• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wax aanbrengen met pad/uitvegen met doek levert swirls.

bmwforlife

Detailing addict
29 jul 2013
24
55
Ik heb in het verleden vaak zelf de auto gewaxd met een pad. Hoe harder de wax ook is hoe moeilijker het uitpoetsen is.

Mijn theorie is dat je alsnog swirls maakt, hoe harder je ook drukt met het aanbrengen of uitpoetsen. Klopt deze theorie?

Als deze theorie klopt, heeft vooraf polijsten dan zin?
 
Hoe harder de wax, hoe moeilijker uit de poetsen?

Je moet een wax altijd zo dun mogelijk aanbrengen. Een dikkere laag, zorgt juist voor een minder resultaat.
Zelf heb ik eerst altijd vloeibare waxen gebruikt, en momenteel gebruik ik meestal een vaste wax. Kwa afnemen merk ik in ieder geval geen verschil.
Wanneer je met het waxen swirls maakt, dan gaat er iets fout!
Met welke pad breng jij je wax aan?
 
In theorie kan je denk ik met alles wel krassen in je lak maken, dus ook met goede mf doeken als je de wax afneemt. En ook met het aanbrengen van de wax kan dat. Alleen doe je dan iets niet goed, of je lak is extreem gevoelig.

Als je een wax heel dun aanbrengt dan hoef je echt niet enorm te boenen, dus dan zou je zeker ook geen swirls en krassen moeten veroorzaken. Mocht dat wel gebeuren dan zou ik andere doeken pakken. Als de lak echt extreem zacht is dan moet je nog wat voorzichtiger zijn en zou ik een coating aanbrengen om wat bescherming te hebben.
 
Als de lak echt extreem zacht is dan moet je nog wat voorzichtiger zijn en zou ik een coating aanbrengen om wat bescherming te hebben.
... en hopen dat je vóór de coating de lak een paar keer kan afnemen zonder opnieuw swirls te maken. :P

@bmwforlife - Nope, jouw theorie klopt niet. :D Je neemt de wax af met een zachte doek die geen krassen kan veroorzaken. Mocht je wél krassen veroorzaken, dan zit er grind in je doek of heb je een lak die uitzonderlijk is. (Erg zacht en/of erg gevoelig)
 
  • Leuk
Reacties: milo-vs en Altos
Nooit last van gehad eigenlijk, welke wax heb je gebruikt?
Ik gebruik zowel microfiber pads als foampads en soms mijn handen en met alle optie's geen swirls gecreëerd.
Ik heb goedkope waxen en hele dure gebruikt en ook al is er wel degelijk een verschil in aanbrengen en de moeite die je hiervoor moet doen heb ik hier totaal geen moeite mee gehad.
 
Ik denk niet dat er een verband is tussen de hardheid van de wax, en de moeilijkheid van het uitpoetsen. De ibrido bijvoorbeeld is ook vrij makkelijk uit te poetsen (al zijn er wellicht nog hardere waxen).
 
Hoe harder de wax ook is hoe moeilijker het uitpoetsen is.
Mijn theorie is dat je alsnog swirls maakt, hoe harder je ook drukt met het aanbrengen of uitpoetsen. Klopt deze theorie?
Als deze theorie klopt, heeft vooraf polijsten dan zin?
Met zachte waxen heb je snel teveel op je pad zitten ,ikzelf vind hardere waxen prettiger/makkelijker om dun aan te brengen.
Jouw theorie klopt klopt niet wat mij betreft ik heb weleens vrij harde wax op een zeer gevoelige zacht lak aangebracht en niks geen swirls. Hard drukken of boenen moet je sowieso niet doen wel moet je de Cure tijd in de gaten houden.
Polijsten heeft vooraf zeker zin...
 
  • Leuk
Reacties: Dagobert
Wax is ook gemaakt om te "smelten" door warmte door wrijving en wordt dus zachter, wat dus eigenlijk niet kan krassen.
En met uitpoetsen kun je ervoor kiezen een pufje detailspray op je doek te sprayen voor je afneemt.
Vergeet ook niet dat een wax vaak een vergrootglas wordt van de ondeliggende lak, dus ieder krasje wordt zichtbaar wanneer er niet goed (genoeg) gepolijst is.
Als je na het polijsten niet ontvet kunnen er olieen van polijstmiddel de krasjes verhullen maar door de wax kunnen deze oplossen/mengen waar deze weer meer zichtbaar worden.

Of...zoals eerder genoemd...je doeken zijn niet zuiver genoeg of van slechte kwaliteit.

Edit: zoals hieronder te lezen is ,kan het wel voorkomen, ik wilde niet overkomen alsof ik alles weet, leer ook nog veel bij.
Welke producten heb je gebruikt?(merken, huidige staat)
 
Laatst bewerkt:
Als de lak echt extreem zacht is dan moet je nog wat voorzichtiger zijn en zou ik een coating aanbrengen om wat bescherming te hebben.
... en hopen dat je vóór de coating de lak een paar keer kan afnemen zonder opnieuw swirls te maken

In het verleden samen met @Frans zijn auto gedaan. Het maakte geen ene fluit uit welke doek we gebruikte, we trokken met de zachtste, dunste, kortharigste doeken swirls in de lak, hoe voorzichtig we de lak ook af namen.
 
  • Leuk
Reacties: Frans
Klopt helemaal, enige waarmee het nog enigszins beperkt bleef, was na de fijnste polijststap alleen maar Microsuede te gebruiken.
 
In het verleden samen met @Frans zijn auto gedaan. Het maakte geen ene fluit uit welke doek we gebruikte, we trokken met de zachtste, dunste, kortharigste doeken swirls in de lak, hoe voorzichtig we de lak ook af namen.
Klopt helemaal, enige waarmee het nog enigszins beperkt bleef, was na de fijnste polijststap alleen maar Microsuede te gebruiken.

Mijn eerste ervaring met dit ''soort'' lak was bij die blauwe Audi S4 met zowel sticky paint en een harde lak die blijkbaar zéér gevoelig was. Wist toen nog niet eens dat een harde lak kon reageren als zachte lak omdat hij vrouwelijk.. sorry, gevoelig was. Wat een drama! :D