• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wax / Sealant: welke geven geen witte uitslag op kunststof

D'r Ber

Detailing rookie
25 apr 2021
8
15
Ik zie hier door de bomen het bos niet meer. Zoveel verhalen, zoveel meningen, en dan later iets terug vinden wat ik een paar dagen eerder ergens hier gelezen had, lastig. Daarom dus toch maar even specifiek vragen:

Ik wil na het wassen en/of kleien de auto weer laten schitteren, een 5 jaar oude 'Soul Red' (metalic) MX-5.
Niet dat ie nu niet blinkt, maar gewoon even net dat beetje meer. Geen bijzondere zaken, alleen lichte swirls, maar dat komt soms zelfs af fabriek al voor begreep ik.

Wat ik niet al gelijk wil doen is polijsten of andere agressieve methoden gebruiken, want de lak is nog jong en in goede staat.
De swirls hoeven niet eruit gepolijst te worden dus, alleen maar onzichtbaar gemaakt.
Wat ik wel wil doen is 1-2 per jaar eenvoudig handmatig e.e.a. aanbrengen zonder iets af te hoeven plakken.

1. Glaze
2. Sealant
3. Wax

Q1: De een vindt Glaze overdone, weinig toevoegen. De ander vindt het een must.

Q2: Enerzijds lees ik dat Sealant net als Wax is, alleen op polymeerbasis en minder 'warm'. Dus waarom dan allebei denk ik dan. Anderzijds lees ik ook dat velen eerst de Sealant er op zetten, en daar over heen de Wax.

Q3: Het belangrijkste van alles: ik wil niks afplakken en handmatig werken. Sommige producten geven specifiek aan of ze wel of niet wit residu achterlaten op ongespoten kunststof en rubber, maar vaak lees ik er ook helemaal niks over.

Kortom, ik ben geneigd om:
1: geen Wax toe te passen, omdat deze per definitie witte resten achterlaat op kunststof, of zijn er een paar uitzonderingen daargelaten?
2: wel Sealant toe te passen omdat deze langer er op blijft en de kunststof niet voorziet van witte resten.
3: Tja, en de Glaze weet ik dus nog niet.

O ja, moet er ergens vooraf nog ontvet worden, want daar lees weinig over, of doet de shampoo daar het goede voorwerk?

Wie kan deze amateur die niet te perfectionistisch is adviseren?

THNX, Ber
 
  • Leuk
Reactions: PA27506
Oplossing
Jup, warm water en Dreft doet voor mij altijd genoeg.

1) Warm water spoelen en knijpen, zodat de pad het water opzuigt.
2) Dreft erop en kneden/masseren.
3) Spoelen en kneden/masseren.
Herhalen indien nodig.
Welkom op het forum! :D

Q1: De een vindt Glaze overdone, weinig toevoegen. De ander vindt het een must.
- Als je niet gaat polijsten, maar defecten wilt verbergen, dan is een glaze juist goed. In jouw geval bestaat ook de kans dat een 'vette' wax ook defecten kan verbergen. (De oliën uit beide producten zorgen voor wat voeding van de lak, vullen defecten en hierdoor is je (blanke) lak dus helderder én reflecteert beter. Reflectie = glans)

Q2: Enerzijds lees ik dat Sealant net als Wax is, alleen op polymeerbasis en minder 'warm'. Dus waarom dan allebei denk ik dan. Anderzijds lees ik ook dat velen eerst de Sealant er op zetten, en daar over heen de Wax.
Klopt, een wax bevat veelal natuurlijke ingrediënten en een sealant is synthetisch. Een wax geeft meestal wat meer diepte/warmte en een sealant wat minder. Echter zijn er ook vele hybride waxen en dan heb je dus wat van beide werelden.
De reden dat men allebei smeert is persoonlijk en er zijn eigenlijk twee redenen; Meer standtijd doordat je simpelweg meer bescherming smeert en om zowel warmte als standtijd ineen te krijgen. Mijn persoonlijke mening is dat dit wat overkill is en er veel verschillende producten zijn die makkelijker werken en/of hetzelfde resultaat behalen.

Q3: Het belangrijkste van alles: ik wil niks afplakken en handmatig werken. Sommige producten geven specifiek aan of ze wel of niet wit residu achterlaten op ongespoten kunststof en rubber, maar vaak lees ik er ook helemaal niks over.
In de regel smeer je geen enkele wax/sealant/etc. over ongelakt kunststof en rubbers. (Er zijn uitzonderingen) Met een simpel foampadje kan je vrij strak werken en smeer je simpelweg een stukje ervandaan. (Bijv. iets van een stootstrip wegblijven, want deze wil je sowieso niet raken met welke wax dan ook)



Kortom, ik ben geneigd om:
1: geen Wax toe te passen, omdat deze per definitie witte resten achterlaat op kunststof, of zijn er een paar uitzonderingen daargelaten?
2: wel Sealant toe te passen omdat deze langer er op blijft en de kunststof niet voorziet van witte resten.
3: Tja, en de Glaze weet ik dus nog niet.

Aan de hand van mijn verhaal hierboven zou je dus prima een glaze en/of wax kunnen aanbrengen. Persoonlijk zou ik een wax zoals de Collinite - 915 (Behoorlijk hufterproof) aanbrengen. Begin met een klein stukje/paneel om te checken of de olien uit deze wax genoeg voor je verhullen/warmte geven. Zo niet, dan kan je ook een ander stukje/paneel eerst glazen om te checken of dit wél genoeg doet. (Mijn verwachting is dat de 915 voldoende verhult en warmte/wetlook geeft)


O ja, moet er ergens vooraf nog ontvet worden, want daar lees weinig over, of doet de shampoo daar het goede voorwerk?
Ontvetten is simpelweg een extra stap om er voor te zorgen dat de lak goed schoon is. Niets moet, maar het zou wel nét wat beter zijn. (Ontvetten bij coating is bijv. wel een must)

Wie kan deze amateur die niet te perfectionistisch is adviseren?
1) Goed reinigen met de juiste methode, producten en materialen.
2) Kleien
3) Sample flesje of 473ml fles Poorboys World - Black Hole (Glaze) + Disco Rosso foampad
4) Collinite - 915 (Wax) + Disco Nero foampad
... Afnemen van glaze en wax kan met bijv. Monello - Peluche Bianco (2x een Trio-set op z'n minst)

Als onderhoud van je waxlaag kan je verschillende boostende producten gebruiken. Denk dan aan spraywax-sealant / detailingspray met wax of andere toevoegingen / shampoos met toevoeging / wetcoats / etc. Hiermee breng je dus elke keer, bijv. om de paar wasbeurten, een extra laagje bescherming aan.
 
Welkom op het forum! :D

Q1: De een vindt Glaze overdone, weinig toevoegen. De ander vindt het een must.
- Als je niet gaat polijsten, maar defecten wilt verbergen, dan is een glaze juist goed. In jouw geval bestaat ook de kans dat een 'vette' wax ook defecten kan verbergen. (De oliën uit beide producten zorgen voor wat voeding van de lak, vullen defecten en hierdoor is je (blanke) lak dus helderder én reflecteert beter. Reflectie = glans)

Q2: Enerzijds lees ik dat Sealant net als Wax is, alleen op polymeerbasis en minder 'warm'. Dus waarom dan allebei denk ik dan. Anderzijds lees ik ook dat velen eerst de Sealant er op zetten, en daar over heen de Wax.
Klopt, een wax bevat veelal natuurlijke ingrediënten en een sealant is synthetisch. Een wax geeft meestal wat meer diepte/warmte en een sealant wat minder. Echter zijn er ook vele hybride waxen en dan heb je dus wat van beide werelden.
De reden dat men allebei smeert is persoonlijk en er zijn eigenlijk twee redenen; Meer standtijd doordat je simpelweg meer bescherming smeert en om zowel warmte als standtijd ineen te krijgen. Mijn persoonlijke mening is dat dit wat overkill is en er veel verschillende producten zijn die makkelijker werken en/of hetzelfde resultaat behalen.

Q3: Het belangrijkste van alles: ik wil niks afplakken en handmatig werken. Sommige producten geven specifiek aan of ze wel of niet wit residu achterlaten op ongespoten kunststof en rubber, maar vaak lees ik er ook helemaal niks over.
In de regel smeer je geen enkele wax/sealant/etc. over ongelakt kunststof en rubbers. (Er zijn uitzonderingen) Met een simpel foampadje kan je vrij strak werken en smeer je simpelweg een stukje ervandaan. (Bijv. iets van een stootstrip wegblijven, want deze wil je sowieso niet raken met welke wax dan ook)



Kortom, ik ben geneigd om:
1: geen Wax toe te passen, omdat deze per definitie witte resten achterlaat op kunststof, of zijn er een paar uitzonderingen daargelaten?
2: wel Sealant toe te passen omdat deze langer er op blijft en de kunststof niet voorziet van witte resten.
3: Tja, en de Glaze weet ik dus nog niet.

Aan de hand van mijn verhaal hierboven zou je dus prima een glaze en/of wax kunnen aanbrengen. Persoonlijk zou ik een wax zoals de Collinite - 915 (Behoorlijk hufterproof) aanbrengen. Begin met een klein stukje/paneel om te checken of de olien uit deze wax genoeg voor je verhullen/warmte geven. Zo niet, dan kan je ook een ander stukje/paneel eerst glazen om te checken of dit wél genoeg doet. (Mijn verwachting is dat de 915 voldoende verhult en warmte/wetlook geeft)


O ja, moet er ergens vooraf nog ontvet worden, want daar lees weinig over, of doet de shampoo daar het goede voorwerk?
Ontvetten is simpelweg een extra stap om er voor te zorgen dat de lak goed schoon is. Niets moet, maar het zou wel nét wat beter zijn. (Ontvetten bij coating is bijv. wel een must)

Wie kan deze amateur die niet te perfectionistisch is adviseren?
1) Goed reinigen met de juiste methode, producten en materialen.
2) Kleien
3) Sample flesje of 473ml fles Poorboys World - Black Hole (Glaze) + Disco Rosso foampad
4) Collinite - 915 (Wax) + Disco Nero foampad
... Afnemen van glaze en wax kan met bijv. Monello - Peluche Bianco (2x een Trio-set op z'n minst)

Als onderhoud van je waxlaag kan je verschillende boostende producten gebruiken. Denk dan aan spraywax-sealant / detailingspray met wax of andere toevoegingen / shampoos met toevoeging / wetcoats / etc. Hiermee breng je dus elke keer, bijv. om de paar wasbeurten, een extra laagje bescherming aan.
Overtuigend, bedankt!

De Black Hole had ik al op m'n lijstje staan, evenals de Monello's, fijn dat bij deze bevestigd te krijgen.
Collinite had ik ook in beeld, maar dan de 845 of 476S. Ik begrijp dat de 915 nog net iets beter is, langere standtijd heeft.
 
Nog even een aanvulling;

Al die waxen zijn goed. De 915 bevat meer olien dan zijn broertjes en zou dus mijn go-to zijn op een donkere kleur. Dit zal dus in jouw geval een verhullende werking kunnen hebben.

Als je Black Hole (glaze) toch al wilde gebruiken en dus al een lading olien op de lak hebt gesmeerd, dan zou ik de 476S kiezen. Dan heb je de warmte van de glaze en de bescherming van de 476S welke een goede standtijd heeft.
 
  • Leuk
Reactions: D'r Ber
Nog even een aanvulling: een sealant met daarover een wax doe je vooral voor de winterperiode, waar je gewoon een behoorlijk aantal maanden te lage temperaturen hebt en geen goede omstandigheden om een nieuwe beschermlaag aan te brengen. Door een wax op de sealant te zetten (of door een shampoo met toegevoegde wax te gebruiken bij het wassen), zorg je dat je de standtijd van de sealant behoorlijk oprekt, en pas in het voorjaar weer een verse beschermlaag aan moet brengen.

Wat het achterlaten van wit residu op ongelakte kunststof dat doet ook bijna iedere sealant, ga er gewoon van uit dat iedere sealant/wax witte vlekken achterlaat op kunststof, daar zijn maar een paar uitzonderingen op (zoals bijv. Smart wax van Chemical Guys).

De ervaring leert dat even wat afplakken vaak makkelijker is dan achteraf schoonmaken, en door slim te werken kun je het afplakken vaak beperken (door bijvoorbeeld motorkap, kofferdeksel of portieren iets te openen, zodat je naastliggende kunststof delen niet raakt.
 
  • Leuk
Reactions: D'r Ber
Nog even een aanvulling;

Al die waxen zijn goed. De 915 bevat meer olien dan zijn broertjes en zou dus mijn go-to zijn op een donkere kleur. Dit zal dus in jouw geval een verhullende werking kunnen hebben.

Als je Black Hole (glaze) toch al wilde gebruiken en dus al een lading olien op de lak hebt gesmeerd, dan zou ik de 476S kiezen. Dan heb je de warmte van de glaze en de bescherming van de 476S welke een goede standtijd heeft.
Als ik eerst met de Meguiars detailing spray ga kleien, werkt dan het aanvullend aanbrengen van de Black Hole nog wel? Met andere woorden, de gaatjes (krasjes) zijn dan toch al gevuld met de detailer, of zie ik dat verkeerd / maak dat niks uit?
 
Idealiter zou je de glaze op de 'kale' lak aanbrengen, inderdaad. ;) Echter bevat de detailingspray niet zoveel verhullende eigenschappen zoals een glaze dat heeft én de Black Hole bevat cleaners. Dus je kan na het kleien / spoelen / drogen de Black Hole gaan gebruiken.

Uiteraard ook meteen aftoppen met een wax o.i.d.
 
  • Leuk
Reactions: D'r Ber
Auto blinkt weer, alles makkelijk te verwerken, maar ik zie nog wel swirls, niet zoveel als eerst maar ook niet 100% verdwenen. Misschien later maar eens polijsten, oppervlakkige krasjes toch dieper dan het lijkt, en dan voornamelijk (of alleen maar) voor op de motorkap ... uiteraard.

Maar de vraag is: kan ik de Disco Pads die nu verzadigd zijn met Black Hole en Collinite 476S uitwassen?

(De Black Hole op mijn handen was maar moeilijk er af te krijgen, erg vettig spul natuurlijk / met garagezeep ging het wel)
 
Het voorjaar komt er weer aan, dus maar even mijn eigen draadje van driekwart jaar geleden hier weer oppakken met een vraag die vast al vaker is gesteld en beantwoord, maar ik met zoeken niet terug gevonden heb: "Hoe moet ik nu, een jaar later, opnieuw te werk gaan?".
Het gaat dan met name om de Black Hole en Collinite 476S . Moet ik de lak nu eerst helemaal ontvetten om vervolgens weer de glaze er op te zetten gevolgd door de wax? En nu heb ik wel eens gehoord dat Dreft of St. Marcs hele goede ontvetters zijn, of zijn die te goed en kan het beter iets hier uit de winkel zijn?
 
St Marcs in ieder geval niet :scream: . Indien je afwasmiddel wilt gebruiken kan Dreft oid maar er mag geen glansmiddel inzitten.
Wil je iets uit de CC winkel dan is het best dat je even de zoekfunctie gebruikt. Gyeon Prep is een mogelijkheid.
In ieder geval zou ik wel eerst kleien en dan ontvetten. Vervolgens Black Hole aanbrengen en de Collinite.
 
Laatst bewerkt:
Wat is er mis met St. Marcs? Gaat de lak er dan vanaf? Lossen de rubbers op? (vraag het puur uit nieuwsgierigheid om het technisch ook te begrijpen)

Dus het advies is om alles (elke jaar) opnieuw 'clean' aan te brengen. Duidelijk, THNX!
 
De wax zal verdwijnen met het kleien. Wat Dennis zegt klopt, ontvetten niet echt nodig wanneer je een glaze zoals Black Hole gaat gebruiken maar het kan geen kwaad in ieder geval.