• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Waterspots/kalkvlekken voorkomen?

DetailingDutch

Detailing trainee
21 sep 2021
32
40
Juiste product om waterspots te voorkomen bij opdrogen op je lak.
Waterontharder, drogen(dmv doek of blazer). Zijn er ook producten die je kunt opspuiten op je auto die waterspots/kalkvlekken meer voorkomen?
 
@Juffer1 ja dat gebruik je als je ze ziet na bijvoorbeeld een regenbui? Ik bedoel iets wat je op je lak spuit om te voorkomen dat het op je lak opdroogt. Maar detailspray of coating natuurlijk, maar daar bovenop.
 
Als er kalkhoudend water achterblijft op de lak, zou een product deze kalk moeten afbreken o.i.d, Dat lijkt mij, kort gezegd, onmogelijk.

Kalkvlekken na een regenbui zou ook onmogelijk moeten zijn, aangezien het geen kraanwater regent. :p
 
Final Finish bevat (net als de Final Finish professional) azijn wat erg goed werkt om kalkvlekken weg te halen.
Wat je na een regenbui vaak ziet zijn afdrukken van mineralen, ook daar weet Final Finish wel raad mee.

Je kan je afvragen of je op een strakke lak moet willen gaan wrijven zonder dat je die hebt gewassen.
 
  • Leuk
Reactions: Ric325i
Kernwoord is ''voorkomen''. ;) Dat je met producten mineralen of vervuiling kan verwijderen is natuurlijk mogelijk, maar voorkomen dat in je beading vervuiling en/of mineralen worden verzamelt en verdwenen zijn voordat het water verdampt, dat lijkt mij onmogelijk.
Ik bedoel iets wat je op je lak spuit om te voorkomen dat het op je lak opdroogt.
 
Er is geen product dat het voorkomt, want dan zou dit product kraanwater op de auto moeten zuiveren of allerlei vervuiling uit de omgeving op magische wijze moeten laten verdwijnen uit je beading vóórdat het water op kan drogen.

Gyeon - Cure is gewoon een detailingspray en kan bovenstaande dus ook niet.
 
Dus wanneer je Gyeon - Cure aanbrengt op de auto, dan kan je de auto met kraanwater afspoelen en dit laten verdampen zonder dat er kalk en dergelijke achterblijft?

Zelfde verhaal voor vervuiling die in beading verzamelt en achterblijft als het water verdampt?

Het is in eerste instantie een onderhoudsproduct voor (verse) coatings.
Een nadeel van coatings is dat "waterspots" niet kalkvlekken zijn, maar vlekken doordat beading werkt als een vergrootglas en zonlicht de coating kan aantasten.

Cure is dus een detailspray met toevoeging of een spraysealant of net wat voor naam je eraan wilt hangen.

Er staat nergens beschreven dat als je het op de lak/ramen/trims smeert, dat het kraanwater onthard en vervuiling uit je beading oplost.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Dan neem ik aan dat je het over dit stukje hebt ( was ook wel handig geweest om dat zelf even te quoten, dan was dat gelijk voor iedereen duidelijk geweest):
Q2M CURE is het laatste product dat u toepast op de net gecoate lak. Het voorkomt watervlekken en zorgt dat u minder tijd nodig heeft om de auto rijklaar te maken.
 
  • Verbluft
Reactions: Nick Bakker
Cure is volgens mij meer een spray die niet zozeer kalkvlekken weghaalt maar bv voorkomt dat kalkafzettingen een kans krijgen op een vers aangebrachte coating ,daarnaast is het ook een beschermende onderhouds sio2 houdende spraysealent.
 
  • Leuk
Reactions: RoCo en RoyR
@Soepergrover Ja dat was handig geweest, maar niet gedaan. Super dat jij dit even verzorgd hebt en het dus verduidelijkt wat ik bedoel!

Ik geef alleen aan wat ik weet nav het lezen van de tekst bij het product. Men insinueert dus wat anders dan wat het doet....
 
  • Leuk
Reactions: Nick Bakker