• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wax / Sealant: welke geven geen witte uitslag op kunststof

D'r Ber

Detailing rookie
25 apr 2021
8
15
Ik zie hier door de bomen het bos niet meer. Zoveel verhalen, zoveel meningen, en dan later iets terug vinden wat ik een paar dagen eerder ergens hier gelezen had, lastig. Daarom dus toch maar even specifiek vragen:

Ik wil na het wassen en/of kleien de auto weer laten schitteren, een 5 jaar oude 'Soul Red' (metalic) MX-5.
Niet dat ie nu niet blinkt, maar gewoon even net dat beetje meer. Geen bijzondere zaken, alleen lichte swirls, maar dat komt soms zelfs af fabriek al voor begreep ik.

Wat ik niet al gelijk wil doen is polijsten of andere agressieve methoden gebruiken, want de lak is nog jong en in goede staat.
De swirls hoeven niet eruit gepolijst te worden dus, alleen maar onzichtbaar gemaakt.
Wat ik wel wil doen is 1-2 per jaar eenvoudig handmatig e.e.a. aanbrengen zonder iets af te hoeven plakken.

1. Glaze
2. Sealant
3. Wax

Q1: De een vindt Glaze overdone, weinig toevoegen. De ander vindt het een must.

Q2: Enerzijds lees ik dat Sealant net als Wax is, alleen op polymeerbasis en minder 'warm'. Dus waarom dan allebei denk ik dan. Anderzijds lees ik ook dat velen eerst de Sealant er op zetten, en daar over heen de Wax.

Q3: Het belangrijkste van alles: ik wil niks afplakken en handmatig werken. Sommige producten geven specifiek aan of ze wel of niet wit residu achterlaten op ongespoten kunststof en rubber, maar vaak lees ik er ook helemaal niks over.

Kortom, ik ben geneigd om:
1: geen Wax toe te passen, omdat deze per definitie witte resten achterlaat op kunststof, of zijn er een paar uitzonderingen daargelaten?
2: wel Sealant toe te passen omdat deze langer er op blijft en de kunststof niet voorziet van witte resten.
3: Tja, en de Glaze weet ik dus nog niet.

O ja, moet er ergens vooraf nog ontvet worden, want daar lees weinig over, of doet de shampoo daar het goede voorwerk?

Wie kan deze amateur die niet te perfectionistisch is adviseren?

THNX, Ber
 
  • Leuk
Reactions: PA27506
Oplossing
Jup, warm water en Dreft doet voor mij altijd genoeg.

1) Warm water spoelen en knijpen, zodat de pad het water opzuigt.
2) Dreft erop en kneden/masseren.
3) Spoelen en kneden/masseren.
Herhalen indien nodig.
Black Hole bevat ook een cleaner, dus ontvetten voor black hole is echt niet nodig. Na black hole moet je zeker niet ontvetten, want daarmee verwijder je de glaze weer.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR