• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wax laag verwijderen met Monello Spruzzo

Timm

Detailing guru
26 mrt 2011
1.734
173
Duiven
Ik heb kort geleden een lak correctie gedaan en de auto in dodo purple haze gezet.

Nu wil ik hier en daar nog wat was krasjes weg halen.
Kan ik de aanwezige wax laag verwijderen met spruzzo ? Scheelt een klei beurt namelijk.

Edit: de waskrasjes zijn ontstaan door een wasbeurt van de spuiter:-/

Ik zou het eerder doen met een mild polijstmiddel, denk niet dat Spruzzo alles kan verwijderen. Lastig om te controleren.

Tim,

Ik weet niet of je die plekjes handmatig of machinaal gaat bijwerken maar mocht je dat machinaal gaan doen dan zou ik je zeker willen aanraden om die delen te gaan clayen.
Als er wat los komt qua vervuiling en dit komt in je pad te recht dan is het leed niet te overzien. Daarnaast zal clayen hooguit een minuut extra tijd in beslag gaan nemen omdat je dat nog niet zo kort geleden ook al hebt gedaan.
Met spruzzo de waxlaag verwijderen heeft overigens weinig toegevoegde waarde omdat je toch al gaat polijsten ?

Dus even wassen met een scheut apc. Oppervlak goed nalopen.
En de resterende wax verdwijnt wel met 't polijsten.

Klopt als een bus! :ja

EDIT: foutje van mij.. Was in de veronderstelling dat je zou wassen met shampoo i.c.m. een scheutje apc.

De gouden regel die ik hier heb overgenomen is om voor het polijsten altijd te clayen.Het is gewoon zoals Juffer1 zegt. Wassen met een scheut apc zou ik niet doen. Apc maakt wel schoon,maar is niet glad. Een goede shampoo is glad en voorkomt waskrassen. Liefst zo min mogenlijk krassen toch,kost alleen maar weer extra tijd,energie en lak dikte.

Gewoon wassen, clayen en polijsten.
Die scheut APC bij de shampoo heeft mi totaal geen zin, je gaat immers polijsten en daarmee verwijder je de waxlaag toch.

APC gebruik ik zelf alleen maar om rubbers/naden/kieren ed goed schoon te krijgen.
En voor bekleding en dashboard ed APC+ (schuimt minder).

De Auto is nieuw gespoten.

Maar als ik d.m.v. polijsten de nog aanwezige waxlaag verwijder. Heeft kleien geen toegevoegde waarde mijn inziens.

Kleien doe je niet om een waxlaag te verwijderen maar om je lak te reinigen, denk aan asfalt, boomsap, hars,teer etc....

In dit geval kun je hem overslaan.

Timm, als je de auto een uurtje onder een boom parkeert, heb je de eerste harsplekken al te pakken.
En ook ik zal je adviseren om eerst te clayen. Dit doe ik met mijn eigen wagen ook 1x per maand of per 2 maanden ligt aan m'n motivatie.

Nogmaals, clayen ik raad het je aan :)

Clayen is een stap welke je echt wel uit moet voeren voordat je met polijsten begint.
Als je meteen gaat polijsten dan heb je grote kans dat eventuele verontreiniging op/in de lak in je polijstpad terecht komt en je hierdoor grote kans hebt op extra krassen.
Bijv. je gaat polijsten zonder eerst geclayed te hebben, er zitten wat hars of teer spetters/spikkels op/in de lak, je gaat hier met je polijstpad overheen, verontreiniging komt los en belandt in je pad. Deze draait lekker over de lak heen met de teer/hars spetter in de pad. Gevolg......extra krassen.

Bespaar jezelf de moeite en behandel de te polijsten delen met clay. Dat kleine beetje tijd wat je extra kwijt bent is een kleine moeite in vergelijking met het mogelijke extra werk als je niet clayed.