• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wax uit/opwrijven of wassen i.c.m. een hete auto/lak

Dibbuz

Bastard of Bling
Medewerker
Tester of Bling
6 apr 2008
7.503
198
44
Waar Lexusfreak en ik het al een tijd geleden over hadden en afgelopen zondag nog met SkyBuMp staat nu ook bevestigd op een groot engels forum door Bilthamber:

During hot weather the surface of your paint on can reach temps above the melt point of some waxes. 65 - 70 + c is easily achieved on dark coloured cars, warm enough to melt bees wax. Only buff in cool conditions, or else you'll just chase the film around.
en
With a non convertible coating like a wax, in hot weather even fully cured the wax will re-melt and become mobile and oil-like above its melt point. Another point here is to never wash a hot car, the surfactants will grab any softened wax and remove it easily - a highly durable wax will be gone!

Vrij vertaald: tijdens zomerse dagen worden donkere lakken makkelijk 70 graden of zlfs meer. Warm genoeg om bijenwax te laten smelten.
Wax uit/opwrijven dan ook alleen in de schaduw doen anders verplaats je het alleen maar en krijg je een waas/waxhologrammen.

Zelfs met een volledig uitgeharde wax kan deze heet genoeg worden om weer zacht en vloeibaar te worden.
Was je auto dan ook nooit in de zon (als de lak dan heet is, een avondzon is heel iets anders dan een zomerzon om 12 uur 's middags).
Ook heet water is een no-go. Handwarm prima maar heet water is funest voor je wax.

met dank aan SkyBuMp voor de tip! :)^
 
Dennis,

het probleem wat je destijds had met de blauwe Audi Cabriolet met het uitpoetsen van de wax (Collinite 845 machinaal aangebracht meen ik me te herinneren), heb ik nu ook ondervonden met het afnemen van de Dodo Juice SN 2.0 met daarbovenop de Wolfgang Fuzion.

De dag na het afnemen heb ik de auto gewassen in de wasbox (dus koud water) en ik zag ik de volle zon dus de strepen en/of hologrammen van de wax 8o

Dit probleem heb ik nooit eerder gehad op de 206...

Bijkomend is dat ik de auto binnen (magazijn op de zaak) heb gedaan, zowel de wax aanbrengen als afnemen. Dus de auto heeft volledig niet bloot gestaan aan de volle zon.
Wel heeft ie de zondag (dag na volledige detail) s'middags deels in de zon gestaan.
 
De dag dat wij de blauwe A4 Cabrio deden was het ook bloedje heet... dus dat is dus nu goed te verklaren.
 
Wax was niet te dik en de A4 stond niet in de zon, de 845 heeft dat effect vaker. o.a. poetsertje heeft dat ook.
Maar het kan wel een rol gespeeld hebben natuurlijk.
 
Heb het (streep/hologram effect) op dit moment ook op een paar plekjes... FK1000p in de zon gebruikt. Kon niet wachten tot er schaduw op mijn auto stond.
 
wel gehad dat ik de golf na het waxen en uitbuffen in de garage, buiten in de zon heb gezet. Wax begon toen te zweten met een hologram achtig beeld als gevolg...
 
nicknameless zei:
.... heb ik nu ook ondervonden met het afnemen van de Dodo Juice SN 2.0 met daarbovenop de Wolfgang Fuzion ....
Wellicht scheelt het per wax ook indien er te snel een 2e cq andere laag er op gezet wordt.
Kan mij er iets bij voorstellen dat de ene was gewoon wat langer de tijd nodig heeft om uit te rusten.
Geen idee of zo is, kwam op als poepen maar klinkt mijzelf wel enigzins aannemelijk in de oren
 
Is er ook iets bekend over het mogelijke smeltpunt (vloeibaar worden) van Sealants?
Ik zelf geloof erg in het aanbrengen van beide lagen.
Ben dus benieuwd of het vloeibaar worden door hoge temperaturen ook van toepassing is op een Sealant?

Hierdoor zou regelmatig waxen over een goede sealant mogelijk de bescherming zo optimaal mogelijk houden.

(Zeer belangwekkend onderwerp)
 
@ Aficior,

99% van alle sealants zijn van zichzelf al vloeibaar :p

Sealant overzicht

Alleen Meguiars heeft een vaste sealant: Ultimate Paste Wax en Mothers heeft een vaste sealant: FX SynWax Paste

Let wel, ik bedoel dan vloeibare sealant die in de webshop te koop zijn.
 
Denk meer dat Aficor bedoelt als de sealant al op de auto ligt. Geen idee hoe het daarmee zit.
 
Kom er niet achter dat ik jullie vergeten ben om te bedanken voor de input ( sorry ):
Bij dezen: dank jullie wel Dennis & Dennis !
 
Dibbuz zei:
Wax was niet te dik en de A4 stond niet in de zon, de 845 heeft dat effect vaker. o.a. poetsertje heeft dat ook.
Maar het kan wel een rol gespeeld hebben natuurlijk.

Ja, gelukkig ben ik er achter. Ik werd er gek van.
Maar niet temperatuur gerelateerd.
Puur de 845.
Nadoen met redmist helpt zeker in mijn geval.
 
Ik heb zo'n flauw vermoeden dat het hologram effect alleen voorkomt bij carnaubawaxen en niet bij sealants.

Mijn theorie hierachter is dat sealants synthetisch zijn en dus chemische bestanddelen bevatten die volledig verdampen, dit in tegenstelling tot (pure) carnaubawax.
 
Daar zou U best wel eens gelijk in kunnen hebben patrick,en daarin tegen wordt een wax ook vaak handmatig verwerkt en een sealant machinaal
 
Heb laatst ook de auto in de volle zon in de wax gezet. Heb geen hologrammen, maar is dan meer geluk dan wijsheid (was de Gold Class Wax). Zelfs de buren, die de auto met een spons wassen, zeiden: "Dat mag je toch niet in de zon doen?" :schaam

Wassen doe ik ook niet meer in de zon. Voordat ik overal bij ben met mijn droogdoek, drogen er lelijke vlekken op. En ja het is geen ontkalkt water. Ben al eens eerder ingedroogde vlekken tegengekomen, dus neem hier geen risico meer mee.

Ik voeg trouwens altijd heet water bij mijn shampoo. Maar de andere emmer is gevuld met koud water, dus is met grondig spoelen in no-time op handwarme tot lauwe temperatuur. ;)