• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wat te doen na het aanbrengen van een Glaze?

miikey

Detailing rookie
4 mei 2010
107
0
Ik heb even een vraagje, aangezien ik nog niet heel erg bekent ben en binnenkort toch echt eens wil beginnen.

Nu weet ik dat er verschillende stappen zijn om een perfect resultaat te krijgen en wil ik de DAP900 aanschaffen maar vraag me toch nog wat af.

stap1: wassen (DJ Born to be mild en mothers wash mith)
stap2: kleien met glijmiddel (BH klei met DJ born slippy)
stap3: polijsten -> monello mezzo en finale
stap4: glaze (black hole of white diamond ect)

Bovenstaande is me duidelijk maar nu de afwerkingen, heb veelal begrepen dat veel sealers en/of waxen de glaze aantasten of zelfs totaal teniet doen!!:'(

Welke producten voldoen nu ter bescherming / afwerking van de lak?
Is het aan te raden om en een sealer en daar bovenop een carnauba wax aan te brengen of voldoet enkel een goede carnauba wax of sealer?
Verder hoor ik veel goede ervaringen met de Collinite producten, beter deze wax gebruiken dan bijv een wax van PB of DJ? En is het met deze wax van Collinite ook een must om een sealer aan te brengen?

Graag hoor ik jullie meningen hier over want dit stukje is me nog steeds niet helemaal duidelijk.

PS: heb momenteel de NXT 2.0 tech wax (sealer dus) in mijn bezit maar heb enkele opmerkingen gelezen dat er voor hetzelfde (of minder) geld betere producten beschikbaar zijn. En is deze veilig met de PB glaze?

Er zijn waxen en sealants met ingebouwde cleaners. Die zullen je vers aangebrachte glaze aantasten.
Een pure wax of sealant zal dit niet doen.

Los hiervan is er ooit eens wat discussie geweest over dat een glaze de standtijd van een waxlaag juist negatief zou beinvloeden.
Daar heb ik tot op heden niet veel meer van gehoord, maar persoonlijk denk (vermoed) ik dat dat wel mee zal vallen.

[edit] Zie nou pas dat je NXT 2.0 hebt. Daar zit dus een (milde) cleaner in. En overigens ook een lichte glaze.

Na de glaze kun je deze verzegelen met een sealent of een (pure) wax.

De NXT 2.0 bevat een hele lichte cleaner die de glaze aantast, let wel, dit is echter minimaal en haast niet waar te nemen met het blote oog.

Een veel gebruikte combinatie is een sealent aftoppen met een wax. Zo combineer je een lange standtijd met diepe glans.

De Collinite wax (#845 bijvoorbeeld) is een wax met een hele lange standtijd (mits de voorbereiding goed gedaan is), maar volgens sommige mensen een wax zonder emotie.

Poorboys Natty's waxen zijn goed, maar de standtijd hiervan is niet zo lang.

Dodo waxen hebben een goede standtijd.

Mocht je over een schuur/garage/afgesloten ruimte beschikken en je wilt een sealent, kijk dan eens naar de Wolfgang Deep Gloss Paint Sealent

En uiteraard zijn alle Dodo waxen ook perfect.

miikey zei:
Bovenstaande is me duidelijk maar nu de afwerkingen, heb veelal begrepen dat veel sealers en/of waxen de glaze aantasten of zelfs totaal teniet doen!!:'(

In sommige waxen zitten cleaners. Volgens mij niet in de NT 2.0, maar naar wat ik heb begrepen wel in z'n voorganger. De cleaners zullen de glaze weer (gedeeltelijk) teniet doen

miikey zei:
Welke producten voldoen nu ter bescherming / afwerking van de lak?
Is het aan te raden om en een sealer en daar bovenop een carnauba wax aan te brengen of voldoet enkel een goede carnauba wax of sealer?
Verder hoor ik veel goede ervaringen met de Collinite producten, beter deze wax gebruiken dan bijv een wax van PB of DJ? En is het met deze wax van Collinite ook een must om een sealer aan te brengen?

De vraag over 'en en' is al meermaals te sprake gekomen. Een sealant of wax laag is doorgaans voldoende. Een canaruba wax geeft mogelijk een net iets nattere glans, maar houdt iets minder lang. Vele detailers doen beide voor de lol en omdat je daarmee de kans verkleint dat je een stukje hebt overgeslagen. En de rest zit vooral tussen de oren. Welke wax je moet kiezen, is vooral een persoonlijke keuze.

miikey zei:
PS: heb momenteel de NXT 2.0 tech wax (sealer dus) in mijn bezit maar heb enkele opmerkingen gelezen dat er voor hetzelfde (of minder) geld betere producten beschikbaar zijn. En is deze veilig met de PB glaze?

LAs je budget over hebt, kijk eens rond welke waxen er zijn. Tot die tijd zu k gewoon lekker de NXT opmaken, zodat je daarna een beter afgewogen keuze kan maken. En desnoods gebruik je de NXT alleen voor de velgen of de auto's van anderen. Ik zou de NXT niet direct de vuilnisbak in kieperen, maar gewoon lekker zelf gebruiken.

Zelf heb ik een laagje poorboys natty's blue paste wax over de blackhole gedaan. Heb veel tevreden berichten gelezen over deze combi, en inmiddels kan er zelf ook over meepraten.

Het laat zich soepel verwerken, en het resultaat is een mooie natte glans!

Oke duidelijk. Die NXT 2.0 is dus redelijk onbruikbaar geworden, mindere aankoop geweest dus. Indien er geen glaze gebruikt word maar meteen na een cleaner een wax word aangebracht zou hij van pas kunnen komen.

Hoe kun je er nu achter komen dat een Wax of Sealer 100% pure is? Staat zo ver ik weet niet overal bij bj de productomschrijving.

Maar wat zijn jullie bevindingen van en een sealer en een wax? Of is na een glaze behandeling mat PB Black Hole bijv een goeie wax als Collinite nr 845 voldoende en is de sealer tijdverspilling en/of sonde van het product/geld?

DKBM zei:
In sommige waxen zitten cleaners. Volgens mij niet in de NT 2.0, maar naar wat ik heb begrepen wel in z'n voorganger. De cleaners zullen de glaze weer (gedeeltelijk) teniet doen

Euhhhhh Martin,

even een kleine quote van Mike Philips, dé detail goeroe van amerika over de nxt 2.0:

Mike Philips zei:
M26 is what's called a pure wax, that doesn't mean it's 100% wax, that means it has no cleaning ability and should only be applied to finishes in excellent condition.

NXT and M21 both have a sleight amount of cleaners in them but are not even close to what most people would consider a true cleaner/wax.

M20 Polymer Sealant would be a good light cleaning, long lasting wax or A12 in the Consumer Line

BRON

:roll

Er zitten dus wel cleaners in de nxt 2.0

Wie bevestigd Martin dat het gebruik van een sealer en een wax tussen de oren zit?

Ik vraag me nu echt af of een sealer nu echt verschil uitmaakt of niet. Ik ben van plan de Collinite liquid insulator 845 te gaan gebruiken aangezien ik hier niets meer dan lof over lees:jippie

Owja Martin natuurlijk beland de NXT 2.0 niet in de prullebak. Als ik straks een full detailbeurt heb gegeven aan mijn eigen auto's dan zal de volgende behandeling met klei, paint cleaner en daarna de NXT 2.0 ook voldoen. Ook ben ik van plan om in de toekomt voor andere mensen hun auto te gaan poetsen als ik vind dat ik er zelf klaar voor ben en als ik er zelf ook de behoefte voor heb om op die manier wat bij te verdienen :-p

@Patrick e.a., excuus. Ik had het niet opgezocht en dacht het eerder hier gelezen te hebben. Van de vorige versie wist ik het zo goed als zeker. Vandaar mijn voorbehoud in mijn post. Zal volgende keer toch voor de zekerheid nog even checken. ;)

@miikey: het idee er achter is dat als de wax 'op' is, je nog een beschermlaag over hebt d.m.v. de sealant omdat deze langer volhoud.
Wat betreft meerdere lagen wax; die heb ik zelf niet zo lang geleden ook gesteld, dit is wel puur om zeker te zijn dat geen plekje is overgeslagen.
Voor beide gevallen valt iets te zeggen :)
Zit het tussen de oren .... geen idee .... maar met name in de winterperiode vind ik het persoonlijk geen overbodige luxe om voor de sealant + wax te gaan daar je minder met de auto bezig bent dan in de zomermaanden.

Bagger, daar had ik even niet over nagedacht. Er is een flesje "Poorboy's Polish with Carnauba (Blue)" naar me onderweg en als ik het goed begrijp zitten daar ook cleaners in.

Het leek me een makkelijke manier om machinaal te waxen, maar als ik het zo lees ga ik hiermee m'n glaze weer wegpoetsen. Misschien toch maar kijken of het mogelijk is om 'm om te ruilen voor een andere (vaste) wax aangezien deze ook machinaal aangebracht kunnen worden.

@17thEngineer: Een Polish is inderdaad geen Wax. En een Polish zal altijd je Glaze aantasten, logish een polish zitten schurende korreltjes in. De PB Polish with Carnauba is meer een 1staps product waar een fijne polijstkorrel, cleaner (en wax?) inzit om zodoende tijd en geld te besparen. Dit product dient dus niet samen met een Glaze product zoals PB Black Hole aangebracht te worden. Wel kun je na dit product nog een Sealent en/of Waxlaag aanbrengen. Behalve bij Meguiars schijnt dit allemaal net wat anders (onlogisch) in elkaar te zitten. Appart merk, mijn voorkeur gaat meestal naar Poorboy's boven Meguiars. En DJ is ook een goed merk maar weer wat duurder.

@alle reacties: Kort door de bocht is het antwoord op mijn vragen.
In de winter: sealer en wax voor extra bescherming.
In de zomer: Is een waxlaag voldoende in 2 dunne laagjes aanbrengen.

Dan is de NXT 2.0 dus onbruikbaar voor me eigen auto's vanwege de geringe polish werking die de Glaze weghaalt? Indien er een Glaze aangebracht word. Dit product is dus net als de PB Polish with Carnauba en bevat een cleaner met polijstkorrel? Vind het allemaal apart dat dit niet fatsoenlijk staat aangegeven bij de Meguiars producten
Welk product (sealer) raden jullie aan ter ondergrond van de Collinite nr 845 Wax? En heeft deze wax eigenlijk Carnauba voor extra natte look? (of zorgt hier de carnauba niet voor?)

miikey zei:
De PB Polish with Carnauba is meer een 1staps product waar een fijne polijstkorrel, cleaner (en wax?) inzit om zodoende tijd en geld te besparen.

Er zit Carnauba doorheen en hij staat ook onder de categorie "Wax in vloeibare vorm". Daar ben ik de mist in gegaan, ik ben klakkeloos op de CC.nl categorie afgegaan zonder me er verder in te verdiepen. Aangezien ik al een goede polish, polijst en glaze heb en ook niet te beroerd ben om deze te gebruiken kan ik hier dus vrij weinig mee.

Ah well, het mooie aan Carclean is dat je toch wel zeker weet dat uiteindelijk goed komt! :-)^