Eigenlijk is het niets nieuws volgens mij?
Let er wel op dat niet in elk wax bijenwas zit en dat bepaalde waxsoorten er beter tegen kunnen.
Dibbuz zei:
Ook heet water is een no-go. Handwarm prima maar heet water is funest voor je wax.
Wat voor onze handen heet / te heet is, zal op het oppervlak meevallen. Ik blijf dit een fabel vinden.
water van 45 graden wordt al oncomfortabel warm voor je gevoel, tegen de 50 graden wordt dat als een veelvoud versterkt, maar zelfs als je heet water zou gebruiken met bijvoorbeeld een washandschoen, dan koelt het water razendsnel af in de rit van de emmer naar je auto en het verdelen daarvan. Van die 50 graden blijft dan een graad of 30 over.
Een emmer met heet water over je auto kiepen of het continu spoelen met water boven de 50 graden is een ander verhaal. Al heeft het veel tijd nodig om het oppervlak van de auto ook warm te krijgen. Door de geleidende eigenschappen van zowel metalen als water, haal je met heet water amper het effect van een auto die in de zon staat.
nicknameless zei:
Ik heb zo'n flauw vermoeden dat het hologram effect alleen voorkomt bij carnaubawaxen en niet bij sealants.
Mijn theorie hierachter is dat sealants synthetisch zijn en dus chemische bestanddelen bevatten die volledig verdampen, dit in tegenstelling tot (pure) carnaubawax.
Correct, maar het zal hier om bijenwas gaan. Bijenwas heeft een smelpunt van 62 tot 64 graden, daaronder zou het geen problemen moeten geven. Dus ook niet met 'heet' water.
Carnauba heeft een smeltpunt in 84 graden en zal in de praktijk veel minder problemen geven.
En nog wat informatie over 'heet' water en onze huid:
Water met een temperatuur tussen de 44 en 51 ºC kan een derdegraads brandwond veroorzaken, afhankelijk van de gezondheid en de leeftijd van het slachtoffer. Boven de 51 ºC hoeft de huid maar heel kort met het water in contact te komen om een derdegraads brandwond op te lopen.
Het is dus onwaarschijnlijk dat er water gebruikt gaat worden warmer dan 51 graden (ruim onder het smeltpunt van bijenwas of carnaubawas).
Dibbuz zei:
Denk meer dat Aficor bedoelt als de sealant al op de auto ligt. Geen idee hoe het daarmee zit.
Een polymeer kan niet smelten of koken, maar kent wel een maximum temperatuur, afhankelijk van het polymeer dat gebruikt is in de sealant zal er een temperatuurgrens zijn van 90 tot 120 graden, maar er zijn ook polymeren die een hogere temperatuur kunnen weerstaan, maar ik denk dat deze niet op een normale manier als sealant te gebruiken zijn (ik ben geen chemist, ik ken alleen de theorie een beetje). Boven die grens zullen polymeren uit elkaar gaan vallen en dus om zeep zijn geholpen.