• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wax Test Race Glaze 42, 55 en Fuzion

Nou is die 845 ook wel een lekker waxje hoor :heart_eyes:

Goedkoop, makkelijk verwerkbaar (vloeibaar, uurtje curen, eenvoudig afnemen) en blijft superlang zitten.
 
Ja, voordelen van de Fuzion tov de 845 zijn er niet. Het enige is dat je kan zeggen dat je 80 euro heb uitgegeven voor een potje wax.....
 
nicknameless zei:
Feit is dat een wax uit het duurdere segment zoals Wolfgang Fuzion, Swissvax, DJ SN enzovoort betere ingredienten hebben die zorgen voor een langere standtijd.

De ene is tevreden met een wax van 20 euro, voor de ander mag het geld kosten, 200 euro of zelfs meer!
Als iemand kiest voor een dure wax, moet diegene het zelf weten. Daarom zijn er waxen die in elke prijscategorie vallen zodat iedereen keuzes kan maken.


Even voor de duidelijkheid. ik meng me totaal niet in de discussie of een duurdere wax zijn geld wel waard is. maar uit jouw verhaal kan ik opmaken dat het prijsverschil hem zit in de betere ingredienten voor een langere standtijd.

Maar waarom is de collinite 845/476/915 dan zo goedkoop. Uit meerdere tests is gebleken dat die een erg goede standtijd hebben.



Daarbij komt nog eens dat iedereen steeds een verhaal afkapt met '' daar ga ik verder niet op in'' en '' dat is een oneindige discussie''. Maar mijn idee was noujuist om eens een eind te maken aan het grote wellus nietus verhaal. Ikzelf sta volledig open voor dure waxes. Ik ben zeer zeker bereid om meer geld uit te geven voor een hoog segment wax (+150 euro) maar dan wil ik daar ook wel wat voor terugkrijgen. Ook wat meer als een gevoel. Tuurlijk snap ik dat als je een verweerde rode motorkap hebt een wax geen verschil maakt. En in alle gevallen bepaald de voorbereiding voor het grootste gedeelte de glans.

Kijk je kunt wel zeggen een glansmeter is zo interpretabel als de pest. Maar als je nou een motorkap pakt, en je geeft hem een 50/50 met exact dezelfde voorbereiding en als laatste stap breng je de wax op dan valt er mijn inziens weinig te interpreteren qua glansmeting.

Dat zijn dat keiharde cijfers lijkt mij. Dat is 1 ding, de glans dus. Daarnaast zou je da de beading en sheeting kunnen doen en eventueel de standtijd waarover je dan uiteindelijk weer een eindoordeel/cijfer kunt geven.

Nogmaals ik meng me helemaal niet in de discussie of duurdere waxen zinloos zijn of niet, maar als men er dan toch een oordeel over geeft dan wil ik wel resultaten zien :)
 
Het is niet zo ingewikkeld als veel mensen het uitleggen.
Als je een grafiek van prijs/kwaliteit zou maken zou deze er ongeveer zo uitzien: (even mijn Paint skillz erop losgelaten:D)
curve.jpg

Zoals je ziet stijgt de prijs curver veel meer dan de kwaliteit.
Een wax die 5x zo duur is, is niet 5x zo goed. Was het maar waar.

Zover ik weet zijn alle dure waxen allemaal carnauba-waxen. Dat is de factor die het zo duur maakt.
Natuurlijk zit er een ook een flink deel marketing in maar er gaat een hoop centen zitten in het ontwikkelen van een wax.
De jongens van Dodo Juice weten echt waar ze mee bezig zijn en er is echt een reden dat de Supernatural wax veel duurder is dan de "gewone" lijn.
Dat zit hem in de ingredienten en de ontwikkelingstijd van een goede wax.

Voor 80% zal een Collinite & Natty's wax perfect zijn maar sommigen willen het onderste uit de kan en daarom zijn er dure waxen gemaakt met nog meer carnauba.
Alleen weten veel mensen niet dat je na het curen (en een uurtje of 2 wachten) dat je die waxen nog op kunt boenen voor meer glans.
Als je een appel langs je mouw haalt gaat die ook meer glanzen, waarom? Er zit carnauba op.

Ik vind een Natty's wax geweldig, ook de Collinite 845 is een geweldige wax maar ik merk dat ik de Fuzion nog makkelijker vind verwerken en mij een beter gevoel geeft dan dat ik de auto in de 845 zou zetten.
Of dat puur tussen mijn oren zit is lastig te beoordelen. Ik vind de Fuzion het geld waard maar dat moet iedereen voor zich weten.
Het is echt de kers op de taart en je moet er gewoon niet teveel aan uitgeven als je dat niet wilt, hoe moeilijk kan het zijn.

Als je na de 845 eens stapje hoger wilt dan probeer je eens een Dodo Wax (of testtube) dan kan je het zelf testen.
Mijn grens ligt echt bij max 100/pot (Fuzion zijn 2 potten dus per pot ruim 8 tientjes voordat iemand ermee komt).
 
Is al wat duidelijker dibbuz, maar nog niet hélemaal helder voor me. hieruit blijkt dus niet dat het door middel van cijfers (glansmeter e.d) en overige tests waarneembaar is dat een duurdere wax bijvoorbeeld meer glans levert of duurzamer is?

of heb ik het nu verkeerd opgevat? Ik wil niet zeiken ofzo maar heb het idee dat op deze manier wat onduidelijkheden voor veel forummers uit de weg worden geholpen
 
Hoe kun je een wax, duur of goedkoop, het beste onbevooroordeeld testen? Eigenlijk heel simpel:

- Breng de waxen aan op een oppervlak die beiden exact dezelfde behandeling hebben gehad (dus niet zoals bij sommige waxen gezegd wordt dat je speciaal eerst product X van hetzelfde merk moet aanbrengen). Het beste is dus een 50/50 of 25/25/25/25 op een motorkap o.i.d.
- Zeg niet welke waxen je gebruikt hebt
- Laat meerdere mensen het resultaat zien, detailers en leken.

Dit is voor het testen van de looks, omdat er wel eens beweerd wordt dat bepaalde waxen speciaal voor bepaalde kleuren zijn en dat ze voor extra glans en meer van dit soort claims dragen. Dan nog blijft het subjectief omdat iedereen van andere zaken houdt, dus ook de looks van een wax. Het blijft een gemiddelde mening. Beauty is in the eye of the beholder

Duurzaamheid is makkelijker te testen, gewoon kijken hoe lang het blijft zitten ;)

Wat de ene wax duurder maakt dan de andere hangt van veel factoren af, vaak zijn exclusieve ingrediënten de "boosdoener" als er een schaars ingrediënt in zit, dan stijgt de prijs van het eindproduct. Exclusiviteit is ook een issue, maak er gewoon heel weinig van en de prijs is ook meteen er naar, zeker als je er ook nog een leuke reclamecampagne bij doet.
Als een dure wax mij echt meer bied dan een goedkope, dan zal ik voor een dure wax gaan, maar tot nu toe hou ik het bij de "normale" waxen. Misschien komt er ooit een fuzion in mijn collectie, maar (sorry Gebrand ;) ) Zymöl of Swissvax zal er waarschijnlijk niet in terecht komen, simpelweg omdat ik vind dat je daar voor de naam betaald (exclusiviteit dus), slecht zijn ze allerminst, laat ik dat voorop stellen.
Een factor die erg meespeelt is de verwerkbaarheid van een wax, wat ook weer te maken heeft met de ingrediënten ;)

Een glansmeter is leuk, maar zal op iedere kleur andere waardes geven ongeacht het gebruik van dezelfde wax. En ook als de glasnwaarde meer, dan kan het nog zo zijn dat de looks iemand niet aanstaat :weetniet
 
Inderdaad stipy, ik deel dezelfde mening. Lijkt me een zeer interessante test dit. Ik wil best als onafhankelik testpersoon de waxen opbrengen, en later bij een meeting door bepaalde mensen laten oordelen.

Wat betreft de glansmeting. Zoals ik al zei. Die moet je dan op dezelfde kleur motorkap opbrengen en met dezelfde voorbereiding. Alleen in dat geval kun je een onafhankelijk oordeel geven en ook een eerlijke glansmeting doen.

Maar dat terzijde, ik sta open voor de test!
 
Gisteren gewassen en de RG55 spoelde net iets sneller af dan Fuzion. Het scheelde niet veel en ze maken het beide even "droog". RG42 duurde nog wat langer en liet iets meer water achter. Vooralsnog gaan de 55 en Fuzion aan kop.
 
Vind het altijd leuk om dit soort topics in de gaten te houden.

Ik ben nu van de techwax 2.0 naar de natty's gegaan dus nog lang niet op jullie niveau. Zal ik ook nooit
op komen als ik het zo hoor en lees. Ik gerbuik nu dus de techwax 2.0 als sealent en daarover doe ik de Natty's blue.
hoop dat dit ook een goede combi is.
 
Jou keuze voor waxen heeft niets te maken met niveau.. dat is persoonlijk dus wat past bij jou eisen, wensen en verwachtingen. Natty's heeft zich in diverse tests al bewezen dat het een uitstekende wax is met goede duurzaamheid!

Graag weer on topic.. ben benieuwd wat de resultaten zijn Dennis!
 
Heb ik al gezegd dat Fuzion de koning op geurgebied is ten opzichte van sommige waxen?

Ik heb Fuzion 1 laag 3 maanden terug aangebracht op een onvoorbereide auto (alleen wassen, niet kleien of wat dan ook) en ik zie het nog steeds qua beading en sheeting. Voor een auto die +1000km per week rijdt en altijd buiten staat, mwah... niet slecht ;)

Bij een klant waar ik regelmatig kom gebruiken ze een toiletgeur die sprekend lijkt op Fuzion; elke keer met een blij gezicht terug van het toilet en dat komt niet door wat ik daar heb gedaan....
 
@ tinus

Dus je zegt nu dat de Fuzion dezelfde geur heeft als een toiletverfrisser?

Lijkt me leuk als je net gewaxed hebt en je gaat naar de Mcdrive......
 
Zeer weinig gereden met de auto (dankzij de scoot) maar qua beading zitten ze alle 3 gek genoeg even goed, ik zie geen verschil tussen de verschillende delen van de motorkap.