Hoe kun je een wax, duur of goedkoop, het beste onbevooroordeeld testen? Eigenlijk heel simpel:
- Breng de waxen aan op een oppervlak die beiden exact dezelfde behandeling hebben gehad (dus niet zoals bij sommige waxen gezegd wordt dat je speciaal eerst product X van hetzelfde merk moet aanbrengen). Het beste is dus een 50/50 of 25/25/25/25 op een motorkap o.i.d.
- Zeg niet welke waxen je gebruikt hebt
- Laat meerdere mensen het resultaat zien, detailers en leken.
Dit is voor het testen van de looks, omdat er wel eens beweerd wordt dat bepaalde waxen speciaal voor bepaalde kleuren zijn en dat ze voor extra glans en meer van dit soort claims dragen. Dan nog blijft het subjectief omdat iedereen van andere zaken houdt, dus ook de looks van een wax. Het blijft een gemiddelde mening. Beauty is in the eye of the beholder
Duurzaamheid is makkelijker te testen, gewoon kijken hoe lang het blijft zitten
Wat de ene wax duurder maakt dan de andere hangt van veel factoren af, vaak zijn exclusieve ingrediënten de "boosdoener" als er een schaars ingrediënt in zit, dan stijgt de prijs van het eindproduct. Exclusiviteit is ook een issue, maak er gewoon heel weinig van en de prijs is ook meteen er naar, zeker als je er ook nog een leuke reclamecampagne bij doet.
Als een dure wax mij echt meer bied dan een goedkope, dan zal ik voor een dure wax gaan, maar tot nu toe hou ik het bij de "normale" waxen. Misschien komt er ooit een fuzion in mijn collectie, maar (sorry Gebrand
) Zymöl of Swissvax zal er waarschijnlijk niet in terecht komen, simpelweg omdat ik vind dat je daar voor de naam betaald (exclusiviteit dus), slecht zijn ze allerminst, laat ik dat voorop stellen.
Een factor die erg meespeelt is de verwerkbaarheid van een wax, wat ook weer te maken heeft met de ingrediënten
Een glansmeter is leuk, maar zal op iedere kleur andere waardes geven ongeacht het gebruik van dezelfde wax. En ook als de glasnwaarde meer, dan kan het nog zo zijn dat de looks iemand niet aanstaat :weetniet