• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wax echt waterdicht?

hazehartje

Detailing trainee
11 apr 2020
19
45
25
Dag autoliefhebbers,

Ik weet helemaal niet of dit bericht goed staat maar weet anders niet waar ik er mee naartoe moet, het gaat over of mijn MGb uit 1970 echt 'waterproof' is na een waxbehandeling.
Onlangs ben ik namelijk verhuisd en heb ik geen carport meer waar hij tijdens een zomerse bui kan staan; in de winter staat hij uiteraard in een goede winterstalling.
Ik was de auto regelmatig etc en na de hele riedel zet ik hem natuurlijk ook in de wax, ik gebruik de Extra Gloss Protection van autoglym.
Uiteraard is roest de grootste vijand van mijn auto'tje, dus loopt hij risico op roest op deze manier?
Mocht dit niet heel goed voor m zijn, zijn er dan bepaalde regenbestendige hoezen die ik zomers kan gebruiken tijdens een regenbui?

Alvast bedankt!
 
Waar de lak goed is, zal het niet gaan roesten. ;)

Wat ik haal uit je verhaal is dat er dus plekken zijn waar de lak niet helemaal lekker is en dan loop je natuurlijk altijd risico.

Een wax is geen anti-roest middel, maar kan invloed van buitenaf wel wat afremmen.


Hoezen zijn te vinden in verschillende prijsklassen, maar onthoud wel dat dit ook voor krassen kan zorgen.
 
Vocht zit in de lucht, alleen lichtdicht afsluiten houdt roesten tegen.
Onder de lak is de laatste plaats waar het roest, kijk vooral onder de auto en waar speling / beweging zit
Bilthamber heeft roestwerende wax, maar verwacht er niet teveel van

Droog stallen en goed ventileren !!
 
Bedankt voor jullie reactie's,

De lak is goed op een enkel krasje na, 2 jaar terug zijn er wel 2 roestbloemkooltjes weggehaald bij een van de deuren.
Mijn vraag is of mijn auto langzaam wegroest als hij niet droog staat tijdens zomerse buien, en dan in acht nemend dat ik de auto goed verzorg en was etc.
 
Ik kan je sowieso aanraden om Bilt-Hamber Auto-Wash te gaan gebruiken als shampoo mochten er al zwakkere plaatsen zijn, of simpelweg ter voorkoming van corrosie:

auto-wash is anti-corrosive and suitable for bare steel too, ideal for owners of older vehicles which may have stone chips or exposed areas of mild steel. This is also an advantage in modern cars where the entrapment of corrosive elements carried by some detergents in folded seams accelerates the corrosion of modern vehicles.

Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat ik het verschil zichtbaar merk op de spaken en randen van mij velgen. Deze zijn inmiddels grotendeels vrij van blanke lak door de opgelopen schades en voorgaand misbruik. Deze oxideren daarom zichtbaar snel. Sinds ik deze shampoo gebruik blijven deze tussen de wasbeurten ineens keurig egaal van kleur! Het is geen fancy shampoo, niet ultra glad, schuimt slechts licht maar is wel super zuinig en met dit effect in acht ben ik zeer tevreden.

De wax die aangehaald wordt is volgens mij de Auto-Balm en die heeft CC helaas niet. Bilt-Hamber is begonnen met roestwering, roestomvorming en herstel van roest plekken. Dit vloeide vervolgens door in een aantal reguliere onderhoudsmiddelen. Zeker een aspect van hun om serieus te nemen.
 
Bedankt RoCo die shampoo ga ik dan bestellen!

Zoals ik het begrijp is het niet zo'n ramp om hem zomers in de regen te laten staan zonder hoes? Als ik hem maar goed blijf behandelen?
 
Natuurlijk helpt wax om je lak en daarmee ook je plaatwerk te beschermen maar de vijand komt van binnenuit.
Ja, kleine roestplekjes kun je krijgen als ergens een chip lak is verdwenen en daar helpt die wax dan ook goed. Zie het verhaal van RoCo. Die plekjes zijn bijna verwaarloosbaar als het gaat om de roest die ontstaat in je holle ruimtes zoals je kokerbalken. Als jij zelf die MG niet hebt laten behandelen (tectyl, Dinitrol etc) kan het snel gaan. De hoes waar je het over had kan dan zelfs in je nadeel gaan werken. Door temperatuurverschillen krijg je condensvorming in je holle ruimtes. Dat vocht droogt uiteindelijk wel op door de wind en die hoes houdt de wind erg tegen. Je holle ruimtes blijven dus langer vochtig en roesten dus juist sneller!.
Het water van een bui regen loopt wel van je koetswerk af, dat is geen probleem. Denk ook even aan je cabrioletkap. Die zou je kunnen behandelen / impregneren zodat het regenwater daar sneller af loopt en je dus ook minder last hebt van algen groei.
 
  • Leuk
Reactions: Stefan O