• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wax na drie weken al weg

Ok maar kan een spraysealant als reload dan wel zonder problemen over een waxlaag heen gezet worden zonder deze aan te tasten??

Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar dan.
 
Frans;345408 zei:
Het makkelijkst is om gewoon te bekijken hoe lang de wagen nat blijft na een regenbui in vergelijking met andere wagens in de straat.
Een wagen zonder bescherming is namelijk binnen de kortste keren droog (doordat er maar een hele dunne filmlaag water op de wagen blijft staan).
Wanneer de wagen vrij lang nat blijft, dan is dat een teken dat er nog steeds bescherming aanwezig is.

En ik gisteren maar denken, waarom blijft mijn auto zo lang nat? alle andere auto's in de straat waren helemaal droog en op de mijne nog allemaal mooie druppels. Heb nog niet zoveel ervaring met detaillen maar weer wat geleerd vandaag.
 
addy;345433 zei:
Ok maar kan een spraysealant als reload dan wel zonder problemen over een waxlaag heen gezet worden zonder deze aan te tasten??

Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar dan.

Aantasten zal het wel, maar dit effect wordt weer teniet gedaan door de 'boost' die Reload geeft lijkt me....
Ik zou zelf in elk geval niet deze methodiek hebben toegepast (EXP, wax, reload).
Mij lijkt EXP en wax voldoende, boosten met reload pas na 1,5 - 2mnd (afhankelijk van gebruik van de wagen..)
 
Fraxter;345383 zei:
@GMToyota: iedereen zegt wat anders wat betreft wachttijden. Ik kan er geen touw aan vast knopen. Maar het kan toch niet zo zijn dat ondanks het niet lang genoeg wachten ALLES nu al weg is. Helemaal doordat reload de laatst aangebrachte laag is.

Ik ben toch niet zomaar een 'iedereen';). Bij deze het citaat van mister poorboy zelf: "you should put two coats on before waiting the 24-72 hours"
http://poorboysworld.net/board/showthread.php?598-EX-p-cure-time

Het is inderdaad niet zo dat alles weg is, maar het is waarschijnlijk wel zo dat de EX-P niet op z'n sterkst was toen je de wax erop zette. Het blijft naar mijn mening gewoon zonde van je tijd en van de EX-P.

Ik heb overigens de reload aangebracht met het idee om alles mooi af te sluiten. De ramen en rubbers staan dus ook in de reload. Misschien onzinnig gedacht maar het kan toch geen kwaad?

Het kan denk ik normaliter geen kwaad. Als een wax is uitgehard, dan kun je er waarschijnlijk zonder problemen een spray sealant op zetten. Daar is nog discussie over, want sommigen vragen zich af of de wax-beschermings-laag niet gewoon 'vervangen' wordt door een spray-sealant-beschermingslaag. Maar wat wel duidelijk is = Mocht de waxlaag nog 'vers' zijn (als in opgebracht binnen 24 uur), dan kan een spray sealant de wax oplossen:

http://www.detailingworld.co.uk/forum/showthread.php?t=126917

Nu is de ene spray sealant niet zo 'aggressief' als de ander, zie het verschil tussen red mist en red mist tropical, maar alsnog blijft een vers opgebrachte waxlaag gevoeliger voor oplosmiddelen.

Maar eind goed al goed: Want je zou in ieder geval bescherming moeten hebben van de opgebrachte laag Reload. En dat blijkt gelukkig ook na het wassen. (hoewel het nog steeds een vraag is hoeveel bescherming er nog over is van ex-p of de wax.) :)
 
Interessant topic maar lees wel het hele topic. Wat interessante quotes:

My concern with the test you carried out Gordon is that the products were not really used as they are designed to be used. Waxes are suposed to be applied thinly and buffed to leave a flat surface that will fully cure in 24-48 hours.

The spray sealants as far as I am aware are nearly all spray and buff not designed to be left on the surface to allow the solvents to eat in to what ever is there before, the spreading acction of the wipe spreads the product accross the panel so that the solvent can evaporate quicker leaveing the residue behind. I know ZCS is slighty different but there is still the wipe to spread and aid the evaporation of the solvent so giveing it little time to much away at the wax layers that have been applied.

I think they are designed to soften the wax a little so they can bond but leaveing the sealent in a quantity then allowign it to eat away will just to that. Just like any other solvent, Tardis will eat away at tar if you allow it to soak but a quick wipe and it won't really remove the whole tar spot.

This is basically the nub of the matter.

Unfortunately, Gordon was testing spray sealants on perhaps 50-100 microns of 'hazed' wax residue, not the buffed coatings you'll find on your car. That's about 1 micron thick and can obviously cure better in 24 hours. Most of this residue is, of course, removed.

And as John says, the solvents in a spray sealant aren't left to dwell on the surface. You can see how quickly Red Mist flashes off... the solvents are in very short contact with the paint.

However, we have always known the danger of applying spray sealants and other solvent rich products over freshly applied LSPs, hence why we give the 24-48 hour warning with Red Mist.

The most interesting suggestion here is something we have offered as advice ourselves in the past - apply the Red Mist in a couple of layers (it has almost instant curing) below the wax.

Spray sealants are perhaps at their most useful when used as a quick and convenient substitute coating for a wax or other LSP, perhaps as there is little time.

They also work well as a quick 'gloss and protection' top up after a weekly maintenance wash as we don't advocate putting on another wax layer due to the risk of sealing in contamination. A wipe with a solvent based and relatively lubricious spray sealant will cleanse a bit better and be less likely to seal dirt in.

But like most products, care must be taken in how they are used. However, Gordon's test is unfortunately a little misleading and hardly the 'scare story' some may see it as

This is the danger of a thread like this - not from my commercial perspective as we make Red Mist Tropical as well, which Gordon points out is far less aggressive in these tests (we may even sell more than competitor products of a similar nature to Red Mist Original) but that people will be scared of using spray sealants when there may be little or no reason to be.

You can do amateur experiments all day long, work out how much solvent is needed to dissolve wax solids (normally around 300%), search google and wikipedia until your brain explodes, but the simple fact is that we know - and anybody with a car, a wax and a spray sealant can know - when a spray sealant removes a wax layer and when it doesn't. This is what Gordon's thread is all about.

1) Get a car with freshly applied wax, wax normally inc buffing as this is how wax is applied.

2) Immediately (so after hazing/buffing but no more than 30 mins later) wipe a generous amount of spray sealant over the surface - the evidence (all that Gordon or anyone else needs) will be the wax 'pilling'. Forming little balls or sausages of wax on the surface. These are white in colour, if it's a wax and easy to see. A bit like how rubbery white silicone sealant goes if overdry. This is the wax layer being removed

Now repeat the experiment after allowing the wax to cure over 24-48 hours.

Is the wax still on the car? Well, waxes last longer than a day, so you'd presume so. Now apply a generous amount of spray sealant and look for the telltale pilling. Does it remove wax? See for yourself.


Volgens mij is het ook nog een aardig verschil of je de spraysleant op de doek spuit of direct op de la.
 
Ja, het is een ouder topic en heb het al een paar keer gelezen. Er blijft een hoop voer voor discussie over na het lezen van de hele thread. Diverse mensen hebben diverse conclusies, wat weliswaar komt doordat je het gewoon echt niet kan meten of die paar micron van een uitgebufte wax nog over is na de spray sealant of niet (en hoe lang laat je dat pufje spray sealant dan zitten?).

Zo weet ik nog steeds niet of een spray sealant 'toevoegt' of dat het 'oplost en vervangt', want het enige wat je ziet is dat er weer beading + sheeting is. "Meten" hoeveel micron wax er nog over is, dat is nog niet gedaan :-b .
Vanaf welke beschermingslaag de beading vandaan komt?
en of de onderliggende laag nog intact is?

Geen idee.

Wel zie ik foto's van oplossende verse wax. Ik ben voorzichtig en zit in het midden: Spray sealant op verse wax = oppassen. Spray sealant op uitgeharde wax = geen probleem.

Mocht je na het lezen van de thread een andere conclusie trekken, dan is dat jouw goed recht.
 
Dat is ook nauwelijks te meten maar bij juist gebruik wordt de wax niet veel aangetast.
Dat zie je ook bij het argument van het teer plekje. Met een spray en meteen afnemen is nauwelijks weg en bij inweken wel.

Spraysealants niet direct na het afnemen van een wax gebruiken en niet laten weken. Eerst op een doek werkt ook beter dan direct op de lak.
De meeste spraysealants zijn ook helemaal niet bedoelt om direct na een wax gebruikt te worden, als iemand dat toch doet prima natuurlijk maar daar is het niet voor ontworpen.
 
In sommige posts op het forum zeggen mensen dat een wachttijd van ongeveer 2 a 3 uur al voldoende is tussen de EX-P en wax. Dit is dus niet zo volgens de mannen van PB. Goed om te weten dan houd ik dat de volgende keer zeker in acht!

Het stukje dat Dibbuz post waarin het volgende wordt gezegd: Immediately (so after hazing/buffing but no more than 30 mins later) wipe a generous amount of spray sealant over the surface - the evidence (all that Gordon or anyone else needs) will be the wax 'pilling'. Forming little balls or sausages of wax on the surface. These are white in colour, if it's a wax and easy to see. A bit like how rubbery white silicone sealant goes if overdry. This is the wax layer being removed.

Daar had ik geen last van en heb de auto na het uitpoetsen van de wax een nacht met rust gelaten (minimaal 15 uur). Ik heb de sealant aangebracht zoals beschreven op de site van Carpro. Ik heb het rechtstreeks op de lak verneveld en vrijwel meteen uitgepoetst en na gewreven. Grote panelen in 2 a 4 keer en kleine panelen in 1 a 2 keer.

Er is dus uiteindelijk niemand die kan zeggen of de methode nu wel of niet goed is. (Afgezien van het feit dat er wellicht te weinig tijd gezeten heeft tussen het aanbrengen van de verschillende lagen.)
 
Ik wil even inhaken op het hele verhaal. Dat er tussen de twee lagen EXP 12 tot 24 uur moet zitten wist ik. Dit houd ik normaliter ook aan.

Nou had ik een tijdje terug te mogelijkheid de velgen van de auto van mijn vader te behandelen (rijd +/- 50.000 per jaar). Helaas had ik geen wheelwax staan en heb toen gekozen voor EXP. Deze heb ik per velg aangebracht netjes laten curen en afgenomen. Toen stond ik een beetje voor een dilemma: nog een laag aanbrengen of het houden bij een laag. Ik heb toen alle velgen na 2 uurtjes nog een laag gegeven. Inmiddels zijn we al zoon 7.500 km en 2 maanden verder en de EXP is nog ruim aanwezig op de velgen! Ik kan wel zeggen dat het niks achteruit is gegaan! Hieruit heb ik zelf de conclusie getrokken dat de EXP dus echt niet veel minder presteert als de lagen snel achter elkaar worden opgebracht.

Wat betreft de reload. De auto van mijn moeder staat nu +/- 4 maanden in de ibrido en die top ik nu eens in de zoveel tijd met reload en daar heb ik nog geen problemen mee gehad....

Hoop dat je er iets aan hebt ;).
 
Joos;345456 zei:
...Hieruit heb ik zelf de conclusie getrokken dat de EXP dus echt niet veel minder presteert als de lagen snel achter elkaar worden opgebracht. ...

Hoi Joos, 2 lagen EX-P wordt zelfs aangeraden ;) . Het 24-72 uur wachten is bedoeld voor als je een wax op ex-p wilt zetten.
 
Ok, voor zover ik altijd heb begrepen is dat ook tussen de verschillende lagen EXP een wachttijd moet zitten.... Als dat niet zo is beschouw dan mijn vorige post maar als onzin :P.