beter. Binnenkort (2e helft november..;) ) ga ik voor het eerst aan de slag met een excenter, en vraag me af of ik dat apparaat überhaupt wel op de lak durf te zetten...:D...Daarom heb ik ook zoveel moeite om de bepalen wat erbij moet komen kwa pads etc. Wat moet de toerensnelheid zijn van de excenter bij welke pads, hoe vaak kan en mag je heen en weer? Na ja...al doende leer je natuurlijk, en op het forum lees je al erg veel over het gebruik van de excenter...maar toch....ben benieuwd hoe ik me zal voelen met een draaiende excenter in mijn handen vlak bij mijn autootje...:)
 
@dovdmeer
Ik weet niet hoe druk het gaat worden bij een evt 'cursus' voor de DAP 500 :)jippie ), maar mss kan je daar dan bij zijn. Ik vermoed dat er meer detailers (ik sowieso) met dezelfde vragen zitten, onafhankelijk of je nu de DAP of een excenter hebt.
 
DKBM zei:
@dovdmeer
Ik weet niet hoe druk het gaat worden bij een evt 'cursus' voor de DAP 500 :)jippie ), maar mss kan je daar dan bij zijn. Ik vermoed dat er meer detailers (ik sowieso) met dezelfde vragen zitten, onafhankelijk of je nu de DAP of een excenter hebt.

Ik denk dat ik daar wel bij zal zijn ja...:party: Zonder ook maar enige uitleg lijkt het me niet verstandig een machine over de auto te laten gaan...:D.
 
Zoals gezegd: met een excenter kan er weinig mis gaan. Het enige waar je op moet letten zijn de LC pads. Deze hebben over hele oppevlak velcro en de rand daar van is nogal scherp dus je moet oppassen dat je die niet tegen lak aan zet. Vooral bij deurgrepen e.d.

Helaas ben ik zelf ook een keer de fout in gegaan. Bij de auto van m'n bedrijfsleider ging het mis op de achterklep.
Ik was bezig met een gele polishing pad van meg's op het verticvale deel. Toen ik naar beneden ging raakte ik minder dan een seconde de bumper met de rand van de pad en gelijk was de lak uit elkaar getrokken op de bumper omdat de bumper waarschijnlijk de warmte niet snel kon afvoeren. De lak verbranden zal niet zo heel snel gebeuren.

Waar je wél voor op moet passen zijn randjes, deurgrepen, van die hoge randjes in motorkappen e.d. Daar is de lak dunner dan de rest. En geloof 1 ding: je bent er sneller doorheen dan je denkt. Je hebt het ook pas door als het te laat is, er is géén waarschuwing vooraf van hey het gaat nu bijna verkeerd!!!

Daarom is het ook van belang een goede rotary te kopen en geen 1 van een een tientje of 5-8. Waarom? de goedkopere houden de toeren niet vasthouden als je erop drukt. Wat er dan gebeurt kan je vergelijken met een80kmtrajectcontrole. Mensen zonder cruisecontrol zijn meer bezig met het kijken naar de snelheidsmeter dan de ogen op de weg te houden. Hezelfde met de goedkopere rotary, hier ben je meer bezig met de machine op het juiste toerental te houden dan dat je je ogen op de lak houdt. En je moet je ogen echt op de lak houden.

Besef dat je te werk bent op een lak met een dikte van 0,1 - 0,15 MM het is echt 3x niks waar je op bezig bent.
Je maakt pas echt die klik in je hoofd als je helaas een keer de fout bent ingegaan. Tot die tijd denk je dat het wel mee zal vallen.
 
Dat vraag ik me dus af, misschien om te kijken hoe het is om door de lak te gaan. Voor de rest is het natuurlijk niet helemaal reeel, een motorkap is het makkelijkst om te te doen.
Probeer eens de onderkant van een deur te doen, dat is pas andere koek... Ook is elke lak verschillend. De blauwe Mazda 6 was bv bij lange na niet zo hard als de zwarte van afgelopen weekend.
De ene lak "grijpt" de pad ook veel meer dan een andere lak. Blijft altijd oppassen geblazen.
 
Inderdaad, "plat" plaatwerk is niet zo moeilijk, maar deuren, randen en noem maar op is echt een stuk lastiger. Daar moet je echt de nodige ervaring mee op doen. Je moet de machine ook goed kunnen vasthouden en vlak er op weten te houden, dat vergt oefening.
Een goede rotary is dan echt goud waard!
 
Je hoeft niet perse een motorkap te halen, het kan ook een deur, zijscherm of kofferbakdeksel zijn, hierop kan je mooi feeling krijgen met de machine, je kan zonder problemen lak verbranden, maar je kan ook zien wat de effecten zijn als je een middel te lang doorwerkt, als je hem niet vlak op het plaatwerk houdt als ie gaat hoppen en noem maar op.
Allemaal dingen waarvan ik zeg ik hoop niet dat het gebeurt als ik voor een klant een auto sta te doen met in het achterhoofd hij komt hem zo halen
 
Interessante reacties, waarvoor dank :)^

In het geval van een excenter, kan je dan in principe blijven proberen om een kras weg te werken of later opnieuw te proberen wanneer je meer kennis en kunnen hebt opgedaan? Ik denk dan bijvoorbeeld: Stel mijn motorkap heeft nog een goeie laag clearcoat, ik probeer een kras weg te werken maar dit lukt niet. Stel nu dat er bij deze poging tot correctie amper lak is weggenomen, kan ik dan gewoon opnieuw proberen of kan clearcoat ook aangetast worden zonder dat je er doorheen zit of zonder dat je de lak verbrandt?

Ik plak eigenlijk alle randen af momenteel, maar denk wel dat dit wat overdreven is. Is het bij een excenter nodig om randen af te plakken zoals ik nu doe of denken jullie dat het niet echt nodig is als je er je koppie bijhoudt? De hoeveelheid tape kan me niet schelen, het is vooral de tijd die je kwijt bent met al dat afplakken.

Nog iets wat ik me afvraag. Bij bolle delen maakt de pad niet volledig contact met de lak, moet hier dan extra opgelet worden? Kracht wordt immers op een minder groot oppervlak geplaatst.

Oh en nog een laatste zaakje. Waar kan je best voor een oude motorkap gaan kijken? Koopjes op ebay, lokale schroothandel,...? En wat is dan de gangbare prijs dat zoiets dan moet kosten?
 
Als je met de excenter wertk zou ik alleen zwarte trims e.d afplakken, de kans dat je door je lak gaat is minimaal.
Voor plaatwerkdelen zou ik kijken op de sloop o.i.d. je kan ook eens op autofora rond kijken wat er wordt aangeboden
 
-Vanquish- zei:
Oh en nog een laatste zaakje. Waar kan je best voor een oude motorkap gaan kijken? Koopjes op ebay, lokale schroothandel,...? En wat is dan de gangbare prijs dat zoiets dan moet kosten?

Ga eens bij een schadebedrijf langs, grote kans dat je een deel dat ze al in de container hebben liggen voor niets mag meenemen. :cool:
 
daarom begin ik dus niet aan een rotary, dat is me ook te "eng"
en met de excenter kan er m.i. niet zoveel mis gaan (behalve dan de rand met duurklinken enzo)

ik heb de dvd van meguiars eerst gedownload en daar werd alles al wel duidelijk verteld (als je een beetje engels kan)
voor de rest hier nog een beetje op het forum kijken, staat eigenlijk alles wel op
ben een keer bij carclean geweest met open dag en gekeken hoe andere aan het werk waren, zelf niet gedaan
enige wat ik altijd nog moeilijk vind is wanneer ik op moet houden, dat het geen nut meer heeft om nog vaker rond te gaan
 
Een troost jongens (en meiden) als jullie door de clearcoat heen gaan, kan je bij mij een hoge kwaliteit blanke lak enzo kopen... voor WEEINUGGH :grinning:

dus poetsen maar!!!