• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wax en/of coating

Guusb04

Detailing trainee
7 mrt 2019
27
45
Beste allen,

Een wax en/of coating?

Het gaat om een cabrio die alleen met mooi weer gebruikt gaat worden, de rest van de tijd staat hij droog in een garage. Omdat het om een opnieuw gespoten old/youngtimer gaat spelen er een aantal punten mee. Glans: omdat de auto deel gaat nemen aan rally's/tours zijn de looks erg belangrijk. Standtijd: dit zou geen enorm belangrijke rol moeten spelen, alhoewel een goede standtijd geen straf is. De wax/coating ga ik goed onderhouden dus voor de standtijd ben ik niet bang. Slickness: dit vind ik ook erg belangrijk, de lak voelt nu erg goed aan, dit wil ik ook zo houden. Beading/sheeting: De auto staat vaak droog dus dit is geen enorm belangrijke factor, overigens hebben ze dit tegenwoordig allemaal wel prima voor elkaar. De auto wordt van te voren gepoetst.

Wat denken jullie dat de beste optie is:
- Wax
- Wax + spray sealant (Wetcoat)
- Coating (Gyeon Mohs bijv.)
- Coating + wax of spray sealant

Alvast bedankt,

Vriendelijke groet,
Guus
 
Dat is een vraag die ik mezelf destijds ook gesteld heb. Ik heb mijn M3 op dezelfde manier in gebruik. Af en toe een ritje met mooi weer en voor de rest staat deze in de stalling.
De auto heeft een tijdje voor de looks in de Waxaddict Custom Showgloss gestaan. Sicke wetlook, echt prachtig. Alleen standtijd die ik niet indrukwekkend vond.
Inmiddels is de auto volledig gepolijst en heb ik hem van een laag Gyeon Pure voorzien. Waarom niet de MOHS? Omdat de MOHS in mijn ogen minder 'show' gaf. De Pure is een instapper natuurlijk, maar deze heeft echt een mooie finish en aangezien de auto altijd binnen staat en correct gewassen wordt, is de standtijd prima.
Daarom zou ik de Pure ook aanraden, deze kun je altijd na een wasbeurt boosten met Gyeon Cure, of een andere sealant, die wellicht nog wat extra looks mee geeft.
 
  • Leuk
Reactions: Guusb04
Ik zou ook de mate van bescherming meenemen als argument. ;)

Een coating is niet alleen voor die lange standtijd en de "looks" komen van je voorbereiding, niet je coating. Als je een kwetsbare lak hebt, wil je bescherming in de vorm van hardheid.

Denk aan een zachte lak of gevoelige lak.

Persoonlijk zou ik de auto goed polijsten en 'm in een mooie wax zetten, als het een donkere lak betreft. Bij een lichte lak zou ik waarschijnlijk voor een coating gaan vanwege het gebruiksgemak. En een coating als de lak dus kwetsbaar is.
 
  • Leuk
Reactions: Guusb04
Het is antwoord op je vraag is afhankelijk aan wie je het vraagt. Er is geen goed of slecht antwoord.
Mijn antwoord; een coating geeft een gladde koude glans, een wax een minder gladde en warme glans. Aangezien je de glans het belangrijkste vindt zou ik voor een showcar een wax gebruiken.
 
  • Leuk
Reactions: Guusb04
Ik heb deze overgespoten oldtimer cabrio met een coating + spraysealant behandeld. De eigenaar gebruikte altijd Swissvax Concorso wax maar had hem nog nooit zo mooi zien glanzen. Dat zit hem dan ook meer in een goede voorbereiding en het polijsten. Als de lak optimaal is dan is de wax of coating de kers op de taart die dat effect versterkt en dan is het maar net wat je voorkeur heeft, wat je lekkerder vindt werken, mooier vindt, of je er lol in hebt om het wat vaker aan te brengen, enz. en dat is veelal heel persoonlijk. De keuze bij de Mercedes was voor een coating omdat de lak erg zacht was en de eigenaar na het polijsten iets meer bescherming prefereerde dan alleen een wax.
 
  • Leuk
Reactions: Guusb04
@GuidoA @Brad @Quantoxx @Wouter_BMW

Bedankt allen voor jullie reactie!

Het gaat om een Maserati Biturbo lak, ik heb er zelf weinig ervaring mee. Twee maanden terug heb ik een Mas 3200 gepoetst en ook beschermd met Swissvax Concorde Wax die je met de handen moet aanbrengen, een erg fijn product en de resultaten waren erg goed! Ik ga volgende week even met de Biturbo d.m.v. een test spot onderzoeken hoe gevoelig de lak is en hoe deze corrigeert. De auto is ook een lange tijd niet gewassen, dus dan kan ik gelijk de staat van de lak zien. Ik hoor veel verhalen over het toppen van een coating met een wax, wat is jullie ervaring hiermee?
 
Heb zelf ook een youngtimer cabrio en die staat gewoon ook in de Nanolex Si3d coating. Ook deze staat meeste tijd binnen in de garage en coating zit er al 5 jaar op nu en doet zijn ding nog steeds. Waarom geen wax? Dit leek me handiger met gebruik en omdat hij binnen staat blijft de coating langer erop zitten.
 
  • Leuk
Reactions: Guusb04
Het is wel een moeilijke vraag. Ik denk dat het ligt aan de voorkeur van de persoon. Wax is niet duurzaam. Je gaat hem sowieso over tijd wel vaker moeten aanbrengen, terwijl coating duurzaam is en een schitterende glans geeft. Wax ga je aan de buitenkant om de vier tot zes weken moeten zetten. Vaker komen mensen in verwarring tussen autopoetsmiddel en wax. Je wilt voor een showcar gaan, dus mijn keuze gaat naar wax. Er zijn bepaalde show wax die je op je auto kunt plaatsen voor elke show.
 
Wax ga je aan de buitenkant om de vier tot zes weken moeten zetten.
Huh? Dan gebruik je de verkeerde wax of breng je hem heel verkeerd aan... o_O
Het gaat om een cabrio die alleen met mooi weer gebruikt gaat worden, de rest van de tijd staat hij droog in een garage.
Dan gaat een goede wax het zeker VEEEEL langer uithouden
 
  • Leuk
  • Verbluft
Reactions: Joris V en AndyVR
@Joris V , je brengt iemand zo wel op hele vreemde visies.

* Wax is niet duurzaam.
* Coating geeft schitterende glans.
* Verwarring tussen ''autopoetsmiddel'' en wax.
* Waxen die je bij elke show kunt aanbrengen.

Gezien het om een recent gespoten auto gaat en ik mag aannemen dat de lak dus ik goede staat is, zou ik kiezen voor een olierijke wax. (Denk aan een wax met veel carnauba, een ''vette'' wax voor de look en ietwat verhulling)
Een coating kan duurzaam zijn, maar als je verkeerd wast of om welke reden dan er ook veel swirls en dergelijke ontstaan, dan zal je moeten polijsten om deze te verwijderen en feitelijk dus ook de coating. Een wax durf ik hier nog wel overheen te smeren en zijn verhullende eigenschappen te gebruiken, een coating niet. ;)

Hoe dit in de wensen van TS valt, dat kan hij zelf inschatten. Misschien is de info van @Wouter_BMW juist iets wat gewenst is, of toch de minder semipermanente manier van waxen.
 
  • Leuk
Reactions: Joris V
Je hebt tegenwoordig ook hybride en ceramische waxen, standtijden van 6+ maanden is geen uitzondering meer. Wat wil je eraan uitgeven en wat zijn je verwachtingen? De ene wax is bv. veel gladder dan de andere,...
 
Coating geeft een mooie diepe glans en de beste bescherming. Ik wax nooit meer sindsdien.
20210110_135700.jpg
 
  • Leuk
Reactions: Kees-sw en Jansen
Je hebt tegenwoordig ook hybride en ceramische waxen, standtijden van 6+ maanden is geen uitzondering meer. Wat wil je eraan uitgeven en wat zijn je verwachtingen? De ene wax is bv. veel gladder dan de andere,...
De auto is nieuw gespoten en ik wil hem daarom ook zo goed mogelijk beschermen, maar een zeer mooie glans is wel een must. Volgensmij hebben ze dit tegenwoordig allemaal wel prima voor elkaar. Nu zie ik dat CC Gtechniq heeft toegevoegd aan de shop, en zit dus te twijfelen tussen een aantal coatings:
1. Gyeon Mohs
2. Gyeon Syncro
3. Gtechniq CSL + EXOv4

Heeft iemand hier ervaring met een van deze coatings en heeft Syncro een grote meerwaarde ten opzichte van Mohs?
 
Er is altijd een kleine misperceptie bij coatings en dat is dat de duurste coatings ook meteen de “beste” zijn.

Ik heb wel een coating”kje of 2 gesmeerd en mij kan een Gyeon Pure bijvoorbeeld de broek meer doen bollen dan een Mohs.

Syncro kan ik niet over oordelen, aangezien die op de markt kwam rond de tijd dat ik even uit ben gestapt... maar op hier heb ik mijn vraagtekens of dit de meerprijs waard is. Zeker als ik meerdere verhalen lees hier op het forum.

De vraag is een beetje wat wil je van een coating?

Je schrijft dat je graag wat meer glans zou willen.

Nou is er altijd iemand die even moet roepen “glans komt niet in een potje” en “glans grijs je door polijsten”, dus dat doe ik maar alvast even.

En dat is ook zeker waar, een mooie glans komt meerendeel door een goede voorbereiding. Maar coatings voegen hier zeker wat aan toe.

Maar geeft Prime in mij ogen een veel grotere meerwaarde dan Mohs.

Wat ik het aller belangrijkste vind van een coating, is hoe het water zich gedraagt op de lak.. en ook hier wint Prime het van de Mohs “every day of the week and twice on Sunday”

Waar de Mohs dan weer uitblinkt, is de applicatie... en niet zo’n klein beetje ook. Het aanbrengen en vooral het afnemen van de Mohs is altijd een feestje. En dit is iets wat je zeker moet overwegen als je bijvoorbeeld een gevoelige lak heb. Aangezien dat je lak opnieuw gespoten is, kan het goed zijn dat jouw lak ook iets gevoeliger is. Maar daar kan in niet over oordelen.
 
Ik wil jullie tussendoor even bedanken voor jullie hulp, erg fijn!

De applicatie is waarschijnlijk niet zo zeer het probleem, ik sta altijd klaar voor een uitdaging. Binnenkort ga ik even kijken hoe gevoelig de lak is. Hoe het water zich op de lak gedraagt speelt geen enorme rol aangezien hij vaak binnen staat. Ik ga mijzelf even in Prime verdiepen.
 
Al even geleden dat ik reageerde, maar wat @Zluytr ook aanhaalt, voor het bovengenoemde project zou ik geen synchro kiezen. De nieuwe Gtechnic kan ik niet over oordelen.
Wat er gezegd wordt over de Prime vind ik ook ergens gelden voor de Pure, de looks zijn beter, maar de duurzaamheid volgens Gyeon wel minder, tov bijvoorbeeld MOHS. Dit alles natuurlijk bij correct wassen/onderhoud van de coating.
Zelf vind ik synchro wel goed presteren. Het heeft bij mijn vrouw 60.000km op de auto gezeten, afgelopen week licht polijsten en de 3 lagen opnieuw aangebracht, omdat ik de eigenschappen te ver afgenomen vond na deze standtijd.

Als ik voor het bovengenoemde project stond, ging ik voor bijvoorbeeld Gyeon Pure.
 
Ik zou ook de mate van bescherming meenemen als argument. ;)

Een coating is niet alleen voor die lange standtijd en de "looks" komen van je voorbereiding, niet je coating. Als je een kwetsbare lak hebt, wil je bescherming in de vorm van hardheid.

Denk aan een zachte lak of gevoelige lak.

Persoonlijk zou ik de auto goed polijsten en 'm in een mooie wax zetten, als het een donkere lak betreft. Bij een lichte lak zou ik waarschijnlijk voor een coating gaan vanwege het gebruiksgemak. En een coating als de lak dus kwetsbaar is.
Hallo, welke wax zou je aanraden voor een Havanna Metallic bruine wagen? Ik gebruik nu met de hand de Ultimate Liquid wax van Meguairs nadat ik de Ultimate Polish van hun gebruik.
Stel dat ik een DAP Evo plus aanschaf kun je naast het polijsten dan ook de auto waxen daarmee nadat je eerst een nanolex of eraser gebruikt hebt?
 
@Rytec - Een wax is heel persoonlijk qua geur/kleur/verwerking/verpakking/merk/etc. Als je gewoon een goede, hufterproof wax wilt tegen een schappelijke prijs: Collinite - 476s/845 (vast/vloeibaar)

Als je een machine hebt, kan je de 845 gebruiken omdat deze vloeibaar is.

Ontvetten is altijd goed. (Nanolex is een merk, Eraser is van een bepaald merk)
 
  • Leuk
Reactions: Rytec