• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, PayPal, Credit Card, Mister Cash

Wax / Sealant: welke geven geen witte uitslag op kunststof

D'r Ber

Detailing rookie
25 apr 2021
4
15
Ik zie hier door de bomen het bos niet meer. Zoveel verhalen, zoveel meningen, en dan later iets terug vinden wat ik een paar dagen eerder ergens hier gelezen had, lastig. Daarom dus toch maar even specifiek vragen:

Ik wil na het wassen en/of kleien de auto weer laten schitteren, een 5 jaar oude 'Soul Red' (metalic) MX-5.
Niet dat ie nu niet blinkt, maar gewoon even net dat beetje meer. Geen bijzondere zaken, alleen lichte swirls, maar dat komt soms zelfs af fabriek al voor begreep ik.

Wat ik niet al gelijk wil doen is polijsten of andere agressieve methoden gebruiken, want de lak is nog jong en in goede staat.
De swirls hoeven niet eruit gepolijst te worden dus, alleen maar onzichtbaar gemaakt.
Wat ik wel wil doen is 1-2 per jaar eenvoudig handmatig e.e.a. aanbrengen zonder iets af te hoeven plakken.

1. Glaze
2. Sealant
3. Wax

Q1: De een vindt Glaze overdone, weinig toevoegen. De ander vindt het een must.

Q2: Enerzijds lees ik dat Sealant net als Wax is, alleen op polymeerbasis en minder 'warm'. Dus waarom dan allebei denk ik dan. Anderzijds lees ik ook dat velen eerst de Sealant er op zetten, en daar over heen de Wax.

Q3: Het belangrijkste van alles: ik wil niks afplakken en handmatig werken. Sommige producten geven specifiek aan of ze wel of niet wit residu achterlaten op ongespoten kunststof en rubber, maar vaak lees ik er ook helemaal niks over.

Kortom, ik ben geneigd om:
1: geen Wax toe te passen, omdat deze per definitie witte resten achterlaat op kunststof, of zijn er een paar uitzonderingen daargelaten?
2: wel Sealant toe te passen omdat deze langer er op blijft en de kunststof niet voorziet van witte resten.
3: Tja, en de Glaze weet ik dus nog niet.

O ja, moet er ergens vooraf nog ontvet worden, want daar lees weinig over, of doet de shampoo daar het goede voorwerk?

Wie kan deze amateur die niet te perfectionistisch is adviseren?

THNX, Ber
 
  • Leuk
Reactions: PA27506
Oplossing
Idealiter zou je de glaze op de 'kale' lak aanbrengen, inderdaad. ;) Echter bevat de detailingspray niet zoveel verhullende eigenschappen zoals een glaze dat heeft én de Black Hole bevat cleaners. Dus je kan na het kleien / spoelen / drogen de Black Hole gaan gebruiken.

Uiteraard ook meteen aftoppen met een wax o.i.d.

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
13.141
193
31
Leersum (Utrecht)
Welkom op het forum! :D

Q1: De een vindt Glaze overdone, weinig toevoegen. De ander vindt het een must.
- Als je niet gaat polijsten, maar defecten wilt verbergen, dan is een glaze juist goed. In jouw geval bestaat ook de kans dat een 'vette' wax ook defecten kan verbergen. (De oliën uit beide producten zorgen voor wat voeding van de lak, vullen defecten en hierdoor is je (blanke) lak dus helderder én reflecteert beter. Reflectie = glans)

Q2: Enerzijds lees ik dat Sealant net als Wax is, alleen op polymeerbasis en minder 'warm'. Dus waarom dan allebei denk ik dan. Anderzijds lees ik ook dat velen eerst de Sealant er op zetten, en daar over heen de Wax.
Klopt, een wax bevat veelal natuurlijke ingrediënten en een sealant is synthetisch. Een wax geeft meestal wat meer diepte/warmte en een sealant wat minder. Echter zijn er ook vele hybride waxen en dan heb je dus wat van beide werelden.
De reden dat men allebei smeert is persoonlijk en er zijn eigenlijk twee redenen; Meer standtijd doordat je simpelweg meer bescherming smeert en om zowel warmte als standtijd ineen te krijgen. Mijn persoonlijke mening is dat dit wat overkill is en er veel verschillende producten zijn die makkelijker werken en/of hetzelfde resultaat behalen.

Q3: Het belangrijkste van alles: ik wil niks afplakken en handmatig werken. Sommige producten geven specifiek aan of ze wel of niet wit residu achterlaten op ongespoten kunststof en rubber, maar vaak lees ik er ook helemaal niks over.
In de regel smeer je geen enkele wax/sealant/etc. over ongelakt kunststof en rubbers. (Er zijn uitzonderingen) Met een simpel foampadje kan je vrij strak werken en smeer je simpelweg een stukje ervandaan. (Bijv. iets van een stootstrip wegblijven, want deze wil je sowieso niet raken met welke wax dan ook)



Kortom, ik ben geneigd om:
1: geen Wax toe te passen, omdat deze per definitie witte resten achterlaat op kunststof, of zijn er een paar uitzonderingen daargelaten?
2: wel Sealant toe te passen omdat deze langer er op blijft en de kunststof niet voorziet van witte resten.
3: Tja, en de Glaze weet ik dus nog niet.

Aan de hand van mijn verhaal hierboven zou je dus prima een glaze en/of wax kunnen aanbrengen. Persoonlijk zou ik een wax zoals de Collinite - 915 (Behoorlijk hufterproof) aanbrengen. Begin met een klein stukje/paneel om te checken of de olien uit deze wax genoeg voor je verhullen/warmte geven. Zo niet, dan kan je ook een ander stukje/paneel eerst glazen om te checken of dit wél genoeg doet. (Mijn verwachting is dat de 915 voldoende verhult en warmte/wetlook geeft)


O ja, moet er ergens vooraf nog ontvet worden, want daar lees weinig over, of doet de shampoo daar het goede voorwerk?
Ontvetten is simpelweg een extra stap om er voor te zorgen dat de lak goed schoon is. Niets moet, maar het zou wel nét wat beter zijn. (Ontvetten bij coating is bijv. wel een must)

Wie kan deze amateur die niet te perfectionistisch is adviseren?
1) Goed reinigen met de juiste methode, producten en materialen.
2) Kleien
3) Sample flesje of 473ml fles Poorboys World - Black Hole (Glaze) + Disco Rosso foampad
4) Collinite - 915 (Wax) + Disco Nero foampad
... Afnemen van glaze en wax kan met bijv. Monello - Peluche Bianco (2x een Trio-set op z'n minst)

Als onderhoud van je waxlaag kan je verschillende boostende producten gebruiken. Denk dan aan spraywax-sealant / detailingspray met wax of andere toevoegingen / shampoos met toevoeging / wetcoats / etc. Hiermee breng je dus elke keer, bijv. om de paar wasbeurten, een extra laagje bescherming aan.
 
  • Leuk
Reactions: kawazxr

D'r Ber

Detailing rookie
25 apr 2021
4
15
Welkom op het forum! :D

Q1: De een vindt Glaze overdone, weinig toevoegen. De ander vindt het een must.
- Als je niet gaat polijsten, maar defecten wilt verbergen, dan is een glaze juist goed. In jouw geval bestaat ook de kans dat een 'vette' wax ook defecten kan verbergen. (De oliën uit beide producten zorgen voor wat voeding van de lak, vullen defecten en hierdoor is je (blanke) lak dus helderder én reflecteert beter. Reflectie = glans)

Q2: Enerzijds lees ik dat Sealant net als Wax is, alleen op polymeerbasis en minder 'warm'. Dus waarom dan allebei denk ik dan. Anderzijds lees ik ook dat velen eerst de Sealant er op zetten, en daar over heen de Wax.
Klopt, een wax bevat veelal natuurlijke ingrediënten en een sealant is synthetisch. Een wax geeft meestal wat meer diepte/warmte en een sealant wat minder. Echter zijn er ook vele hybride waxen en dan heb je dus wat van beide werelden.
De reden dat men allebei smeert is persoonlijk en er zijn eigenlijk twee redenen; Meer standtijd doordat je simpelweg meer bescherming smeert en om zowel warmte als standtijd ineen te krijgen. Mijn persoonlijke mening is dat dit wat overkill is en er veel verschillende producten zijn die makkelijker werken en/of hetzelfde resultaat behalen.

Q3: Het belangrijkste van alles: ik wil niks afplakken en handmatig werken. Sommige producten geven specifiek aan of ze wel of niet wit residu achterlaten op ongespoten kunststof en rubber, maar vaak lees ik er ook helemaal niks over.
In de regel smeer je geen enkele wax/sealant/etc. over ongelakt kunststof en rubbers. (Er zijn uitzonderingen) Met een simpel foampadje kan je vrij strak werken en smeer je simpelweg een stukje ervandaan. (Bijv. iets van een stootstrip wegblijven, want deze wil je sowieso niet raken met welke wax dan ook)



Kortom, ik ben geneigd om:
1: geen Wax toe te passen, omdat deze per definitie witte resten achterlaat op kunststof, of zijn er een paar uitzonderingen daargelaten?
2: wel Sealant toe te passen omdat deze langer er op blijft en de kunststof niet voorziet van witte resten.
3: Tja, en de Glaze weet ik dus nog niet.

Aan de hand van mijn verhaal hierboven zou je dus prima een glaze en/of wax kunnen aanbrengen. Persoonlijk zou ik een wax zoals de Collinite - 915 (Behoorlijk hufterproof) aanbrengen. Begin met een klein stukje/paneel om te checken of de olien uit deze wax genoeg voor je verhullen/warmte geven. Zo niet, dan kan je ook een ander stukje/paneel eerst glazen om te checken of dit wél genoeg doet. (Mijn verwachting is dat de 915 voldoende verhult en warmte/wetlook geeft)


O ja, moet er ergens vooraf nog ontvet worden, want daar lees weinig over, of doet de shampoo daar het goede voorwerk?
Ontvetten is simpelweg een extra stap om er voor te zorgen dat de lak goed schoon is. Niets moet, maar het zou wel nét wat beter zijn. (Ontvetten bij coating is bijv. wel een must)

Wie kan deze amateur die niet te perfectionistisch is adviseren?
1) Goed reinigen met de juiste methode, producten en materialen.
2) Kleien
3) Sample flesje of 473ml fles Poorboys World - Black Hole (Glaze) + Disco Rosso foampad
4) Collinite - 915 (Wax) + Disco Nero foampad
... Afnemen van glaze en wax kan met bijv. Monello - Peluche Bianco (2x een Trio-set op z'n minst)

Als onderhoud van je waxlaag kan je verschillende boostende producten gebruiken. Denk dan aan spraywax-sealant / detailingspray met wax of andere toevoegingen / shampoos met toevoeging / wetcoats / etc. Hiermee breng je dus elke keer, bijv. om de paar wasbeurten, een extra laagje bescherming aan.
Overtuigend, bedankt!

De Black Hole had ik al op m'n lijstje staan, evenals de Monello's, fijn dat bij deze bevestigd te krijgen.
Collinite had ik ook in beeld, maar dan de 845 of 476S. Ik begrijp dat de 915 nog net iets beter is, langere standtijd heeft.
 

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
13.141
193
31
Leersum (Utrecht)
Nog even een aanvulling;

Al die waxen zijn goed. De 915 bevat meer olien dan zijn broertjes en zou dus mijn go-to zijn op een donkere kleur. Dit zal dus in jouw geval een verhullende werking kunnen hebben.

Als je Black Hole (glaze) toch al wilde gebruiken en dus al een lading olien op de lak hebt gesmeerd, dan zou ik de 476S kiezen. Dan heb je de warmte van de glaze en de bescherming van de 476S welke een goede standtijd heeft.
 
  • Leuk
Reactions: D'r Ber

Cordoba

Detailing guru
6 jul 2012
3.379
193
59
Nog even een aanvulling: een sealant met daarover een wax doe je vooral voor de winterperiode, waar je gewoon een behoorlijk aantal maanden te lage temperaturen hebt en geen goede omstandigheden om een nieuwe beschermlaag aan te brengen. Door een wax op de sealant te zetten (of door een shampoo met toegevoegde wax te gebruiken bij het wassen), zorg je dat je de standtijd van de sealant behoorlijk oprekt, en pas in het voorjaar weer een verse beschermlaag aan moet brengen.

Wat het achterlaten van wit residu op ongelakte kunststof dat doet ook bijna iedere sealant, ga er gewoon van uit dat iedere sealant/wax witte vlekken achterlaat op kunststof, daar zijn maar een paar uitzonderingen op (zoals bijv. Smart wax van Chemical Guys).

De ervaring leert dat even wat afplakken vaak makkelijker is dan achteraf schoonmaken, en door slim te werken kun je het afplakken vaak beperken (door bijvoorbeeld motorkap, kofferdeksel of portieren iets te openen, zodat je naastliggende kunststof delen niet raakt.
 
  • Leuk
Reactions: D'r Ber

D'r Ber

Detailing rookie
25 apr 2021
4
15
Nog even een aanvulling;

Al die waxen zijn goed. De 915 bevat meer olien dan zijn broertjes en zou dus mijn go-to zijn op een donkere kleur. Dit zal dus in jouw geval een verhullende werking kunnen hebben.

Als je Black Hole (glaze) toch al wilde gebruiken en dus al een lading olien op de lak hebt gesmeerd, dan zou ik de 476S kiezen. Dan heb je de warmte van de glaze en de bescherming van de 476S welke een goede standtijd heeft.
Als ik eerst met de Meguiars detailing spray ga kleien, werkt dan het aanvullend aanbrengen van de Black Hole nog wel? Met andere woorden, de gaatjes (krasjes) zijn dan toch al gevuld met de detailer, of zie ik dat verkeerd / maak dat niks uit?
 

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
13.141
193
31
Leersum (Utrecht)
Idealiter zou je de glaze op de 'kale' lak aanbrengen, inderdaad. ;) Echter bevat de detailingspray niet zoveel verhullende eigenschappen zoals een glaze dat heeft én de Black Hole bevat cleaners. Dus je kan na het kleien / spoelen / drogen de Black Hole gaan gebruiken.

Uiteraard ook meteen aftoppen met een wax o.i.d.
 
  • Leuk
Reactions: D'r Ber
Oplossing