• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wax uit/opwrijven of wassen i.c.m. een hete auto/lak

Eigenlijk is het niets nieuws volgens mij?

Let er wel op dat niet in elk wax bijenwas zit en dat bepaalde waxsoorten er beter tegen kunnen.

Dibbuz zei:
Ook heet water is een no-go. Handwarm prima maar heet water is funest voor je wax.
Wat voor onze handen heet / te heet is, zal op het oppervlak meevallen. Ik blijf dit een fabel vinden.

water van 45 graden wordt al oncomfortabel warm voor je gevoel, tegen de 50 graden wordt dat als een veelvoud versterkt, maar zelfs als je heet water zou gebruiken met bijvoorbeeld een washandschoen, dan koelt het water razendsnel af in de rit van de emmer naar je auto en het verdelen daarvan. Van die 50 graden blijft dan een graad of 30 over.

Een emmer met heet water over je auto kiepen of het continu spoelen met water boven de 50 graden is een ander verhaal. Al heeft het veel tijd nodig om het oppervlak van de auto ook warm te krijgen. Door de geleidende eigenschappen van zowel metalen als water, haal je met heet water amper het effect van een auto die in de zon staat.

nicknameless zei:
Ik heb zo'n flauw vermoeden dat het hologram effect alleen voorkomt bij carnaubawaxen en niet bij sealants.

Mijn theorie hierachter is dat sealants synthetisch zijn en dus chemische bestanddelen bevatten die volledig verdampen, dit in tegenstelling tot (pure) carnaubawax.


Correct, maar het zal hier om bijenwas gaan. Bijenwas heeft een smelpunt van 62 tot 64 graden, daaronder zou het geen problemen moeten geven. Dus ook niet met 'heet' water.

Carnauba heeft een smeltpunt in 84 graden en zal in de praktijk veel minder problemen geven.

En nog wat informatie over 'heet' water en onze huid:

Water met een temperatuur tussen de 44 en 51 ºC kan een derdegraads brandwond veroorzaken, afhankelijk van de gezondheid en de leeftijd van het slachtoffer. Boven de 51 ºC hoeft de huid maar heel kort met het water in contact te komen om een derdegraads brandwond op te lopen.

Het is dus onwaarschijnlijk dat er water gebruikt gaat worden warmer dan 51 graden (ruim onder het smeltpunt van bijenwas of carnaubawas).

Dibbuz zei:
Denk meer dat Aficor bedoelt als de sealant al op de auto ligt. Geen idee hoe het daarmee zit.

Een polymeer kan niet smelten of koken, maar kent wel een maximum temperatuur, afhankelijk van het polymeer dat gebruikt is in de sealant zal er een temperatuurgrens zijn van 90 tot 120 graden, maar er zijn ook polymeren die een hogere temperatuur kunnen weerstaan, maar ik denk dat deze niet op een normale manier als sealant te gebruiken zijn (ik ben geen chemist, ik ken alleen de theorie een beetje). Boven die grens zullen polymeren uit elkaar gaan vallen en dus om zeep zijn geholpen.
 
Multiquote aub :slotje

Ik denk trouwens dat een klomp carnauba anders zal reageren dan de flinter dunne laagjes die wij aanbrengen op de lak. Het is ook niet 100% carnauba of bijenwas waar we over praten in zo'n laagje wax maar ook andere bestandsdelen. Die andere bestandsdelen kunnen een rol spelen hierin, waardoor je dit soort smeer/vegen op de lak krijgt.

De lak heeft ook een basis temperatuur voordat je begint, dat is nooit 0 graden. Als je er vanuit gaat dat een paneel 15 tot 20 graden is tijdens het wassen (met deze buitentemperaturen) + het warme water van 35 graden dan is het niet meer zo onwaarschijnlijk dat je hoge temperaturen voor korte periode behaald.

Sidenote: ik kan me nog herinneren dat Patrick voor de gein de laktemperatuur van zijn 206 had opgemeten, in de zon was dat richting de 80 graden.

Natuurlijk warmt het plaatwerk niet instant op naar 65 graden maar het contact tussen water/washmit en je plaatwerk/waxlaag kan wel in de richting komen.

Ik denk ook niet dat je het maximale smeltpunt nodig hebt van Carnuaba of bijenwas om je waxlaag aan te tasten. Zeker met de feit dat laagje wax al zo dun is en dus nog kwetsbaarder dan een klomp of pot met carnauba / bijenwas.
 
Het gaat mij meer om de losse noot dat wassen met heet water een no-go zou zijn, omdat je huid écht heet water helemaal niet trekt. :no Het mag duidelijk zijn dat met een reeds heet oppervlak alles teveel kan zijn. Maar dan is het hete oppervlak de basis van het probleem en niet de temperatuur van het water.

Ik denk dat mensen die 'heet' water gebruiken, eerder een temperatuur gebruiken van maximaal 45 graden en ik denk dat dat wellicht aan de warme kan zijn, maar niet zo schadelijk zal zijn.

SkyBuMp zei:
De lak heeft ook een basis temperatuur voordat je begint, dat is nooit 0 graden. Als je er vanuit gaat dat een paneel 15 tot 20 graden is tijdens het wassen (met deze buitentemperaturen) + het warme water van 35 graden dan is het niet meer zo onwaarschijnlijk dat je hoge temperaturen voor korte periode behaald.

Hiet geldt niet dat de formule is: 20 graden + 35 graden = 55 graden. Maar eerder (20+35)/2= 27,5 graden en waarschijnlijk door het geleidend vermogen nog minder. Ik denk zelfs dat het aannemlijk is dat de temperatuur van het paneel direct na het wassen zelfs lager kan zijn dan voor het wassen (maar niet lager dan de omgevingstemperatuur uiteraard). Er vanuit gaande dat je dus water gebruikt van 40 tot 50 graden in de emmer. Water behoudt alleen zijn temperatuur door massa en als massa ontbreekt, koelt water enorm snel af.
 
En zo kom je uit op de hamvraag: wat is 'heet' water ?
Meen dat dit destijds in de winterperiode ook al eens naar voren is gekomen.
Anders: ik noem het warm water, een ander lauw etcetc
Als we dan op gegeven moment er met zijn allen uit zijn over welke temp we het nu exact hebben dan kunnen we mijns inzien wat beter en dieper op deze zaak induiken als het gaat om polymeren / laktemperaturen / klompen / layers etcetc
Ben bang dat het anders zo'n heen en weer verhaal gaat worden ( maar kan het uiteraard totaal mis hebben :) )
 
Ik denk dat water met een werkbare temperatuur voor je handen prima is. Het zal altijd onder de 51 graden zijn, want ik zie niemand voor de lol 3e graads brandwonden oplopen, omdat hij graag met heet water zijn auto wast. Het gevaar zit hem meer in professionele hogedrukreinigers die water tot 80 graden kunnen opstoken.

Heet water met een tuinslang is ook onwaarschijnlijk, omdat de meeste slangen de pijp aan Maarten geven boven de 55 graden. :)

Het potentiele probleem zit hem in de temperatuur van het oppervlak zelf (door bijvoorbeeld de zon). En dan moet je je afvragen of dat in de praktijk uberhaupt handig werkt. Plaatwerk van 80 graden (niet ondenkbaar, zie praktijktest Nicknameless) is sowieso nagenoeg niet wasbaar, tegen de tijd dat het water op het paneel is gekomen is het alweer verdampt. En hoeveel water het paneel af zal koelen, zal de zon zijn best blijven doen om de panelen weer op te warmen. Waar een groter risico ontstaat en dat is het vergrootglaseffect van een waterdruppel, dat werkt als een versterker voor de zonkracht en kan uitermate schadelijk zijn voor je lak.

Soepergrover zei:
Er zal ook verschil zitten in een 'klomp' wax in een pot of een dun laagje dat al gecured is.

Natuurkundig volgens mij niet, smelpunt blijft smeltpunt, maar inderdaad zal een dunne laag sneller het smeltpunt behalen bij blootstelling aan de smeltpunttemperatuur, dan dat een grote klont dat zal hebben. Wel mag duidelijk zijn dat 100% bijenwas of 100% carnauba anders zal reageren dan een mix van producten dat samen een bepaalde wax vormt.
 
Ik bedoel eigenlijk: vindt bij het curen nog een omzetting plaats van structuur o.i.d.?
Wax in een afgesloten potje blijft 'vettig', een dunne laag net gecurede wax op je lak kan wat stoffig worden.
Kan me voorstellen dat dat ene dunne laagje juist minder snel 'smelt' dan de normale temperatuur waarmee je wax in een potjes smelt.
Is er een chemicus of natuurkundige in de zaal?
 
Ja, de basis van veel waxen is petroleumdistillaat of een ander oplosmiddel. Deze vluchtige stoffen verdwijnen als je het aanbrengt en daardoor is het dunne laagje dus uiteindelijk harder en steviger dan wanneer het in je potje zit.

Jouw theorie zou daardoor ook goed mogelijk zijn, een aangebrachte en een gedroogde waxlaag is bester bestand tegen hitte dan wax in een potje.
 
Tim zei:
Ik denk dat water met een werkbare temperatuur voor je handen prima is. Het zal altijd onder de 51 graden zijn, want ik zie niemand voor de lol 3e graads brandwonden oplopen, omdat hij graag met heet water zijn auto wast. Het gevaar zit hem meer in professionele hogedrukreinigers die water tot 80 graden kunnen opstoken.
Mee eens, werk zelf ook met "lekker" warm water. Bedoelde ook meer de echt hete gevallen waarbij je de handen niet in het water kan houden en die heet water hogedrukreinigers.

Met warm water wassen is niet zo spannend als je wagen wassen wanneer deze in de zon staat, vooral zwarte lakken.
Die worden echt gloeiend heet en ook carnauba zal dan zacht en kwetsbaarder zijn. Dat zijn wel even wat aandachtspuntjes waar je op moet letten.

Anders komen er topics dat de wax zo snel weg is ;)