• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wax Addict Quartz afnemen en uitwerken

Leonneke

Detailing addict
29 nov 2008
639
68
60
Waalre
Hallo beste forumleden. Omdat ik tegen een probleem aanliep met het verwerken van de Wax Addict Quartz en uiteindelijk tot een prima oplossing ben gekomen dit topic.

Wax Addict Quartz heeft er kennelijk niet voor niks bijgeschreven dat het een 'professionele' wax is en dat je voor gebruik de gebruiksaanwijzing moet lezen. Maar daarmee ben je er nog niet.
Deze Wax is een verschrikkelijke bitch om af te nemen. De wax bestaat uit verschillende bestanddelen. Maar wat de wax natuurlijk uniek maakt is de aanwezigheid van SIO2. Silicium Dioxide. De grondstof van snoeiharde coatings zoals Gyeon. Ook deze wax moet curen. Als richtlijn stelt men dat je moet wachten totdat de dragers (olieachtige stoffen) zijn verdampt.

Bij mij een minuutje of 10 - 12. Neem je de wax eerder af, dan heeft de SIO2 niet de tijd om te hechten. En da's nou net wat deze wax zo mooi maakt. SIO2 aan boord.

Ik heb de wax overigens verwerkt op een bestaande coating, namelijk Gyeon MOHS. In de praktijk loop je tegen het volgende probleem aan.

1) De wax moet voldoende curen, omdat de SIO2 de noodzakelijke verbinding moet kunnen aangaan met de lak
2) Neem je te snel af, dan verwijder je de SIO2 .........
3) Wacht je lang genoeg, of eventueel wat langer, dan is de wax KANONHARD

Afgelopen zondag ging dat dus mis. Wax laten uitharden. Vervolgens wilde ik de wax afnemen

DODO Fantastic Fur, forget it
Monello groen / wit lange vezelzijde, géén resultaat
Monello groen / wit korte vezelzijde, een héél klein beetje resultaat, maar het overgrote deel bleef gewoon zitten
Monello Nero ....... Ging ietsje beter ........

Ik moest dus gaan BOENEN. Druk zetten en hard wrijven met de korte vezelzijde van de doeken. En zo kreeg ik de Wax beetje bij beetje er af.
Helaas moest ik daarna vaststellen dat er krassen en vegen waren ontstaan door de doeken ................ EEN DRAMA toen ik er goed licht op gezet had.

Vandaag het dak opnieuw gepolijst. Wax Addict Quartz aangebracht. Flinterdun. Zo dun als mogelijk.
Curen goed in de gaten gehouden. Na 10 - 12 minuten waren alle vettige/nattige stoffen verdampt.

Vervolgens als volgt afgenomen:

DAP 900
​DA Microfibre Light
Stand 2,5 - stand 3

Eerst uitsluitend het gewicht van de DAP gebruiken. Daarmee boek je al resultaat. Stukken die hardnekkiger zijn, DAP ongeveer stilhouden en hele kleine bewegingen maken.
Is dit nog niet voldoende dan hele lichte druk geven op de kop van de machine. Zo kun je uiteindelijk de wax heel erg mooi en strak uitwerken.

Nabewerken met een dikke DODO doek. Door zachtjes over de lak te aaien kun je perfect voelen of er nog waxresten aanwezig zijn.
Bovendien goed inspecteren met goed licht. Je zult nog aardig wat restjes vinden.

Stofjes gaan overigens ook een perfecte binding aan met de wax. Deze bleken weer het beste te verwijderen met de DODO doek, lichte druk ..........

Resultaat is verbluffend. Maar een absoluut lastige wax die ik in ieder geval niet ongestraft af kon nemen met doeken.

Let wel, dit is slechts mijn manier van verwerken geweest. Van bevriende detailers heb ik mogen vernemen dat ook zij enorm veel moeite hebben de wax met doeken uit te werken.
De DAP met DA Microfibre werkt perfect !!!!
 
Hey Leonneke,

Lijkt me een aardig klusje, zeg! Niet effe simpel een wax eroverheen zetten...

1) De wax moet voldoende curen, omdat de SIO2 de noodzakelijke verbinding moet kunnen aangaan met de lak
Stomme vraag misschien; De wax zal toch gaan hechten aan de bestaande coating..?

Het lijkt mij een idioot sterke combinatie om een harde coating aan te vullen met een wax die blijkbaar ook een harde laag vormt.

Ik ga jouw topic in de gaten houden, vind het wel interessant.


Greetz
 
Hoi Quantoxx;

De hardheid wordt bepaald door de SIO2. Dat is het hardste bestanddeel. Er is een schaal van hardheden en Quartz heeft hardheid 7 op de schaal van MOHS. Schaal van 1 - 10. De hoeveelheid SIO2 aanwezig in het product bepaald de uiteindelijke hardheid van de laag.
De MOHS bevat het grootste bestanddeel SIO2. ( daarom die naam vermoedelijk ). De hardste laag is dus de coating zelf.
De Wax Addict Quartz bevat tevens SIO2 maar veel minder. Het bevat ook waxbestanddelen ( ik schat Carnauba ). De Quartz Wax zelf zal dus minder hard zijn dan de coating.

Ik heb de laag er op gebracht omdat ik de coating zelf extra wilde beschermen. Ik heb namelijk al enkele malen wat krasjes in de coating gehad en dan moet je dus gaan polijsten om die weg te krijgen. Bovendien werkt het niet zo heel eenvoudig om een stukje te polijsten en weer te behandelen met MOHS. Juist omdat je dan verschil kunt gaan zien.

Mocht ik nu waskrasjes krijgen ( en die krijg je geheid ) dan is dat gemakkelijker bij te werken. Heel lichtjes polijsten en waxje aanbrengen ( met SIO2 ).
Bovendien vind ik de beading van een wax wel heel erg prettig. Het voert het water nu éénmaal wat gemakkelijker af.

En ik blijf het nou eenmaal leuk vinden om te detailen ..................................... Ik probeer eigenlijk altijd een hele solide basis aan te leggen welke gemakkelijk te onderhouden is mochten er krasjes of oneffenheden zitten. Een coating is prima te onderhouden ( Bathe + en Wetcoat ) maar beschadigingen zijn een heel stuk lastiger te verhelpen. Door met deze wax te toppen heb ik een leuke beschermlaag, gemakkelijk schoon te houden en bij problemen heb ik wat meer 'ruimte'' om het zaakje te herstellen.
 
In de tabel kun je goed zien hoe verschrikkelijk hard Quartz is .................
Vermoedelijk ook de reden waarom je deze Wax niet één, twee, drie kunt uitwerken .......
conv_2773.png
 
Ik gebruik deze wax ook, en totaal nergens last van.

Wat ik doe: superdun aanbrengen, en zeker geen 12 minuten laten zitten.
als je 2 panelen hebt opgezet met wax, het eerste paneel uitwrijven.
Dan paneel 3 opzetten, en paneel 2 uitwrijven.
en zo heel de auto. Vaak doen we het wax gedeelte met 2 personen.

En als je klaar bent met de hele auto, nog een keer met een schone doek heel de auto oppoetsen.

Ik denk dat de bij warm weer de curve tijd 2 a 3 minuten is. en bij kouder weer 5 a 6 minuten.
 
Hoi Bikkel;

Snap ik. En zo is het mij ook gelukt. Heb echter contact gehad met Roel. De vraag is, of ALLE bestanddelen uitgehard zijn als je een dergelijk korte curingtijd aanhoudt.
 
Snap eigenlijk het hele verhaal niet, waarom zou je een andere weg volgen als door de fabrikant is aanbevolen;
Apply the wax by hand only using a 90PPI foam applicator with light pressure. Treat panel by panel in circular motions followed by straight lines for maximum bond. Curing times vary depending on temperature, car colour and even wind speed, only allow to cure until the oils evaporate, finger test to feel for oilyness, once dry gently buff in the same direction as applied. Use a quality low pile microfibre cloth with light pressure to remove the wax and deep pile to buff to a final finish.
En bij een standaard glascoating ga je toch ook geen 12 minuten wachten eerdat je hem afneemt?
 
Ik heb deze wax mogen uitproberen bij de stand van WaxAddict op de SDD dit jaar. Wat een heerlijke wax, soepele verwerking.
Het was mijn eerste ervaring van dit merk. Ook toen moest ik het na 3 a 5 minuten ongeveer afnemen.

Ook de "winterversie" Subzero paste wax van WaxAddict met een heerlijke mint geur staat op mijn verlanglijstje.
 
Frans;n432338 zei:
Snap eigenlijk het hele verhaal niet, waarom zou je een andere weg volgen als door de fabrikant is aanbevolen;
Frans;n432338 zei:
En bij een standaard glascoating ga je toch ook geen 12 minuten wachten eerdat je hem afneemt?

Ik snap jou verhaal wel. En zal het ook uitleggen. De fabrikant heeft namelijk ontdekt dat je deze wax minimaal 10 minuten moet laten curen. Dat staat dus niet op de pot !!!
Laat je hem korter curen, dan is de duurzaamheid minder en de sheeting slecht. Overigens denk ik zelf dat je deze wax niet moet vergelijken met een standaard glascoating. Dat heeft geen zin of meerwaarde. Je kunt MOHS bijvoorbeeld gaan vergelijken met Cancoat of iGreenlover maar elk product heeft een andere wijze van aanbrengen en afnemen.

Gisteren was het relatief koud. Het curen van de wax, zoals beschreven door de fabrikant, nam 12 minuten in beslag.
 
Leonneke;n432348 zei:
De fabrikant heeft namelijk ontdekt dat je deze wax minimaal 10 minuten moet laten curen. Dat staat dus niet op de pot !!!

De beschrijving komt niet van de pot, maar van de website en wanneer er een aanpassing is van de applicatie dan zou je hem aldaar als eerste verwachten.
Verder beschrijft de fabrikant gewoon een swipe test, zodra je geen versmering meer ziet kan je de haze verwijderen.
In ieder geval kan je naar mijn mening geen exacte curing tijd aangeven, want de uiteindelijke curing tijd is zoals de fabrikant ook vermeld van veel factoren afhankelijk.
Ik haalde de Sio2 coatings aan, omdat je aldaar geen 12 minuten hoeft te wachten met afnemen en het me sterk lijkt dat het aan het Sio2 bestanddeel ligt.
Het uiteindelijk hechten (cross linken) van een Sio2 coating gebeurt pas na het aanbrengen en kan versneld worden door warmte en licht.
Verder zijn er meer dan genoeg waxen die je bijna niet verwijderd krijgt, als je ze te lang laat curen.
 
Ik heb er geen verstand van dus ga me niet mengen in een discussie, maar heb wel een andere vraag.

zou het mogelijk makkelijker zijn om deze wax dan af te nemen met behulp van een quick detailer?
 
Dat schema op de schaal van Mohs is leuk maar coatings worden gemeten in Pencil Hardness:
conv_2774.jpg



Gyeon producten hebben allemaal een certificaat uitgeven door KTR (marktleider in Korea voor tests) met 9H (op de pencil hardness schaal, niet Mohs).
 
ZELF BEOORDELEN

Voor degenen die Wax Addict Quartz gebruiken. Je kunt eventueel het volgende eens proberen:

Neem een motorkap, dak of ander lekker groot deel van je auto. Polijsten. Ontvetten.
Behandel het volledige paneel met Wax Addict Quartz.
Laat één helft 5-6 minuten curen, in ieder geval tot de swipe test een positief resultaat geeft. Afnemen.
Laat de andere helft langer curen. Minstens 10 minuten maar liever nog 15 minuten. Afnemen ( vermoedelijk heb je nu de beschrijving hierboven nodig ).

Spuit er nu flink wat water op, lekker spetteren!

Beoordeel beide zijden. Veel plezier.
 
  • Leuk
Reactions: RedCat